روش تحقیق میزان علاقه به مطالعه

فصل اول

کلیات

مقدمه:

ایجاد علاقه  به مطالعه و تحقیق و تشویق آن مدت زمان طولانی است که در سر لوحه برنامه های توسعه و پیشرفت کتاب قرار گرفته است. اگر چه دانستن آمار بی سوادان دنیا آسان است اما اطلاعاتی مناسب از بزرگسالان با سوادی است  که دست به مطالعه کتاب، مجله، روزنامه نمی  توانند و از تعداد شاگردان مدارسی که غیر از کتابهای درسی مطالب دیگری نمی خوانند در دست نیست، چرا که خواندن و مطالعه به یک نوع ختم نمی شود بلکه دارای انواع زیادی است که از طرفی عادت به مطالعه با در نظر گرفتن  گروه سنی، سطح آموزشی و زمینه های فرهنگی و اجتماعی بسیار متفاوت است( استیگر، ترجمه شکوفی 1377)

در دنیای امروز متغیر قرن بیستم که در هر لحظه در زمینه های متفاوت علمی، هنری، سیاسی، اقتصادی و… یک اتفاق تازه ای پدید می آید اهمیت و ضرورت مطالعه نمودار می شود در این عرصه پر ماجرا انسانها هستند که رقابت می کنند. کتاب و مطالعه و تحقیق در جهان کنونی دیگر کار افراد ویژه ای نیست، حجم اطلاعات و مطالب در شاخه های علمی مختلف  به گونه ای است که حتی برای رفع کوچکترین نیاز فردی و یا شغلی باید مقدار زیادی وقت صرف نمود امروزه به اثبات رسیده است کسی که سخن گفتن فرا گرفته باشد به مشکلات نا محدودی فائق آمده که قدرت بزرگترین رایانه های ساخت بشر را پشت سر نهاده است.

بهبود کیفیت خواندن و تحقیق مانند سایر توانائیهای آموختنی امری است که از راه تمرین و ممارست حاصل شود(طوسی 1371)

فرا گرفتن به کمال، مستلزم احراز عادت های تازه ای چه در نحوه اندیشه و چه در شیوه های عمل می باشد. امروزه بهبود اوضاع مطالعه و افزایش سرعت خواندن و درک مطلب یکی از اقدامات  مهم آموزش به حساب می آید. تحقیقات مربوط به مطالعه و تحقیق که تقریباً شاخه جدیدی از علم می باشد کلیه رمزهایی را از این امر فراهم آورده است  که هم برای فرد و هم برای جامعه مفید است. سه عامل لازمه و توفیق در فرا گرفتن است: 1- شایستگی که گاه به عنوان هوش و استعداد از آن یاد می شود.2- علاقه  به مطالعه که معمولاً بر اساس ادراک صحیح از اهداف و مقاصد آینده پدید می آید.3- شیوه های مطالعه. ( اوتیس و موریس ترجمه آل رسول 1363)

فهرست
فصل اول
کلیات
مقدمه
بیان مسئله
ضرورت و اهمیت تحقیق
اهداف تحقیق
سؤالات تحقیق
تعاریف عملیاتی واژه ها
خلاصه فصل
فصل دوم
پیشینه تحقیق
مقدمه
کودک، کتاب، مطالعه
تدارک محیط مناسب برای مطالعه
اصول مطالعه و تحقیق و فراگیری بهتر آن
اصول قبل از شروع مطالعه و تحقیق
روشهای مطالعه
فنون خواندن اجمالی
روش سریع خواندن
روش خواندن تجسمی
روش خواندن انتقادی
روش خواندن عبارت تکراری
روش دقیق خواندن
خواندن به عنوان یادگیری
فعالیت و خواندن
خواندن فعال
زمان خواندن و تحقیق
اهداف خواندن
خلاصه فصل دوم
فصل سوم
روش اجرایی تحقیق
مقدمه
روش تحقیق
جامعه آماری
نمونه آماری
ابزار تحقیق
روشهای آماری
متغیرها
توضیح روشهای آماری
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل آماری
فصل پنجم
مقدمه
خلاصه پژوهش
نتیجه گیری
محدودیتها
پیوست
فهرست منابع
پرسشنامه

//دانلود فایل\\

پایان نامه میزان علاقه به مطالعه

فصل اول

کلیات

مقدمه:

ایجاد علاقه  به مطالعه و تحقیق و تشویق آن مدت زمان طولانی است که در سر لوحه برنامه های توسعه و پیشرفت کتاب قرار گرفته است. اگر چه دانستن آمار بی سوادان دنیا آسان است اما اطلاعاتی مناسب از بزرگسالان با سوادی است  که دست به مطالعه کتاب، مجله، روزنامه نمی  توانند و از تعداد شاگردان مدارسی که غیر از کتابهای درسی مطالب دیگری نمی خوانند در دست نیست، چرا که خواندن و مطالعه به یک نوع ختم نمی شود بلکه دارای انواع زیادی است که از طرفی عادت به مطالعه با در نظر گرفتن  گروه سنی، سطح آموزشی و زمینه های فرهنگی و اجتماعی بسیار متفاوت است( استیگر، ترجمه شکوفی 1377)

در دنیای امروز متغیر قرن بیستم که در هر لحظه در زمینه های متفاوت علمی، هنری، سیاسی، اقتصادی و… یک اتفاق تازه ای پدید می آید اهمیت و ضرورت مطالعه نمودار می شود در این عرصه پر ماجرا انسانها هستند که رقابت می کنند. کتاب و مطالعه و تحقیق در جهان کنونی دیگر کار افراد ویژه ای نیست، حجم اطلاعات و مطالب در شاخه های علمی مختلف  به گونه ای است که حتی برای رفع کوچکترین نیاز فردی و یا شغلی باید مقدار زیادی وقت صرف نمود امروزه به اثبات رسیده است کسی که سخن گفتن فرا گرفته باشد به مشکلات نا محدودی فائق آمده که قدرت بزرگترین رایانه های ساخت بشر را پشت سر نهاده است.

بهبود کیفیت خواندن و تحقیق مانند سایر توانائیهای آموختنی امری است که از راه تمرین و ممارست حاصل شود(طوسی 1371)

فرا گرفتن به کمال، مستلزم احراز عادت های تازه ای چه در نحوه اندیشه و چه در شیوه های عمل می باشد. امروزه بهبود اوضاع مطالعه و افزایش سرعت خواندن و درک مطلب یکی از اقدامات  مهم آموزش به حساب می آید. تحقیقات مربوط به مطالعه و تحقیق که تقریباً شاخه جدیدی از علم می باشد کلیه رمزهایی را از این امر فراهم آورده است  که هم برای فرد و هم برای جامعه مفید است. سه عامل لازمه و توفیق در فرا گرفتن است: 1- شایستگی که گاه به عنوان هوش و استعداد از آن یاد می شود.2- علاقه  به مطالعه که معمولاً بر اساس ادراک صحیح از اهداف و مقاصد آینده پدید می آید.3- شیوه های مطالعه. ( اوتیس و موریس ترجمه آل رسول 1363)

فهرست
فصل اول
کلیات
مقدمه
بیان مسئله
ضرورت و اهمیت تحقیق
اهداف تحقیق
سؤالات تحقیق
تعاریف عملیاتی واژه ها
خلاصه فصل
فصل دوم
پیشینه تحقیق
مقدمه
کودک، کتاب، مطالعه
تدارک محیط مناسب برای مطالعه
اصول مطالعه و تحقیق و فراگیری بهتر آن
اصول قبل از شروع مطالعه و تحقیق
روشهای مطالعه
فنون خواندن اجمالی
روش سریع خواندن
روش خواندن تجسمی
روش خواندن انتقادی
روش خواندن عبارت تکراری
روش دقیق خواندن
خواندن به عنوان یادگیری
فعالیت و خواندن
خواندن فعال
زمان خواندن و تحقیق
اهداف خواندن
خلاصه فصل دوم
فصل سوم
روش اجرایی تحقیق
مقدمه
روش تحقیق
جامعه آماری
نمونه آماری
ابزار تحقیق
روشهای آماری
متغیرها
توضیح روشهای آماری
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل آماری
فصل پنجم
مقدمه
خلاصه پژوهش
نتیجه گیری
محدودیتها
پیوست
فهرست منابع
پرسشنامه

//دانلود فایل\\

عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهر اهواز

چکیده

در این تحقیق هدف اصلی شناسایی عوامل مهم افت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهر اهواز در سال 81-1380 بوده است. از بین کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهر اهواز که حداقل یکبار در پایه سوم مردود شده بودند بطور تصادفی 200 نفر انتخاب شدند. برای جمع  آوری اطلاعات از دو مقیاس سنجش عوامل افت تحصیلی و شاخص افت تحصیلی یا 95 متغیر استفاده شده است. تحلیل عوامل نشان داد که 6 عامل قابل استخراج است. عوامل استخراج شده روی هم در 8/43 درصد واریانس افت تحصیلی را تبیین می کرد. این عوام به ترتیب واریانس تبیین شده عبارتند از: مسائل ناشی از معلم و تدریس؛، مسائل مربوط به خانواده، مشکلات ناشی از برنامه ریزی درسی، مسائل مربوط به سلامت جسمانی و روانی دانش آموز، مسائل عمومی و مشکلات ناشی از مدیریت آموزشی، همه عوامل استخراج شده از پایایی و روایی رضایت بخشی برخوردار بودند. ضرایب همبستگی عوامل ششگانه با تعداد سالهای مردودی نیز در سطح مورد انتظار معنی دار بودند.

چکیده

مقدمه

تعاریف اصطلاحات و متغیرها

بازنگری پیشینه تحقیق

اهداف پژوهش

سوالات پژوهش

روش تحقیق و تحلیل داده ها

جامعه آماری و روش نمونه برداری

ابزارهای پژوهش

جدول (1) ماده های عامل شماره 1 (مربوط به مسائل ناشی از معلم و تدریس)

جدول (2) ماده های عامل شماره 2 (مسائل مربوط به خانواده دانش آموز)

جدول (3) ماده های عامل شماره 3 (مشکلات ناشی از برنامه ریزی درسی)

جدول (4) ماده های عامل شماره 4 (مسایل مربوط به سلامت جسمانی و روانی دانش آموز)

جدول (5) ماده های عامل شماره 5 (مسایل عمومی)

جدول (6) ماده های عامل شماره 6 (مشکلات ناشی از مدیریت آموزشی)

جدول (7) ضرایب همبستگی بین عوامل ششگانه افت تحصیلی

پایائی پرسشنامه افت تحصیلی

جدول (8) خلاصه نتایج رگرسیون چ  ند مرحله ای متغیرهای پیش بینی با تعداد سالهای مردودی دانش اموزان

نتیجه گیری

منابع

//دانلود فایل\\

اگزما را خودتان درمان کنید!!

اگزما

اگزم نوعی عارضه پوستی محسوب می شود که می تواند در مدت زمانی کوتاه پیشرفت کند و سلامت پوست بدن انسان را به خطر بیندازد. واژه اگزما از زبان یونان باستان گرفته شده و به معنی «کورک و جوش های پوستی» است. طبق آمار های که هم به دست آمده، یک نفر از هر 5 کودک و همچنین یک نفر از هر 10 بزرگسال به این عارضه مبتلا می شوند.


نحوه شیوع بیماری

به هنگام شیوع اگزم، پوست حالت خارش، خشکی و تورم به خود می گیرد و در بیشتر مواقع قرمز رنگ و دردناک می شود. در برخی مواقع ممکن است این تورم های پوستی بسیار دردناک و شدید شود و خونریزی از پوست بیمار را به همراه داشته باشد. اگزما می تواند در هر قسمتی از بدن شیوع پیدا کند، اما به هر حال منطقه هایی که بیشتر احتمال بروز این بیماری برای آنها وجود دارد شامل آرنج، مچ دست و پشت زانوها می شود. ممکن است این عارضه بر روی صورت بچه ها یا به عبارت دیگر بر روی گونه های آنها نمایان شود.


انواع مختلف اگزما

به طور کلی دو نوع مختلف اگزما تاکنون شناسایی شده است که نوع اتصالی و نوع ATOPIC نام گرفته اند. معمولی ترین نوع اگزما که احتمال شیوع آن هم بیشتر است ATOPIC نام دارد. این نوع عارضه پوستی بیشتر در دوران کودکی و به خصوص زمانی که کودکان در سنین رشد قرار دارند بروز می کند، اما در عین حال ممکن است پس از گذشت چند سال و رسیدن به سنین بزرگسالی باز هم فرد شاهد این بیماری باشد. ممکن است این عارضه در بین اعضای یک خانواده نیز شیوع یابد و آنها را نیز مبتلا کند.

اگزما


نوع دیگری از اگزم که می توان آن را در تمامی سنین شاهد بود بیشتر سراغ بزرگسالان می رود. این بیماری می تواند پس از تماس و اتصال فرد با اشیایی که به آنها حساسیت دارد، بروز کند. موادی نظیر نیکل، پاک کننده های غیر صابونی، صابون ها، خوشبو کننده ه و ... می توانند باعث بروز اگزما شوند. اگرچه اگزما در حالت های دیگری هم شیوع پیدا می کند، اما در عین حال این دو مورد از همه مهمتر بوده و می توان حالت های دیگر را نیز در این دو بخش جای داد.

عواملی که اگزما را شدیدتر می کنند

بسیاری از افرادی که به اگزم مبتلا هستند بر این باورند که برخی کارها می تواند این بیماری را در آنها تشدید کند. این عوامل تشدید کننده بیماری که به صورت علمی هم ثابت شده اند شامل موارد زیر می شود:

- استرس های روحی و جسمی

- عادت ماهانه برای خانم ها

- انواع مختلف بیماری ه

- برخی از انواع غذاها

- تغییرات آب و هوایی

پیشگیری از اگزما در افراد بسیار دشوار است، اما در عین حال روش های گوناگونی وجود دارد که افراد با استفاده از آن می توانند خود را در مقابل این عارضه ایمن کنند و به هنگام ابتلا، ظرف مدت زمانی کوتاه درمان شوند. آخرین بررسی هایی که در این زمینه انجام شده نشان می دهد، نوعی باکتری که در حالت عادی در پوست همه افراد زندگی می کند و STAPHYLOCOCCUS نام دارد به عنوان عامل اصلی در بروز این بیماری محسوب می شود. خاراندن پوست به هنگام ابتلا به اگزما می تواند لایه بیرونی پوست را از بین ببرد و راه ورود این باکتری ها به بدن را آزاد کند.

درمان اگزما


درمان های اگزما

بهترین درمان هایی که برای بیماری اگزم وجود دارد شامل کرم های نرم کننده، پمادها، نرم کننده های مایع برای شستشوی محل مورد نظر، کرم های آنتی بیوتیکی و ... می شود. اگر محل بروز اگزما بر روی پوست شما بسیار خارش دارد و پس از مصرف داروهای یاد شده هنوز درمان نشده است، باید هرچه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگرچه بیماری اگزما نمی تواند به طور کامل درمان شود، می توان آن را در حالتی نگه داشت که بیشتر پیشرفت نکند. به هر حال هر فردی می تواند با نخاراندن پوست، کاهش استرس، دوری از عوامل بروز اگزم، استفاده از روش های درمانی موجود و ... خود را در مقابل این عارضه ایمن کند.


منبع: بیتوته

آلرژی ها - تنفسی , غذایی و ...

آلرژی تنفسی


1. تا آنجا که می‏توانید مواد آلرژی‏زا (گرد و غبار، گرده گیاهان علفی، گلها، چمن، درختان، قارچ ها، دود تنباکو و سایر آلاینده‏های هوا و گرد و غبار) را به طرق مختلف از محیط زندگی یا کار خود حذف نمایید.

2. اثاثیه موجود در اتاق خواب (قالیچه، فرش و پرده‏ها و ...) را از اتاق بیرون ببرید و دیوارها و کف اتاق را با یک پارچه مرطوب تمیز نموده و فلزهای تخت، تشک و بالشها را با یک پوشش پلاستیکی بپوشانید.

3. از روانداز و پتویی استفاده که بتوانید مرتب آنها را بشویید.

4. پنجره و درب‏ها را تا حد امکان بسته نگه دارید و در شرایط گرده افشانی گیاهان، هنگام وزیدن باد، در منزل بمانید.

5. در صورت امکان یک سیستم تصفیه هوا در سیستم گرمایشی و تهویه مطبوع در منزل خود نصب کنید.

6. در خارج از خانه از ماسک استفاده کنید و بعد از مراجعت به منزل، دوش بگیرید و لباسها و کفش‏های خود را عوض کنید.

7. کلیه لباسهای مورد استفاده خود را اطو کنید و برای خشک کردن لباسها آنها را در هوای آزاد آویزان نکنید زیرا موجب تجمع گرده‏ها می‏شود.

 

 

آلرژیهای پوستی


1. لباس نخی گشاد برای کمک به جذب عرق بپوشید

2. کمتر حمام بگیرید تا از خشکی زیاد پوست اجتناب شود. به هنگام حمام گرفتن، از صابونهای چرب مخصوص و آب ولرم استفاده کنید و پس از حمام بلافاصله از کرم نرم کننده و مرطوب کننده استفاده کنید.

3. از قرار گرفتن در معرض تغییرات دمای شدید (سرما یا گرمای زیاد) خودداری کنید.

4. از دستگاه مرطوب خنک کننده هوا برای رطوبت هوای خشک داخل منزل استفاده کنید.

5. توجه داشته باشید که خاراندن پوست اگزم را بدتر می‏کند.

6. جهت انجام کارهای منزل از دستکش‏های لاستیکی با آستر نخی استفاده کنید.

 

 

آلرژیهای غذایی


اگر آلرژی غذایی دارید، جهت شناسایی مواد غذایی حساسیت زا توصیه می‏شود، غذاهای مورد شک را به مدت 2 هفته (تا زمانی که علائم آلرژی ناپدید شوند) از رژیم غذایی خود حذف کنید و سپس غذاهای مورد نظر را یکی یکی به رژیم غذایی اضافه کند به این ترتیب مشخص می‏شود که کدام غذاها در ایجاد آلرژی شما نقش دارند.

افرادی که آلرژی غذایی شدیدی به یک نوع غذا دارند باید بسیار مراقب باشند که از خوردن آن نوع غذ پرهیز نمایند.



منبع: بیتوته