اگر از بیماری سوءهاضمه رنج می برید!!

سوءهاضمه

اگر شما اخیراً یک یا دو بار دچار سوء هاضمه خفیف شده‏اید، بهتر است سعی نمایید که تغییراتی در زندگی خود بدهید و نسبت به معده خود مهربان‏تر باشید:

1. رعایت کامل بهداشت فردی به ویژه بهداشت دهان و دندان

2. از مصرف غذاهایی که به تجربه دریافته‏اید با بدن شما سازگار نیست، اجتناب کنید.

3. هیچگاه معده خود را پر از غذا نکنید، بلکه به دفعات بیشتر اما هر بار با حجمی اندک غذا بخورید.

4. همیشه به حالت نشسته و به طور آهسته غذا خورده و غذا را خوب بجوید.

5. از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید. از غذاهای سرخ کردنی، پنیر، چیپس و گوشت قرمز کمتر استفاده نمایید و بیشتر از میوه‏ها، مرغ یا ماهی کباب شده و سیب زمینی آب پز استفاده نمایید.

6. مقدار فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. فیبر در میوه‏ها، سبزیجات و نان سبوس‏دار به میزان زیادی وجود دارد.

7. از مصرف ادویه‏های تند، نمک به میزان زیاد و سرکه خودداری نمایید. بعضی از غذاهای سالادی ( مثل پیاز و گوجه فرنگی) اغلب ممکن است باعث بدتر شدن سوزش سرمعده شوند.

8. از مصرف کافئین که در قهوه، چای و نوشابه های گازدار وجود دارد کمتر استفاده نمایید.

9. از خوردن مقادیر زیاد غذا، درست قبل از رفتن به بستر خودداری نمایید.

10. سعی کنید وزن خود را کم نمایید و به میزان حرکات و تمرینات ورزشی خود اضافه نمایید.

11. از مصرف هرگونه مشروبات الکلی و استعمال دخانیات خودداری کنید.

12. بهتر است برای مصرف سه وعده غذای اصلی صبحانه، ناهار و شام ساعت معینی در نظر گرفته شود و در فاصله بین دو غذا از خوراکی‏هایی استفاده شود که موجب سلب اشتها نگردد.

13. در نوع غذاهای مصرفی خود تنوع ایجاد کنید، این عمل باعث افزایش اشتها و هضم آسان و سریع غذا می‏گردد.

14. بهتر است بعد از صرف غذا حداقل تا نیم ساعت از انجام هرگونه تمرینات ورزشی و کارهای فکری خودداری نمایید.

15. اضطراب و عصبانیت بر روی کارکرد عضلات معده اثر می‏گذارد، بنابراین با آرامش غذا بخورید.

16. مصرف دارو تنها در صورت تجویز پزشک مجاز می‏باشد. از استفاده خودسرانه دارو در مواقع ناراحتی‏های گوارشی باید خودداری نمود.



منبع: بیتوته

مبتلایان به آرتروز زانو بخوانند!

از انجام دادن حرکات شدید ، ناگهانی و غیر معمول زانو خودداری کنید. افراد مسن ( به ویژه مبتلا به آرتروز زانو) باید از نشستن در وضعیت هایی که نیاز به خم کردن زانو دارد، نظیر چهارزانو و دو زانو نشستن ، خودداری کنند . به این افراد توصیه می شود حتی الامکان روی زانو ننشینند و برای نشستن از مبل یا صندلی راحتی استفاده کنند .

افراد مبتلا به این درد ، باید هنگام بلند شدن از صندلی ، ابتدا دست های خود را روی دسته های صندلی قرار دهند و خود را کمی به سمت جلو بکشند ، بعد با فشار دست ها از روی صندلی بلند شوند. روزانه حداقل 30 دقیقه پیاده روی کنند . حتی الامکان کمتر از پلکان بالا و پایین روند ، اما در صورت نیاز به ویژه زمانی که درد زانو شدت پیدا کرده از پهلو ، از پله ها پایین یا بالا بروند . استفاده از سطوح شیب دار به جای پلکان به همه افراد به ویژه مبتلایان به درد زانو توصیه می شود .

آرتروز زانو

در مواردی که آرتروز بسیار پیشرفت کرده است، بیماران مبتلا باید پشت میز نماز بخوانند . به این ترتیب که هنگام سجده ، روی صندلی بنشینند و پیشانی خود را روی میزی که مهر روی آن است قرار دهند .

ممکن است تغییر ناگهانی نوع فعالیت های روزمره ، به زانو آسیب برساند . لذا بهتر است، این تغییرات یکباره صورت نگیرد .

همواره باید از کفشهای خوب و با اندازه مناسب استفاده کرد . از پوشیدن کفش ها ، صندل ها و دمپایی هایی که کف لغزنده دارند ، خودداری شود . همچنین از پوشیدن کفشهای سفت و خشک اجتناب شود . این کفش ها ، مانع انجام حرکات طبیعی مچ پا می شوند و زانوه را در معرض فشار ثانویه و شدید قرار می دهند .

برگرفته شده از : پارسی طب

هیستری،خانم‌های جوان را بیشتردوست دارد!

هیستری

یک اختلال تبدیلی که قدیم‌ها هیستری نامیده می‌شد، یک اختلال نسبتا شایع روان‌پزشکی است که بازتابی از تعارضات ناخودآگاه بوده و در عین حال که وجود یک اختلال طبی دیگر را به ذهن می‌آورد، ناشی از عوامل روان‌شناختی است.

حدود یک‌سوم مردم دنیا در طول عمر دچار بعضی از علایم این اختلال می‌شوند ولی لزوما بیمار هیستریک نیستند. حدود 5 تا 15 درصد مشاوره‌های روان‌پزشکی در بیمارستان‌های عمومی را شامل می‌شود. زنان حداقل دو برابر و گاهی تا 10 برابر مردان مبتلا می‌شوند و علایمی که نشان می‌دهند سمت چپ بیشتر از سمت راست بدن است. این اختلال در تمام سنین یعنی از کودکی تا کهنسالی دیده می‌شود ولی شروع آن قبل از 10 سالگی و پس از 35 سالگی نادر است.

همچنین این اختلال در افراد کم‌سواد و طبقات اقتصادی پایین و روستاییان و همچنین افراد نظامی که موقعیت‌های جنگی را تجربه کرده‌اند بیشتر دیده می‌شود. این بیماری در افراد خانواده بیماران مبتلا بیشتر دیده می‌شود که تا حدودی ناشی از یادگیری فرزندان از والدین است.

اختلالات جسمی و خصوصا بیماری‌های عصبی شیوع قابل‌ملاحظه‌ای در میان این مبتلایان دارند و از میان اختلالات روان‌پزشکی، افسردگی و اختلالات اضطرابی، با اختلال تبدیلی در زنان ارتباط دارند. اختلالات شخصیت نیز به کرات همراه با اختلال تبدیلی مشاهده می‌شوند، خصوصا اختلال شخصیت نمایشگر در زنان و اختلال شخصیت ضداجتماعی در مردان. اختلال تبدیلی در اثر واپس زدن تعارضات ناخودآگاه و تبدیل اضطراب به یک علامت جسمی ایجاد می‌شود. علایم این اختلال بیمار را قادر می‌سازد به دیگران چنین القا کند که وی نیاز به توجه ویژه و درمان به خصوص دارد و همچنین یک ابزار غیرکلامی برای کنترل کردن یا بازی دادن دیگران می‌باشد. با تصویربرداری از مغز، مشخص شده است که در این بیماران، متابولیسم نیمکره غالب کاهش و متابولیسم نمیکره غیر غالب افزایش می‌یابد.

این اختلال زمانی تشخیص داده می‌شود که درمانگر، ارتباطی ضروری و اساسی بین علت علایم عصبی و عوامل روان‌شناختی پیدا کند و این نشانه‌ها نباید نتیجه تمارض و یا اختلال ساختگی (که در آن فرد علایم یک بیماری را آگاهانه تقلید می‌کند) باشند. در اختلال تبدیلی، بی‌حسی هیستریو مورمور شدن در اندام‌ها، کری، کوری، حرف نزدن و فلج عمومی بدن دیده می‌شود. علایم حرکتی نیز شامل حرکات غیرطبیعی، اختلال در راه رفتن، ضعف عمومی، فلج، لرزش تیک و حرکات پرتابی می‌باشد. تشنج‌های کاذب علامت دیگری در اختلال تبدیلی است و تفکیک آنها از تشنج‌های واقعی گاهی سخت است. بیمار مبتلا به اختلال تبدیلی با کنار زدن تعارض‌های درونی و همچنین جلب ‌توجه دیگران به منافع خود می‌رسد و همین موضوع موجب تکرار این رفتار می‌شود. علایم ایجاد شده مدت کوتاهی طول می‌کشند و معمولا خود به خود برطرف می‌شوند. روان‌درمانی حمایتی درمان را تسهیل می‌کند. مهم‌ترین ویژگی درمان، برقراری ارتباط درمانگر با بیمار است. نباید به بیمار گفت که تو مشکلی نداری و یا اینکه علایم خیالی هستند زیرا بیماری وی شدیدتر می‌شود. می‌توان از داروهای ضداضطراب و همچنین آرام‌سازی عضلانی (ریلاکسیشن) استفاده کرد.

هیستری جمعی

یکی از جالب‌ترین انواع هیستری‌ه، هیستری جمعی است. این اختلال که نمونه‌ای از رفتارهای جمعی است شامل گسترش سریع و ناگهانی یک علامت یا یک سری علایم در یک گروه از افراد سالم است که هیچ توجیه فیزیکی و طبی برای آن یافت نمی‌شود. در حقیقت این افراد به طور ناگهانی اعتقاد پیدا می‌کنند که به وسیله یک عامل خارجی بیمار شده‌اند. به تعبیر دیگر هیستری جمعی بروز یک سری علایم فیزیکی در عده‌ای از افراد به صورت دسته‌جمعی است به‌صورتی که یک بیماری ارگانیک را مطرح می‌کنند ولی در واقع از یک علت روانی منشأ می‌گیرند.

اولین مورد گزارش شده از هیستری جمعی در ایران در سال 1365 در یک مدرسه دخترانه در استان کرمان بوده است، به طوری که افراد مبتلا به صورت حاد دچار اضطراب و نگرانی شده بودند. در سال 1371 و بعد از واکسیناسیون کزاز نمونه‌گیری از هیستری جمعی در 21 دختر دانش‌آموز در یک روستا از استان کرمان گزارش شد. بعد از تزریق واکسن علایمی به صورت غش و صرع کاذب، لرزش، اختلال دید، سردرد، تعریق و سوزش دست در یکی از دانش‌آموزان بروز کرد و به دنبال آن 9 دانش‌‌آموز دیگر نیز علایم مشابهی را تجربه کردند.

اصول درمان این اختلال عبارت است از: حفظ خونسردی و آرامش، جدا کردن افراد مبتلا از غیرمبتلا، خالی کردن محل بروز برای بررسی دقیق. به‌طور مثال تعطیل کردن مدرسه، بررسی دقیق تمام علت‌‌های احتمالی، بهره‌گیری از تکنیک‌های کاهش اضطراب و...


منبع: بیتوته

پایان نامه الگوی بهینه کشت شهر مشهد در شرایط ریسک و عدم حتمیت

چکیده

این مطالعه در شهر مشهد و به منظور تعیین الگوی کشت بهینه، مقایسة الگوی موجود با الگوی بهینه انجام شده است.

کشاورزی، فعالیتی است که همواره تحت تأثیر عوامل طبیعی همچون سیل، خشکسالی، حمله آفتها و مانند آن قرار دارد از سوی دیگر، عوامل گوناگونی چون  قیمتها، تغییر عملکرد و هزینه ها نیز همراه با عوامل طبیعی موجب بروز ریسک و نبود حتمیت در این فعالیت می شود. بنابراین تصمیم گیری در چنین شرایطی نیاز به ابزارهای مناسب و کارا برای منظور کردن عوامل پیشگفته در طراحی نظام های زراعی دارد الگوهای گوناگونی در دهه های اخیر پدید آمده و توسعه یافته که در آنها سعی شده است تا ریسک در تصمیم گیریها دخالت داده شود در این پژوهش از الگوی برنامه ریزی ریسکی همچون موتاد استفاده شده است همچنین مقایسة الگوی کشت فعلی با الگوی بهینه کشت در شرایط ریسک انجام شده است. داده های این تحقیق مربوط به بخش کشاورزی ، دورة مورد مطالعه 6 سال از سال 1380 تا 1385 و منطقه مورد بررسی شهرستان مشهد مرکز استان خراسان رضوی می باشد. در این پزوژه از بسته نرم افزاری  WINQSB  استفاده شده است. محصولات مورد بررسی شامل  گندم آبی ، جو آبی  ، چغندر قند  ،  پیاز آبی و گوجه فرنگی آبی  است.

نتایج به دست آمده نشان داد که پیاز آبی در سیستم برنامه ریزی خطی ساده و همچنین در شرایط ریسک سطح زیر کشت آن به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. در حالی که سطح زیر کشت گوجه فرنگی در شرایط ریسک کاهش می یابد که این مطلب به دلیل محدودیت نیروی کار، نیاز فراوان به آب و بالا بودن هزینه آبیاری می باشد.

فهرست مطالب                                                                                       صفحه

  1. چکیده  ………………………………………………………………………………………………….      1

فصل اول

  1. مقدمه  …………………………………………………………………………………………………..     3

فصل دوم

  1. ضرورت انجام مطالعه   ……………………………………………………………………………    14
  2. فرضیات تحقیق   …………………………………………………………………………………….   15
  3. اهداف تحقیق   ……………………………………………………………………………………….  15

فصل سوم

  1. پیشینه تحقیق  ………………………………………………………………………………………….   16

فصل چهارم

  1. روش تحقیق  …………………………………………………………………………………………..   56
  2. مواد و روشها  ………………………………………………………………………………………….. 57

فصل پنجم

  1. نتایج  ……………………………………………………………………………………………………… 68
  2. پیشنهادات  ………………………………………………………………………………………………  69
  3. منابع و مآخذ  ………………………………………………………………………………………….  70

جهت دانلود فایل کلیک کنید

بررسی عوامل موثر در مشارکت سیاسی

مقدمه:

مشارکت سیاسی در بین دانشجویان از جمله مسائلی است که توجه اساتید و بزرگان ودانشگاهیان را به خود جلب کرده است.

سیاست بین دانشجویان نقش کمرنگ تری نسبت به سایر مسائل دارد، که برنامه ریزان درسی دانشگاهها باید تجدید نظری در مورد آن داشته باشند، یعنی با بیشتر و پر رنگ تر کردن نقش سیاست و جامعه شناسی سیاسی دانشجویان را بیشتر با این مسئله و موضوع مهم اجتماعی آشنا کنند.

در قسمتهای بعدی به طور مفصل به این موضوعات می پردازیم.

        بیان مسئله :

- آیا عوامل اجتماعی مثل موقعیت اجتماعی ، محل سکونت ، میزان تحصیلات اطرافیان و عوامل فردی مثل  درآمد ، میزان تحصیلات خود فرد بر مشارکت سیاسی دانشجو تاثیر دارد یا خیر؟

- آیا در خانواده های مذهبی میزان مشارکت سیاسی بیشتر از سایر خانوادهها است یا خیر، یعنی انجام مراسم مذهبی می تواند فرزندان خود را به سمت سیاست سوق بدهد ؟

- رسانه های جمعی تا چه حد در سیاسی کردن دانشجویان موثر بوده؟

- آیا رسانه ها می توانند با برنامه های سیاسی میزان توجه دانشجویان را به مشارکت سیاسی بیشتر کنند؟

باید دید علی رغم تلاش صداو سیما خود دانشجو علاقه ای به این برنامه ها نشان می دهد یا خیر؟

- آیا رسانه میتواند در انتخابات و کاندیداهایی که می خواهند انتخاب کنند تاثیر می گذارد ؟

می خواهیم بدانیم آیا دانشگاه تدابیری برای این موضوع اندیشیده است ؟

- آیا می توان درسی به نام جامعه شناسی سیاسی و سیاست و مشارکت سیاسی را در بین دروس گنجاند یا خیر؟

اگر این دروس هست چقدر دانشجو به آن اهمیت می دهد؟

آیا به مطا لب این دروس توجه میکنند یا خیر؟

- آیا در رابطه با سیاست با خانواده و دوستان خود بحثی می کنند؟

      اهمیت و ضرورت پژوهش:

- اهمیت و ضرورت موضوع مشارکت سیاسی چیست ؟

- چرا مشارکت سیاسی در بین دانشجویان برای ما و جامعه مهم است ؟

که ما توضیحی در این مورد و با طرح فرضیه ها و آزمایش ها به صحت و سقم فرضیه ها می پردازیم .

اهمیت آن را برای دیگر دانشجویان عزیز روشن می کنیم و تمام سعی ما بر این است که آگاهی و شناخت دانشجویان در مورد مشارکت سیاسی بالا رود .

در اینجا به عنوان مقدمه ای کوتاه تعریفی از مشارکت سیاسی را ارئه می دهیم :

مشارکت سیاسی درگیر شدن فرد در سطح مختلف فعالیت در نظام سیاسی از عدم در گیری تا داشتن مقام رسمی ریاست است و به طور اجتناب نا پذیری مشارکت سیاسی با اجتماعی شدن رابطه نزدیک دارد .اما نباید آن را تنها در امتداد نتیجه اجتماعی شدن در نظر گرفت.

علاوه بر این مشارکت سیاسی با تعدادی از نظریه های مهم در جامعه شناسی رابطه دارد.

برای مثال هم در نظریه نخبگان و هم در نظریه کثرت گرایی نقش اساسی دارد اگر چه نقش آن در هر یک از نظریه ها عمیقا متفاوت است.

              فهرست مطالب

            فصل اول

                     مقدمه پژوهش …………………………………………………………………………. 5

             فصل دوم

                     پیشینه پژوهش ………………………………………………………………………….11

            فصل سوم

                     روش یا متدولوژی پژوهش ………………………………………………………..46

           فصل چهارم

                        یافته های پژوهش ……………………………………………………………….. 48

           فصل پنجم

                        تفسیر و استنتاج پژوهش………………………………………………………… 65

             پرسشنامه…………………………………………………………………………………………. 66

      منابع و ماخذ…………………………………………………………………………………………….67

جهت دانلود فایل کلیک کنید