اهداف پژوهش
هدف اصلی پژوهندگان از انجام این تحقیق آشنایی با تعمیق باورهای مذهبی و دینی و نقش آن در نهادینه کردن عدالت اجتماعی می باشد و اهداف جزئی محققین از انجام این تحقیق عبارتند از:
1. آشنایی با نقش ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) در نهادینه کردن عدالت اجتماعی .
2. آشنایی با اعتقاد به نماز و نقش آن در نهادینه کردن عدالت اجتماعی.
3. آشنایی با اعتقاد به نبوت و نقش آن در نهادینه کردن عدالت اجتماعی.
4. آشنایی با مفهوم امر به معروف و نهی از منکر و نقش آن در نهادینه کردن عدالت اجتماعی.
5. آشنایی با رابطه ایمان به قیامت و عدالت اجتماعی.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
تقدیم الف
تقدیر ب
چکیده ج
فصل اول – طرح تحقیق
مقدمه 2
اهداف پژوهش 3
اهمیت و ضرورت تحقیق 4
سوالات تحقیق 5
فصل دوم – روش اجرای تحقیق
روش اجرای تحقیق 7
پرسش های تحقیق 7
مدت اجرای تحقیق و بودجه 7
محدودیت های تحقیق 7
تعریف عملیاتی واژه ها 7
فصل سوم – ادبیات تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها
بخش اول – نجات بخشی در ادیان
نجات بخشی در آئین زرتشی 10
نجات بخشی در آئین هندوان 17
نجات بخشی در آئین بودائی 18
نجات بخشی در آئین موسی 18
نجات بخشی در آئین عیسی (مسیح) 19
نجات بخشی در آئین محمد (خاتم پیامبران) 20
مهدی در اسلام 20
بخش دوم – اوضاع سیاسی جهان اسلام در آستانه تولد مهدی
ایران و استقلال طلبی 23
عراق و حجاز 23
سوریه 24
آندلس (اسپانیا) 25
بخش سوم – میلاد مهدی
آنها که از ولایت مهدی موعود خبر داده اند 27
زمان های دشوار و میلاد های شگفت 29
شمایل مهدی (عج) 31
دوران شیرخوارگی 31
دوران کودکی 32
دوران نوجوانی و جوانی 33
اخلاق و فضائل حضرت 33
بخش چهارم – امام در عصر غیبت
کتابهای غیبت قبل از ولادت امام زمان 38
امامت در 5 سالگی 38
غیبت امام (ع) و انواع آن 40
آماده سازی شیعه برای غیبت 42
نائبان خاص 44
تکلیف ، حضور و غیبت 50
طول عمر امام زمان 57
بخش پنجم – انتظار فرج
انتظار ویرانگر 60
شبه دیالکتیکی 61
انتظار سازنده 61
انتظار و منتظر 63
بخش ششم – نشانه های ظهور
زمینه های ظهور در آثار یهودی 68
زمینه های ظهور در آثار مسیحی 68
زمینه های ظهور در آثار زرتشتی 69
گوشه ای از علائم ظهور مهدی موعود 71
بخش هفتم – جهان در دولت مهدی
عدالت جهانی واکنش ظلم عمومی است 74
سرانجام مردم جهان به تعالیم اسلام می گروند 75
یاران امام زمان 78
مردم عصر مهدی 79
نقش زنان در عصر ظهور 81
جنگ جهانی در دوران ظهور 82
فصل چهارم – نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
نتیجه گیری 88
پیشنهادات 90
منابع و مآخذ 91
منابع و مآخذ
1. قرآن کریم .
2. روزگار رهایی
3. موعودی که جهان در انتظار اوست / علی دوانی / چاپ دوم / 1349.
4. قیام و انقلاب مهدی / استاد شهید مطهری / خرداد 1361.
5. موعود قرآن .
6. زندگی و رهبری حضرت مهدی (عج).
بیان مسئله
هم اکنون جنگ افزارهای شیمیایی در پاره ای از کشورهای جهان سوم ، بویژه پس از استفاده عراق از آن و عدم واکنش موثر بین المللی به جنایاتی که صدام مرتکب شد این سلاح به عنوان جنگ افزار استراتژیک مورد توجه قرار گرفته و پاره ای از کشورهای جهان نیز در دستیابی به آن با یکدیگر به رقابت می پردازند و بودجه های هنگفتی راصرف این خرید و ساخت و تجهیز خود به این سلاح ها می کنند .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
تقدیم 3
فصل اول – طرح تحقیق
مقدمه 5
بیان مسئله 8
اهمیت و ضرورت تحقیق 9
اهداف تحقیق 9
سوالات و فرضیه های تحقیق 9
فصل دوم – ادبیات و پیشینه تحقیق
تاریخچه کاربرد جنگ افزارهای شیمیایی 10
توضیحات بیشتر 15
صلاحهای کشتار جمعی 17
معیار تشخیص 17
تعریف 18
فصل سوم- تجزیه و تحلیل مسئله
شتاب در قانونمند کردن سلاحهای کشتار جمعی 21
عکس العمل بین المللی در مقابل استفاده عراق از این سلاحها 22
چگونگی الحاق ایران به کنوانسیون منع سلاحهای شیمیای 23
ارتش صدام و امریکا 25
گاهشمار حملات شیمیایی عراق 31
حمایت آمریکا از عراق در جنگ با ایران 41
قتلهای بی صدا 49
اگر جنگ ادامه می یافت …. 53
فصل چهارم – نتیجه گیری
انرژی هسته ای و اقتضائات جامعه ایرانی 55
فهرست منابع و مآخذ 59
فهرست منابع و مآخذ
سلاح های شیمیایی ، حسین علائی
سلاح های کشتار جمعی ، ترجمه و تحقیق امیر حسین رنجبران
سایت اینترنتی روزنامه کیهان ، ایران ، ایلنا ، انصار
نشریه سیاسی – فرهنگی – اجتماعی – اقتصادی نامه ، شماره 48 ، فروردین 1385
بیان مقدمه، مسأله و اهداف پژوهشی :
هر تمدنی که در تاریخ بوجود آمده است مبتنی بر مطالعه تحقیق و پژوهش بوده است، سرزمین باستانی ایران یکیاز گهوارههای تمدن بشری بوده است، آثار باقی مانده از آن دوران نشان میدهد که ایرانیان در هنر، ادبیات، موسیقی،علم و کشورداری به درجة بالایی از مدنیت رسیده بودند، دانشگاه معروف گندی شاپور (جندیشاپور) و تختجمشید که هر بینندهای را شگفتزده میکند از دلایل و شواهد آن است ، کتاب زرتشت (مواعظ سه گانه پندار نیک،گفتار نیک، کردار نیک) و کتاب معروف مانی بنام ارژنگ نقاشیها و ادبیات زیبای آن نشان دهندة عجین شدن،فرهنگ و ادبیات مکتوب با روح تاریخی ملت ایران است.
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
فصل اول :مقدمه
1- بیان مقدمه، مسأله و اهداف پژوهشی : 6
منابع فصل اول 13
فصل دوم : بررسی آثار و نظریات موجود
2- نگاهی تاریخی 15
1-2- آئین مدرسی مانع کنجکاوی علمی 19
1-1-2- سنت گرایی و یکسونگری مانع تحقیق و پژوهش علمی 20
3-2- محیط خانواده وروحیه تحقیق و پژوهش 24
1-3-2- عوامل بازدارنده روحیه تحقیق و پژوهش در محیط خانواده 24
2-3-2- عوامل تقویت کننده روحیه تحقیق و پژوهش در محیط خانواده 25
4-2- عوامل ابزدارنده روحیه تحقیق و پژوهش در نظام آموزشی 27
1-4-2- روش تدریس قالبی 28
2-4-2- تعلیم و تربیت نقلی 28
3-4-2- تعلیم و تربیت بانکی 29
4-4-2- فقدان روح پرسشگری 30
5-4-2- مطرح نشدن مجهولات : 32
6-4-2- روش تدریس معلم محوری 32
7-4-2- فقدان آموزش روشهای تحقیق در مدارس 34
8-4-2- وضع نامطلوب کتابخانههای مدارس 35
9-4-2- فقدان روحیه تحقیق در بین معلمان 38
10-4-2- فقدان نشریات علمی و تحقیقی به زبان دانشآموزی : 40
5-2- عوامل تقویت کننده روحیه تحقیق و پژوهش در نظام آموزشی 41
1-5-2- ترویج روحیه اکتشاف و مشاهدهگری : 42
2-5-2- روش تعلیمی حل مسأله : 46
3-5-2- هماهنگی روش تعلیمی حل مسأله با چگونگی شکلگیری رشتههای علمی 58
4-5-2- انتخاب الگوی تدریس متناسب با شرایط رشد دانشآموزان 60
5-5-2- دادن کار پروژهای به دانشآموزان : 61
6-5-2- توسعه و تجهیز کتابخانهها و آزمایشگاهها 66
7-5-2- اجتناب از مطالعه بیهدف 68
8-5-2- مدرسه و نماد هویت پژوهشی 70
جمع بندی و تلفیق آثار و نظرات موجود 71
منابع فصل دوم 77
منابع فارسی 77
منابع لاتین 80
فصل سوم : چارچوب نظری
1-3- نظریه گشتالت 82
2-3- نظریه میدانی 84
3-3- نظریه یادگیری اجتماعی 87
4-3- نظریه انتقادی و دیالکتیکی 88
5-3- نظریه سیستمها 90
6-3- نظریه زیست بوم خلاقیت و پژوهش 92
7-3- نظریات انگیزشی روحیه تحقیق و پژوهش 96
8-3- چارچوب نظری 100
منابع فصل سوم 102
– بیان مقدمه، مسأله و اهداف پژوهشی :
هر تمدنی که در تاریخ بوجود آمده است مبتنی بر مطالعه تحقیق و پژوهش بوده است، سرزمین باستانی ایران یکیاز گهوارههای تمدن بشری بوده است، آثار باقی مانده از آن دوران نشان میدهد که ایرانیان در هنر، ادبیات، موسیقی،علم و کشورداری به درجة بالایی از مدنیت رسیده بودند، دانشگاه معروف گندی شاپور (جندیشاپور) و تختجمشید که هر بینندهای را شگفتزده میکند از دلایل و شواهد آن است ، کتاب زرتشت (مواعظ سه گانه پندار نیک،گفتار نیک، کردار نیک) و کتاب معروف مانی بنام ارژنگ نقاشیها و ادبیات زیبای آن نشان دهندة عجین شدن،فرهنگ و ادبیات مکتوب با روح تاریخی ملت ایران است.
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
فصل اول :مقدمه
1- بیان مقدمه، مسأله و اهداف پژوهشی : 6
منابع فصل اول 13
فصل دوم : بررسی آثار و نظریات موجود
2- نگاهی تاریخی 15
1-2- آئین مدرسی مانع کنجکاوی علمی 19
1-1-2- سنت گرایی و یکسونگری مانع تحقیق و پژوهش علمی 20
3-2- محیط خانواده وروحیه تحقیق و پژوهش 24
1-3-2- عوامل بازدارنده روحیه تحقیق و پژوهش در محیط خانواده 24
2-3-2- عوامل تقویت کننده روحیه تحقیق و پژوهش در محیط خانواده 25
4-2- عوامل ابزدارنده روحیه تحقیق و پژوهش در نظام آموزشی 27
1-4-2- روش تدریس قالبی 28
2-4-2- تعلیم و تربیت نقلی 28
3-4-2- تعلیم و تربیت بانکی 29
4-4-2- فقدان روح پرسشگری 30
5-4-2- مطرح نشدن مجهولات : 32
6-4-2- روش تدریس معلم محوری 32
7-4-2- فقدان آموزش روشهای تحقیق در مدارس 34
8-4-2- وضع نامطلوب کتابخانههای مدارس 35
9-4-2- فقدان روحیه تحقیق در بین معلمان 38
10-4-2- فقدان نشریات علمی و تحقیقی به زبان دانشآموزی : 40
5-2- عوامل تقویت کننده روحیه تحقیق و پژوهش در نظام آموزشی 41
1-5-2- ترویج روحیه اکتشاف و مشاهدهگری : 42
2-5-2- روش تعلیمی حل مسأله : 46
3-5-2- هماهنگی روش تعلیمی حل مسأله با چگونگی شکلگیری رشتههای علمی 58
4-5-2- انتخاب الگوی تدریس متناسب با شرایط رشد دانشآموزان 60
5-5-2- دادن کار پروژهای به دانشآموزان : 61
6-5-2- توسعه و تجهیز کتابخانهها و آزمایشگاهها 66
7-5-2- اجتناب از مطالعه بیهدف 68
8-5-2- مدرسه و نماد هویت پژوهشی 70
جمع بندی و تلفیق آثار و نظرات موجود 71
منابع فصل دوم 77
منابع فارسی 77
منابع لاتین 80
فصل سوم : چارچوب نظری
1-3- نظریه گشتالت 82
2-3- نظریه میدانی 84
3-3- نظریه یادگیری اجتماعی 87
4-3- نظریه انتقادی و دیالکتیکی 88
5-3- نظریه سیستمها 90
6-3- نظریه زیست بوم خلاقیت و پژوهش 92
7-3- نظریات انگیزشی روحیه تحقیق و پژوهش 96
8-3- چارچوب نظری 100
منابع فصل سوم 102
ضرورت تحقیق
شاید قدری شگفت انگیز باشد، اما زندگی بدون خلاقیت مشکل و طاقت فرساست. اگر از بلندترین مکان زندگی کنونی به گذشته نگاهی بیندازیم، در خواهیم یافت که زندگی کنونی چقدر از نظر امکانات و تجهیزات با گذشته تفاوت دارد.
خلاقیت به عنوان استعدادی قدرتمند در نهاد آدمی از همان دوران کودکی وجود دارد، به قول راجرز (1977) آدمی ذاتا خلاق متولد میشود، با این حال خلاقیت در مراحل ابتدایی زندگی تکامل یافته نیست و به همین دلیل نیاز به توجه، هدایت و تربیت است (پیرخایفی 1379)
جامعه برای پیشرفت و توسعه نیاز به کودکان با انگیزه، کنجکاو و خلاق دارد ، همچنین به نوجوانان و جوانانی نیاز دارد که چهره دیگر از آینده ترسیم کنند و به بزرگسالانی نیاز دارد که حامی و سازنده باشند، دستاورد چنین موقعیتی ابتکار و سازندگی است.
فهرست مطالب
مقدمه……………………………………………………………………………………………………….. 1
بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………. 3
ضرورت تحقیق………………………………………………………………………………………….. 4
پیشینه ی تحقیق…………………………………………………………………………………………. 5
تفکر خلاق…………………………………………………………………………………………………. 7
دیدگاه گانیه نسبت به آفرینندگی…………………………………………………………………… 7
ورنون………………………………………………………………………………………………………. 8
مایر………………………………………………………………………………………………………….. 9
ویژگی های افراد خلاق و نوآور…………………………………………………………………… 9
1- سلامت فکر و روان……………………………………………………………………………. 10
2- انعطاف پذیری…………………………………………………………………………………… 11
3- ابتکار……………………………………………………………………………………………….. 12
4- ترجیح دادن پیچیدگی نسبت به سادگی…………………………………………………. 12
مراحل تفکر خلاق…………………………………………………………………………………….. 12
تقویت عناصر انگیزشی خلاقیت………………………………………………………………….. 15
نقش معلم در پرورش خلاقیت……………………………………………………………………. 16
چگونه تفکر خلاق را در خود و دیگران پرورش دهیم؟…………………………………. 18
موانع خلاقیت کدامند؟……………………………………………………………………………….. 19
تعریف بازی…………………………………………………………………………………………….. 22
تاریخچه بازی در دوران زندگی انسانها……………………………………………………… 24
پذیرش خطر و کسب تجربه از راه بازی……………………………………………………… 25
انواع بازی ها…………………………………………………………………………………………… 25
انواع بازی از دیدگاه پیاژه…………………………………………………………………………. 27
فواید بازی………………………………………………………………………………………………. 28
نقش بازی در یادگیری …………………………………………………………………………….. 29
مفهوم راهنمایی……………………………………………………………………………………….. 30
خلاقیت کودک………………………………………………………………………………………….. 30
رابطه بازی با خلاقیت……………………………………………………………………………….. 31
توصیه هایی برای والدین و مربیان…………………………………………………………….. 35
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………… 37
پیشنهادات……………………………………………………………………………………………….. 38
چکیده……………………………………………………………………………………………………… 41
فهرست منابع و مآخذ……………………………………………………………………………….. 47
فهرست منابع و مآخذ