چکیده
این تحقیق با هدف بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان متوسطه شهر نیشابور از سه بعد دینی ، خانوادگی و ملی شکل گرفته است. فرضیات اصلی این تحقیق عبارتند از : جنس، پایگاه اقتصادی – اجتماعی ، میزان رضایت از خود ، درونی شدن ارزشها ، هماهنگی ارزشهای گروهی ، تایید دیگران که بر هویت اجتماعی دانش آموزان موثر می باشند .
این تحقیق به شیوه پیمایشی انجام شده و از تکنیک پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده شده است . جامعه آماری تمام دانش آموزان پایه اول و دوم و سوم متوسطه نیشابور (15336 نفر) می باشند . حجم نمونه 375 نفر شد که 190 نفر دانش آموز پسر و 185 نفر دانش آموز دختر را در بر می گیرد . شیوه نمونه گیری قشر بندی است که نمونه ها از رشته های عمومی ، انسانی ، تجربی ، ریاضی ، فنی و حرفه ای و کار و دانش به تفکیک جنس و پایه تحصیلی به صورت تصادفی انتخاب شده است . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از t-test و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل چند متغیری (رگرسیون چندگانه) و تحلیل مسیر صورت گرفته است .
نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مستقل (میزان رضایت از خود ، درونی شدن ارزشها، هماهنگی ارزشهای گروهی و تایید دیگران ) با متغیر وابسته هویت اجتماعی و سه بعد آن (ملی ، دینی، خانوادگی) رابطه معنا دار مثبت وجود داشت . یعنی با افزایش متغیرهای مستقل متغیر وابسته هم افزایش می یابد . و بین متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی با هویت اجتماعی رابطه معناداری وجود نداشت . ولی با بعد ملی رابطه معنا دار و معکوس و با بعد خانوادگی رابطه معنادار و مثبت وجود داشت . یعنی هر چه پایگاه اقتصادی – اجتماعی والدین بالاتر باشد ، هویت ملی آنان ضعیف تر و هویت خانوادگی آنها ، قوی تر می شود . بین متغیر جنس با هویت اجتماعی رابطه معنادار وجود نداشت ولی با بعد دینی رابطه معنا دار وجود داشت . بدین معنا که : دختران هویت دینی قوی تری نسبت به پسران داشتند .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ……………………………………………………………….. 1
فصل اول : طرح تحقیق
1-1 مقدمه …………………………………………………………… 3
2-1 موضوع تحقیق ………………………………………………. 3
3-1 بیان مساله…………………………………………………… 4
4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق ……………………………………. 4
5-1 اهداف تحقیق …………………………………………………. 5
6-1 محدود زمانی و مکانی تحقیق………………………………. 5
7-1پیشینه تحقیق…………………………………………………. 5
1-7-1 تحقیقات داخلی ……………………………………………. 5
2-7-1تحقیقات خارجی ……………………………………………… 8
3-7-1 جمع بندی نتایج تحقیقات ………………………………………. 10
8-1 تعاریف مربوط به هویت………………………………………………. 11
9-1 موانع و تنگناهای تحقیق …………………………………………….. 14
فصل دوم : مبانی و چارچوب نظری ………………………………………….. 16
1-2 مقدمه ………………………………………………………………………. 17
2-2 مباحث نظری …………………………………………………… 17
1-2-2 دورکیم ……………………………………………………………. 17
2-2-2 پارسونز ………………………………………………………………… 18
3-2-2 ماکس وبر …………………………………………………………..20
4-2-2 کنش متقابل نمادی………………………………………………. 22
5-2-2 کولی ………………………………………………………….. 23
6-2-2 مید ………………………………………………….. 24
7-2-2 گافمن……………………………………………… 26
8-2-2 نظریه هویت (بورک) ……………………………. 27
عنوان صفحه
3-2 چارچوب نظری مورد استفاده تحقیق …………………………….. 30
4-2 پرسشهای تحقیق …………………………………………. 31
5-2 فرضیات تحقیق ……………………………………………………. 31
6-2 الگوی نظری و تحلیلی تحقیق……………………………………….. 32
فصل سوم : روش تحقیق …………………………………………….. 34
1-3 مقدمه ………………………………………………………………. 35
2-3 نوع تحقیق………………………………………………………35
3-3 تعریف نظری وعملی متغیرهای تحقیق……………………….. 35
1-3-3 تعریف نظری متغیرهای تحقیق ………………………………………. 35
2-3-3 تعریف عملی متغیرهای تحقیق…………………………………… 38
4-3 متغیرهای مستقل و وابسته ……………………………………….. 42
5-3 شاخص سازی متغیر های تحقیق ……………………………….. 43
1-5-3 شاخص سازی متغیرهای مستقل ……………………………… 43
2-5-3 شاخص سازی متغیرهای وابسته …………………………………. 45
6-3 قابلیت اعتماد شاخص ها (الفای کرانباخ) ……………………………… 46
7-3 اعتبار تحقیق ………………………………………………… 47
8-3 جامعه آماری……………………………………………………… 47
9-3 تعیین حجم نمونه و شیوه نمونه گیری…………………………….. 48
1-9-3 تعیین حجم نمونه ……………………………………………….48
2-9-3 شیوه نمونه گیری ……………………………………..49
10-3 واحد تحلیل…………………………………….50
11-3 تکنیک ها و ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات ……………. 50
12-3 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………. 50
فصل چهارم : یافته ها و دستاوردهای تحقیق………………. 51
1-4 مقدمه…………………………………… 52
2-4 توصیف دستاوردهای تحقیق …………52
1-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس جنس ……….52
عنوان صفحه
2-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس پایه تحصیلی …….. 53
3-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس رشته تحصیلی……..53
4-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس تحصیلات پدر………. 54
5-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس تحصیلات مادر………..54
6-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس در آمد ماهانه خانواده……….. 55
7-2-4 بررسی میزان رضایت از خود دانش آموزان ………. 57
8-2-4 بررسی میزان تایید دیگران …………………………….. 58
9-2-4 بررسی میزان درونی کردن ارزشها …………………. 59
10-2-4 بررسی میزان هماهنگی ارزشهای گروهی ……………. 60
11-2-4 بررسی میزان پایگاه اقتصادی – اجتماعی دانش آموزان ……………….. 61
12-2-4 بررسی میزان هویت دینی دانش آموزان ……………. 62
13-2-4 بررسی میزان هویت خانوادگی دانش آموزان …………………… 63
14-2-4 بررسی میزان هویت ملی دانش آموزان ……………………… 64
15-2-4 بررسی میزان هویت اجتماعی دانش آموزان …………………. 65
فصل پنجم : تحلیل و تبیین دستاوردهای تحقیق……………………….. 66
1-5 مقدمه……………………………….. 67
2-5 آزمون فرضیات………………………. 67
1-2-5 آزمون فرضیه 1: بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت اجتماعی» دانش آموزان ………… 67
1-1-2-5 آزمون فرضیه 1/1 : بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت دینی» دانش آموزان ……….. 68
2-1-2-5آزمون فرضیه 2/1 : بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت خانوادگی» دانش آموزان……. 68
3-1-2-5 آزمون فرضیه 3/1 : بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت ملی» دانش آموزان ….. 69
2-2-5آزمون فرضیه 2 : بررسی رابطه بین «پایگاه اقتصادی – اجتماعی» و« هویت اجتماعی»…. 69
1-2-2-5 آزمون فرضیه 1/2 : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت دینی» …. 70
2-2-2-5 آزمون فرضیه 2/2 : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت خانوادگی» … 70
3-2-2-5 آزمون فرضیه 3/2 : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت ملی» …..71
3-2-5 آزمون فرضیه 3: بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت اجتماعی» ……71
1-3-2-5 آزمون فرضیه 1/3 : بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت دینی» ….. 71
عنوان صفحه
2-3-2-5 آزمون فرضیه 2/3 : بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت خانوادگی»….. 72
3-3-2-5 آزمون فرضیه 3/3: بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت ملی»………… 72
4-2-5 آزمون فرضیه 4 :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت اجتماعی»……………. 73
1-4-2-5 آزمون فرضیه 1/4: بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت دینی» ……………… 73
2-4-2-5 آزمون فرضیه 2/4 :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت ملی» ……………….. 74
3-4-2-5 آزمون فرضیه 3/4 :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت ملی» ………………… 74
5-2-5 آزمون فرضیه 5 :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت اجتماعی» …………74
1-5-2-5 آزمون فرضیه 1/5 :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت دینی» ………..75
2-5-2-5 آزمون فرضیه 2/5: بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت خانوادگی» ……….75
3-5-2-5 آزمون فرضیه 3/5 :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت ملی» …………..76
6-2-5 آزمون فرضیه 6 : بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت اجتماعی»…… 76
1-6-2-5 آزمون فرضیه 1/6: بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت دینی»…… 77
2-6-2-5 آزمون فرضیه 2/6 :بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت خانوادگی»..77
3-6-2-5 آزمون فرضیه 3/6 :بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت ملی»….. 78
3-5 تحلیل چند متغیری (رگرسیون چندگانه) ………. 78
1-3-5 تحلیل چند متغیری هویت دینی …………… 78
2-3-5 تحلیل چند متغیری هویت خانوادگی ………..80
3-3-5 تحلیل چند متغیری هویت ملی………………82
4-3-5 تحلیل چند متغیری هویت اجتماعی…………..84
4-5 تحلیل مسیر……………………..86
فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادها ……….92
1-6 خلاصه تحقیق …………………93
2-6 جمع بندی و نتیجه گیری ………. 94
3-6 پیشنهادها………………….99
فهرست منابع و ماخذ …………102
پیوست
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول1-3 میزان آلفای کرانباخ ………. 47
جدول 2-3 میزان دانش آموزان در حال تحصیل در مقطع متوسطه نیشابوربه تفکیک جنس ،
رشته و پایه تحصیلی…………………. 48
جدول 3-3 توزیع حجم نمونه به تفکیک پایه تحصیلی و جنس…….49
جدول 4-3 توزیع حجم نمونه به تفکیک جنس ، پایه و رشته تحصیلی…………..50
جدول 1-4 توزیع دانش آموزان بر حسب جنس ………………………….52
جدول 2-4 توزیع دانش آموزان بر حسب پایه تحصیلی …………………53
جدول 3-4 توزیع دانش آموزان بر حسب رشته تحصیلی……………….. 53
جدول 4-4 توزیع دانش آموزان بر حسب تحصیلات پدر………………….. 54
جدول 5-4 توزیع دانش آموزان بر حسب تحصیلات مادر……………………. 55
جدول 6-4 توزیع دانش آموزان بر حسب درآمد ماهیانه خانواده…………………56
جدول 7-4 توزیع دانش آموزان بر حسب میزان رضایت از خود……………..57
جدول 8-4 توزیع دانش آموزان بر حسب مورد تایید دیگران بودن………………..58
جدول 9-4 توزیع دانش آموزان بر حسب درونی کردن ارزشها ……………… 59
جدول10-4 توزیع دانش آموزان بر حسب هماهنگی ارزشهای گروهی……………. 60
جدول11-4 توزیع دانش آموزان بر حسب پایگاه اقتصادی اجتماعی……61
جدول12-4 توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت دینی………………………62
جدول13-4 توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت خانوادگی………………. 63
جدول 14-4 توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت ملی……………………. 64
جدول15-4 توزیع دانش آموزان بر حسب میز ان هویت اجتماعی…………………65
جدول 1-5 آزمون تفاوت میانگین هویت اجتماعی بر حسب جنس…………….. 67
جدول 2-5 آزمون تفاوت میانگین هویت دینی بر حسب جنس ………… 68
جدول 3-5 آزمون تفاوت میانگین هویت خانوادگی بر حسب جنس……. 68
جدول 4-5 آزمون تفاوت میانگین هویت ملی بر حسب جنس…..69
جدول 5-5 همبستگی پایگاه اقتصادی – اجتماعی با هویت اجتماعی….. 69
جدول 6-5 همبستگی پایگاه اقتصادی – اجتماعی با هویت دینی……. 70
عنوان صفحه
جدول 7-5 همبستگی پایگاه اقتصادی – اجتماعی با هویت خانوادگی….70
جدول 8-5 همبستگی پایگاه اقتصادی – اجتماعی با هویت ملی…….71
جدول 9-5 همبستگی رضایت فرد از خود با هویت اجتماعی……..71
جدول 10-5 همبستگی رضایت فرد از خود با هویت دینی…..72
جدول 11-5 همبستگی رضایت فرد از خود با هویت خانوادگی…..72
جدول 12-5 همبستگی رضایت فرد از خود با هویت ملی….. 73
جدول 13-5 همبستگی مورد تائید دیگران بودن با هویت اجتماعی….73
جدول 14-5 همبستگی مورد تائید دیگران بودن با هویت دینی…….73
جدول 15-5 همبستگی مورد تائید دیگران بودن با هویت خانوادگی…… 74
جدول 16-5 همبستگی مورد تائید دیگران بودن با هویت ملی…. 74
جدول 17-5 همبستگی درونی کردن ارزشها با هویت اجتماعی……… 75
جدول 18-5 همبستگی درونی کردن ارزشها با هویت دینی …. 75
جدول 19-5 همبستگی درونی کردن ارزشها با هویت خانوادگی…… 76
جدول 20-5 همبستگی درونی کردن ارزشها با هویت ملی…………….. 76
جدول 21-5 همبستگی هماهنگی ارزشهای گروهی با هویت اجتماعی………..77
جدول 22-5 همبستگی هماهنگی ارزشهای گروهی با هویت دینی……………… 77
جدول 23-5 همبستگی هماهنگی ارزشهای گروهی با هویت خانوادگی……………………..78
جدول 24-5 همبستگی هماهنگی ارزشهای گروهی با هویت ملی……………………….. 78
جدول 25-5 عناصر اصلی تحلیل چندمتغیره به روش مرحله به مرحله برای پیش بینی هویت دینی.. 79
جدول 26-5 عناصر متغیرهای درون معادله برای پیش بینی هویت دینی در مرحله سوم……..79
جدول 27-5 عناصر متغیرهای خارج از معادله در مرحله سوم………………. 80
جدول 28-5 عناصر اصلی تحلیل چندمتغیره به روش مرحله به مرحله برای پیش بینی
هویت خانوادگی ………………………………………….. 81
جدول 29-5 عناصر متغیرهای درون معادله برای پیش بینی هویت خانوادگی در مرحله سوم…. 81
جدول 30-5 عناصر متغیرهای خارج از معادله در مرحله سوم………. 82
جدول 31-5 عناصر اصلی تحلیل چندمتغیره به روش مرحله به مرحله برای پیش بینی هویت ملی… 83
عنوان صفحه
جدول 32-5 عناصر متغیرهای درون معادله برای پیش بینی هویت ملی در مرحله جدول سوم….83
جدول 33-5 عناصر متغیرهای خارج از معادله در مرحله سوم………………….. 84
جدول 34-5 عناصر اصلی تحلیل چندمتغیره به روش مرحله به مرحله برای پیش بینی
هویت اجتماعی……………………………………………………….. 85
جدول 35-5 عناصر متغیرهای درون معادله برای پیش بینی هویت اجنماعی در مرحله چهارم…….. 85
جدول 36-5 عناصر متغیرهای خارج از معادله در مرحله چهارم…………………………. 86
جدول 37-5 محاسبه اثر مستقیم و غیر مستقیم عوامل موثر بر هویت دینی……………….. 88
جدول 38-5 محاسبه اثر مستقیم و غیر مستقیم عوامل موثر بر هویت خانوادگی……………. 89
جدول 39-5 محاسبه اثر مستقیم و غیر مستقیم عوامل موثر بر هویت ملی……………….90
جدول 40-5 محاسبه اثر مستقیم و غیر مستقیم عوامل موثر بر هویت اجتماعی……… 91
فهرست اشکال
شکل 1-2 مدل نظام کنترل فرایند هویت ………………… 28
شکل 2-2 الگوی نظری و تحلیلی تحقیق ………………….. 33
فهرست نمودارها
نمودار 1-2 رابطه چهار خرده نظام پارسونز (مدل سیبرنیتیک ) ………….20
نمودار 1-4 توزیع دانش آموزان بر حسب میزان رضایت از خود…………….. 57
نمودار 2-4 توزیع دانش آموزان بر حسب مورد تائید دیگران بودن……………….. 58
نمودار 3-4 توزیع دانش آموزان بر حسب درونی کردن ارزشها……………….. 59
نمودار 4-4 توزیع دانش آموزان بر حسب هماهنگی ارزشهای گووهی…………… 60
نمودار 5-4 توزیع دانش آموزان بر حسب پایگاه اقتصادی – اجتماعی…………….. 61
نمودار 6-4 توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت دینی……………………… 62
نمودار 7-4 توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت خانوادگی…………………..63
نمودار 8-4 توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت ملی…………………………… 64
نمودار 9-4 توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت اجتماعی…………………… 65
نمودار1-5 تحلیل مسیر هویت………………………………………………. 87
پژوهش حاضر جهت بررسی و مقایسه سطح ارضای روانی پنجگانه مازلو بر روی 60 نفر از دانشجویان شاهد و 60 نفر از دانشجویان عادی انجام شدهاست. هردوگروه شاد و عادی از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران واحد حصارک هستند ابزار تحقیق در این پژوهش پرسشنامه شخصیتی مازلو میباشد که توسط دیوید لستر تهیه شدهاست دانشجویان شاهد و عادی بااستفاده از آزمون آماریt مستقل در نیازهای پنجگانه مازلو مورد مقایسه قرار گرفتند.
مقدار t مشاهده شده و سطح معنیداری نیازهای پنجگانه به شرح زیر به دست آمد.
1- نیاز فیزیولوژیست 45/0=t مشاهده شده درسطح 1/0 تفاوت معنیدار نمیباشد.
2- نیاز به امنیت 92/0=t مشاهده شده در سطح 1/0 تفاوت معنیدار نمیباشد.
3- نباز به تعلق و وابستگی 09/1=t مشاهده شده در سطح1/0 تفاوت معنیدار نمیباشد.
4- نیاز به احترام 38/0=t مشاهه شده در سطح1/0 تفاوت معنیدار نمیباشد.
5- نیاز به تحقق خویشتن( خود شکوفایی) 58/3=t مشاهده شده در سطح 1/0 تفاوت معنیدار میباشد..
بنابراین براساس این تحقیق بین دوگروه دانشجویان شاهد و عادی فقط از نظر ارضاء نیاز به تحقق خویشتن تفاوت وجود دارد و گروه عادی از نظر تحقق خویشتن در سطح بالاتری قرار دارد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
تشکرو قدردانی الف
فهرست مطالب ب
فهرست جداول پ
پیشگفتار ت
چکیده تحقیق 0
فصل اول: طرح تحقیق د
مقدمه 1
بیان مسئله 3
تعریف موضوع تحقیق 4
هدفها و سؤالهای ویژه تحقیق 6
فرضیههای تحقیق 7
اهمیت موضوع تحقیق 8
روش انجام تحقیق 9
محدودیتهای تحقیق 10
پیشینه مختصری از تحقیقاتی که تاکنون در ایران در این زمینه انجام شده است. 10
فصل دوم: سابقه موضوع تحقیق
پایههای علمی و نظریههای مربوط به مسئله مطرح شده 13
سلسله مراتب نیازهای پنجگانه روانی از دیدگاه مازلو 16
خلاصهای از اهم تحقیقات انجام شده با ذکر جزیئات لازم 27
فصل سوم: روش تحقیق 33
نوع تحقیق 34
روش آماری 34
متغیرهای تحقیق 34
جامعه هدف و حجم نمونه 35
ابزار سنجش 35
شیوه نمرهگذاری 35
اعتبار روایی پرسشنامه 36
روش نمونهگیری 36
ویژگیهای نمونه 36
روش جمعآوری اطلاعات 36
فصل چهارم: یافتههای تحقیق و تجزیه و تحلیل یافتهها 37
فصل پنجم: نتبجه گیری
نتیجهگیری 44
محدودیتهای تحقیق 45
میزان تعمیمپذیری به جامعه هدف 45
پیشنهادات 45
فهرست منابع 46
پیوست 40
فهرست جداول
شماره جدول عنوان صفحه
1 محاسبه سطح ارضای نیازهای بین دوگروه دانشجویان شاد و عادی27
2 محاسبه سطح ارضای نیاز به امنیت بین دوگروه دانشجویان شاهد و عادی 29
3 محاسبه سطح نیاز به تعلق و محبت و وابستگی بین دو گروه دانشجویان شاهد و عادی 31
4 محاسبه سطح ارضای نیاز به احترام بین دو گروه دانشویان شاهد و عادی 33
5 محاسبه سطح نیاز به تحقق خویشتن بین دو گروه دانشجویان شاهد و عادی 35
بیان مسئله، هدف وفرضیه
از آنجایی که مدرسه سازمانی است که مسئولیت اصلی تعلیم وتربیت فرزندان هر جامعه ای را بر عهده دارد وزندگی در جامعه کنونی بدون تعلیم وتربیت عمومی غیر ممکن می باشد وبخصوص اینکه پدران ومادران بدلیل مشغله فراوان ویا بدلیل اعتمادی که نسبت به مدارس احساس می کنند بیشترین مسئولیت را بر دوش مدرسه می اندازند. لذا مشکلات مدارس در این امر مهم صد چندان می شود تا آنجایی که حتی خانواده ها در بسیاری از موارد از فرزندان خود به مدارس شکایت می برند و از نحوه رفتار فرزندان خود گلایه می کنند.
ولی آیا انجام این مسئولیت خطیر از مدارس وکارکنان آنها به تنهایی بر می آید ویا اینکه باید چاره ای جست ؟
مشکلات درسی وآموزشی وتربیتی واخلاقی متاسفانه با تمام جدیتی که دست اندر کاران تعلیم وتربیت پیش گرفته اند روز بروز بیشتر می شود. تبلیغات ضد فرهنگی که به عناوین و شکلهای مختلف خود را جلوهگر می سازند از طرفی «تمایل بشر به اطاعت از نفس اماره وجنبه منفی گرایی وی» ما را هشدار می دهد اگر چنانچه بیتفاوت باشیم بهای سنگینی را متحمل خواهیم شد که چه بسا از عهده آن بر نیائیم.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
تقدیر وتشکر
فصل اول
1-مقدمه
2-بیان مسئله – هدف وفرضیه
3-تعاریف عملیاتی
فصل دوم
1-پیشینه تحقیق
فصل سوم – روش تحقیق
1-آزمودنیها
2-طرح پژوهشی
3-ابزاراندازه گیری
4-روش جمع آوری اطلاعاتی
فصل چهارم – تجزیه وتحلیل
1-یافته های پژوهشی
2-بحث درباره یافته ها
فصل پنجم
1-محدودیتها
2-پیشنهادات وکاربرد
3-خلاصه ونتیجه گیری
4-فهرست منابع
چکیده
پژوهش حاضر به منظور رابطه بین عزت نفس مدیران و اثر بخشی آنان در مدارس راهنمایی دخترانه ناحیه 2 آموزش و پرورش شهرستان مشهد انجام گرفت. فرضیه اساسی در این پژوهش آن است که بین عزت نفس مدیران و اثر بخشی آنان در مدارس ارتباط معنی داری وجود دارد.
جامعه اماری در این تحقیق کلیه مدیران مدارس راهنمایی دخترانه (20نفر) و کلیه معلمان (220 نفر) در ناحیه 2 شهر مشهد است.
گروه مورد بررسی کلیه مدیران مدارس راهنمایی دخترانه (20N=) است. بنابراین برای گروه مدیران از روش سرشماری بجای نمونه گیری استفاده شده است و حجم نمونه برای گروه معلمان 55 نفر می باشد. ابزار گرد آوری اطلاعات در این پژوهش را در یک پرسشنامه محقق ساخته تحت عنوان (اثر بخشی مدیران) که برای تعیین اثر بخشی مدیران توسط معلمان مربوطه تکمیل می گردید و دیگر یک تست (مقیاس عزت نفس آیزنک) برای تعیین عزت نفس مدیران که توسط خود مدیران پاسخ داده می شود تشکیل می دهد.
فهرست مطالب
عنوان
چکیده…………………………………………………………………………………………………… 1
فصل اول :مقدمه تحقیق………………………………………………………………………………………… 3
1-1 بیان مساله………………………………………………………………………………………….. 6
1-2 ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………………………………………………. 9
1-3 اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………. 12
1-4 فرضیه هاُی تحقیق……………………………………………………………………………… 13
1-5 تعرُیف متغیرهای اصلی تحقیق…………………………………………………………………….. 13
فصل دوم: بررسُی مطالعات پیشین…………………………………………………………………………. 15
2-1 خود……………………………………………………………………………………………. 17
2-2 خودپنداره…………………………………………………………………………………………….. 22
2-3 عزت نفس………………………………………………………………………………………….. 26
2-4 عزت نفس و جنسیت……………………………………………………………………………….. 30
2-5 اثر بخشی ………………………………………………………………………………….. 32
2-6 نقش مدیر در اثر بخشی مدارس……………………………………………………………. 34
2-7 معُیارهای ارزیابی اثربخشی مدیران………………………………………………………………….. 35
2-8 ویژگی هاُی مدیران اثر بخش ……………………………………………………………… 43
فصل سوم :روش اجرای تحقیق……………………………………………………………………………. 48
3-1روش تحقیق ………………………………………………………………………………………… 49
3-2جامعه آماری………………………………………………………………………………………… 49
3-3 حجم نمونه………………………………………………………………………………………… 49
3-4روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………. 50
3-5 ابزار تحقیق……………………………………………………………………………………….. 50
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………….. 53
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها……………………………………………………………….. 60
5-1 نتایج مربوط به فرضیه اول……………………………………………………………………….. 61
5-2 نتایج مربوط به فرضیه دوم…………………………………………………………………………… 62
5-3 نتایج مربوط به فرضیه سوم………………………………………………………………………….. 62
5-4 نتایج مربوط به فرضیه چهارم……………………………………………………………………….. 63
5-5 نتیجه گیری کلی…………………………………………………………………………………….. 64
5-6 محدودیت ها………………………………………………………………………………………. 64
5-7 پیشنهادها………………………………………………………………………………………….. 65
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………… 66
ضمائم………………………………………………………………………………………………… 68
ضمیمه 1: تست آُیزنک…………………………………………………………………………………. 69
ضمیمه 2: پرسشنامه اثربخشی 71
چکیده
پژوهش حاضر به منظور رابطه بین عزت نفس مدیران و اثر بخشی آنان در مدارس راهنمایی دخترانه ناحیه 2 آموزش و پرورش شهرستان مشهد انجام گرفت. فرضیه اساسی در این پژوهش آن است که بین عزت نفس مدیران و اثر بخشی آنان در مدارس ارتباط معنی داری وجود دارد.
جامعه اماری در این تحقیق کلیه مدیران مدارس راهنمایی دخترانه (20نفر) و کلیه معلمان (220 نفر) در ناحیه 2 شهر مشهد است.
گروه مورد بررسی کلیه مدیران مدارس راهنمایی دخترانه (20N=) است. بنابراین برای گروه مدیران از روش سرشماری بجای نمونه گیری استفاده شده است و حجم نمونه برای گروه معلمان 55 نفر می باشد. ابزار گرد آوری اطلاعات در این پژوهش را در یک پرسشنامه محقق ساخته تحت عنوان (اثر بخشی مدیران) که برای تعیین اثر بخشی مدیران توسط معلمان مربوطه تکمیل می گردید و دیگر یک تست (مقیاس عزت نفس آیزنک) برای تعیین عزت نفس مدیران که توسط خود مدیران پاسخ داده می شود تشکیل می دهد.
فهرست مطالب
عنوان
چکیده…………………………………………………………………………………………………… 1
فصل اول :مقدمه تحقیق………………………………………………………………………………………… 3
1-1 بیان مساله………………………………………………………………………………………….. 6
1-2 ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………………………………………………. 9
1-3 اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………. 12
1-4 فرضیه هاُی تحقیق……………………………………………………………………………… 13
1-5 تعرُیف متغیرهای اصلی تحقیق…………………………………………………………………….. 13
فصل دوم: بررسُی مطالعات پیشین…………………………………………………………………………. 15
2-1 خود……………………………………………………………………………………………. 17
2-2 خودپنداره…………………………………………………………………………………………….. 22
2-3 عزت نفس………………………………………………………………………………………….. 26
2-4 عزت نفس و جنسیت……………………………………………………………………………….. 30
2-5 اثر بخشی ………………………………………………………………………………….. 32
2-6 نقش مدیر در اثر بخشی مدارس……………………………………………………………. 34
2-7 معُیارهای ارزیابی اثربخشی مدیران………………………………………………………………….. 35
2-8 ویژگی هاُی مدیران اثر بخش ……………………………………………………………… 43
فصل سوم :روش اجرای تحقیق……………………………………………………………………………. 48
3-1روش تحقیق ………………………………………………………………………………………… 49
3-2جامعه آماری………………………………………………………………………………………… 49
3-3 حجم نمونه………………………………………………………………………………………… 49
3-4روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………. 50
3-5 ابزار تحقیق……………………………………………………………………………………….. 50
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………….. 53
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها……………………………………………………………….. 60
5-1 نتایج مربوط به فرضیه اول……………………………………………………………………….. 61
5-2 نتایج مربوط به فرضیه دوم…………………………………………………………………………… 62
5-3 نتایج مربوط به فرضیه سوم………………………………………………………………………….. 62
5-4 نتایج مربوط به فرضیه چهارم……………………………………………………………………….. 63
5-5 نتیجه گیری کلی…………………………………………………………………………………….. 64
5-6 محدودیت ها………………………………………………………………………………………. 64
5-7 پیشنهادها………………………………………………………………………………………….. 65
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………… 66
ضمائم………………………………………………………………………………………………… 68
ضمیمه 1: تست آُیزنک…………………………………………………………………………………. 69
ضمیمه 2: پرسشنامه اثربخشی 71