چکیده
پژوهش به بررسی میزان تأثیر شن بازی درمانی در درمان کودکان بیش فعال 7-5 سال استان تهران پرداخته است.
برای تشخیص کودکان بیش فعال از پرسشنامه کانرز استفاده شده و همینطور از سینی شن بعنوان ابزار استفاده شد.
ازآنجائیکه آزمودنیها دردو گروه آزمایش و کنترل قرار داشتند گروه آزمایشی مورد درمان قرارگرفتند اما گروه کنترل که از شیوهی آموزش مهد کودک استفاده کرده بودند با افزایش بیش فعالی روبرو شدیم که در این پژوهش شیوهی آموزشی مهد کودکها مورد انتقاد قرار گرفت.
مقدمه
ما
اکنون در زمانی زندگی می کنیم که تمام چیزها بسرعت درتغییرند و باورها،
نظرات و عقاید مربوط به ماهیت کودکان از آن مستثنی نیستند، ولی امروزه، مثل
همیشه والدین تأثیر قابل توجهی در دنیای کودک اعمال می نمایند.
(آزاد 1380 ص 354).
سالهاست
که پزشکان و متخصصان بهداشت بوجود پدیده ای به نام شیطنت افراطی پی برده
اند. رفتارهای عجیب و افراطی در بچه ها که همیشه در بررسی و برخورد با آن
گرفتار مشکلات فراوان بوده اند، طی سالهای متمادی فرضیهی صدمات مغزی هنگام
تولد که فرضیهی کاملاً قابل قبولی می نمود و بیش تر پزشکان وقتی از یافتن
توضیحی برای رفتارهای غیرعادی بچه ها عاجز می ماندند با توسل به اصطلاح
صدمات مغزی خفیف از زیر بار برخورد مسئولانه شانه خالی می کردند
(پل کارسن 1371 ص 9).
فهرست عناوین
فصل اول …………………………………………………………………………………………… 1
مقدمه…………………………………………………………………………………………………. 2
بیان مسئله …………………………………………………………………………………………. 5
ضرورت و هدف پژوهش …………………………………………………………………….. 7
فرضیهی پژوهش ……………………………………………………………………………….. 9
سوال پژوهش …………………………………………………………………………………….. 9
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها…………………………………………………………… 9
فصل دوم ………………………………………………………………………………………….. 11
اختلال مربوط به کمبود توجه (بیش فعالی)……………………………………………… 12
نشانه های کمبود توجه – بیش فعالی درکودکان …………………………………….. 12
عوامل مؤثر در بروز بیماری ……………………………………………………………….. 21
شیوع …………………………………………………………………………………………………. 25
بیش فعالی و رابطه آن با جنسیت ………………………………………………………….. 26
سبب شناسی ………………………………………………………………………………………. 27
خصوصیات بالینی (ADHD)………………………………………………………………….. 28
درمان ……………………………………………………………………………………………….. 30
دارو درمانی ………………………………………………………………………………………. 31
رفتار درمانی ……………………………………………………………………………………… 34
روشهای عامل سنتی …………………………………………………………………………… 34
بازی چیست؟………………………………………………………………………………………. 36
عوامل مؤثر در بازی …………………………………………………………………………… 37
تأثیر جنس …………………………………………………………………………………………. 37
تأثیر هوش …………………………………………………………………………………………. 38
تأثیر سن ……………………………………………………………………………………………. 39
تأثیر محیط ………………………………………………………………………………………… 39
بازی واهمیت آن …………………………………………………………………………………. 40
ارزشهای بازی …………………………………………………………………………………… 41
انواع بازی از دیدگاه پیاژه ……………………………………………………………………. 43
بازی تمرینی ………………………………………………………………………………………. 43
انواع بازیهای تمرینی …………………………………………………………………………… 45
بازی نمادین ……………………………………………………………………………………….. 46
مراحل بازیهای نمادین ………………………………………………………………………… 47
انواع بازیهای نمادین …………………………………………………………………………… 48
بازی با قاعده ……………………………………………………………………………………… 51
نظریه های مربوط به بازی ………………………………………………………………….. 52
نظریهی انرژی اضافی یا مازاد……………………………………………………………… 52
نظریهی پیش تمرین …………………………………………………………………………….. 53
نظریهی استراحت و رفع خستگی ………………………………………………………….. 53
نظریهی تکرار فعالیتهای اجدادی …………………………………………………………… 54
نظریهی تکرار فعالیتهای غریزی …………………………………………………………… 55
نظریهی جبران ……………………………………………………………………………………. 55
نظریهی اصل لذت ………………………………………………………………………………. 56
کاتارسیس …………………………………………………………………………………………. 56
دیدگاه دکرولی درمورد بازی ………………………………………………………………. 57
دیدگاه فروبل ……………………………………………………………………………………… 58
دیدگاه ژان شاتو …………………………………………………………………………………. 58
دیدگاه پرز …………………………………………………………………………………………. 59
دیدگاه اشترن …………………………………………………………………………………….. 60
دیدگاه شارلوت بوهلر …………………………………………………………………………. 60
دیدگاه هارلوک …………………………………………………………………………………… 61
دیدگاه اسپادگ ……………………………………………………………………………………. 62
طبقه بندی پارتن براساس میزان درگیری اجتماعی …………………………………. 64
طبقه بندی لوون فلد …………………………………………………………………………….. 66
بازیها از نظر اجرا ………………………………………………………………………………. 66
اسباب بازی ……………………………………………………………………………………….. 68
ویژگی های اسباب بازی ……………………………………………………………………… 69
انواع اسباب بازی ……………………………………………………………………………….. 70
ارزش درمانی بازی ……………………………………………………………………………. 76
بازی درمانی چیست؟…………………………………………………………………………… 77
بازی درمانی از نظر روش شناختی موضوع ………………………………………….. 78
انشعاب بازی درمانی براساس نظریه روانکاوی …………………………………….. 79
بازی درمانی فعال ………………………………………………………………………………. 79
بازی درمانی غیرفعال …………………………………………………………………………. 80
بازی درمانی گروهی …………………………………………………………………………… 81
مفاهیم و نظریه های بازی در قرن بیستم ………………………………………………. 82
اتاق بازی درمانی ……………………………………………………………………………….. 90
شن بازی درمانی و تاریخچه آن …………………………………………………………… 91
اهمیت شن در تکنیک دنیا …………………………………………………………………….. 99
گسترهی نظریه کاف درشن بازی …………………………………………………………. 104
فرآیند بهبودبخشی و درمان شن بازی ………………………………………………….. 106
قدرت درمانی شن بازی از دیدگاه یونگ ………………………………………………… 108
تعبیر وتفسیر با تأخیر …………………………………………………………………………. 110
از رمز درآوردن سینی های شن ………………………………………………………….. 113
کودک از بازی با شن چه چیزهایی یاد می گیرد؟…………………………………….. 115
مراحل رشدی پیاژه در شن بازی کودکان …………………………………………….. 119
مروری بر تحقیقات انجام شده ……………………………………………………………… 125
فصل سوم …………………………………………………………………………………………. 136
مقدمه ………………………………………………………………………………………………… 137
جامعه آماری ……………………………………………………………………………………… 137
نمونه وروش نمونه گیری ……………………………………………………………………. 137
ابزار پژوهش………………………………………………………………………………………. 138
مقیاس درجه بندی معلم کانرز ……………………………………………………………… 139
روش آماری ………………………………………………………………………………………. 140
روش اجرا………………………………………………………………………………………….. 140
مشاهدات بالینی ………………………………………………………………………………….. 141
فصل چهارم ………………………………………………………………………………………. 143
فرضیه ی پژوهش ………………………………………………………………………………. 144
جداول ……………………………………………………………………………………………….. 144
نمودار ……………………………………………………………………………………………….. 147
فصل پنجم …………………………………………………………………………………………. 148
بحث و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………… 149
لزوم آموزش والدین و آموزگاران ……………………………………………………….. 151
درمان اختلال بیش فعالی-کم توجهی (ADHD) با رویکرد شناختی – رفتاری …….. 152
انتقادات ……………………………………………………………………………………………… 161
پیشنهادات ………………………………………………………………………………………….. 162
پیوست……………………………………………………………………………………………….. 164
منابع …………………………………………………………………………………………………. 167
منابع
چکیده
پژوهش به بررسی میزان تأثیر شن بازی درمانی در درمان کودکان بیش فعال 7-5 سال استان تهران پرداخته است.
برای تشخیص کودکان بیش فعال از پرسشنامه کانرز استفاده شده و همینطور از سینی شن بعنوان ابزار استفاده شد.
ازآنجائیکه آزمودنیها دردو گروه آزمایش و کنترل قرار داشتند گروه آزمایشی مورد درمان قرارگرفتند اما گروه کنترل که از شیوهی آموزش مهد کودک استفاده کرده بودند با افزایش بیش فعالی روبرو شدیم که در این پژوهش شیوهی آموزشی مهد کودکها مورد انتقاد قرار گرفت.
مقدمه
ما
اکنون در زمانی زندگی می کنیم که تمام چیزها بسرعت درتغییرند و باورها،
نظرات و عقاید مربوط به ماهیت کودکان از آن مستثنی نیستند، ولی امروزه، مثل
همیشه والدین تأثیر قابل توجهی در دنیای کودک اعمال می نمایند.
(آزاد 1380 ص 354).
سالهاست
که پزشکان و متخصصان بهداشت بوجود پدیده ای به نام شیطنت افراطی پی برده
اند. رفتارهای عجیب و افراطی در بچه ها که همیشه در بررسی و برخورد با آن
گرفتار مشکلات فراوان بوده اند، طی سالهای متمادی فرضیهی صدمات مغزی هنگام
تولد که فرضیهی کاملاً قابل قبولی می نمود و بیش تر پزشکان وقتی از یافتن
توضیحی برای رفتارهای غیرعادی بچه ها عاجز می ماندند با توسل به اصطلاح
صدمات مغزی خفیف از زیر بار برخورد مسئولانه شانه خالی می کردند
(پل کارسن 1371 ص 9).
فهرست عناوین
فصل اول …………………………………………………………………………………………… 1
مقدمه…………………………………………………………………………………………………. 2
بیان مسئله …………………………………………………………………………………………. 5
ضرورت و هدف پژوهش …………………………………………………………………….. 7
فرضیهی پژوهش ……………………………………………………………………………….. 9
سوال پژوهش …………………………………………………………………………………….. 9
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها…………………………………………………………… 9
فصل دوم ………………………………………………………………………………………….. 11
اختلال مربوط به کمبود توجه (بیش فعالی)……………………………………………… 12
نشانه های کمبود توجه – بیش فعالی درکودکان …………………………………….. 12
عوامل مؤثر در بروز بیماری ……………………………………………………………….. 21
شیوع …………………………………………………………………………………………………. 25
بیش فعالی و رابطه آن با جنسیت ………………………………………………………….. 26
سبب شناسی ………………………………………………………………………………………. 27
خصوصیات بالینی (ADHD)………………………………………………………………….. 28
درمان ……………………………………………………………………………………………….. 30
دارو درمانی ………………………………………………………………………………………. 31
رفتار درمانی ……………………………………………………………………………………… 34
روشهای عامل سنتی …………………………………………………………………………… 34
بازی چیست؟………………………………………………………………………………………. 36
عوامل مؤثر در بازی …………………………………………………………………………… 37
تأثیر جنس …………………………………………………………………………………………. 37
تأثیر هوش …………………………………………………………………………………………. 38
تأثیر سن ……………………………………………………………………………………………. 39
تأثیر محیط ………………………………………………………………………………………… 39
بازی واهمیت آن …………………………………………………………………………………. 40
ارزشهای بازی …………………………………………………………………………………… 41
انواع بازی از دیدگاه پیاژه ……………………………………………………………………. 43
بازی تمرینی ………………………………………………………………………………………. 43
انواع بازیهای تمرینی …………………………………………………………………………… 45
بازی نمادین ……………………………………………………………………………………….. 46
مراحل بازیهای نمادین ………………………………………………………………………… 47
انواع بازیهای نمادین …………………………………………………………………………… 48
بازی با قاعده ……………………………………………………………………………………… 51
نظریه های مربوط به بازی ………………………………………………………………….. 52
نظریهی انرژی اضافی یا مازاد……………………………………………………………… 52
نظریهی پیش تمرین …………………………………………………………………………….. 53
نظریهی استراحت و رفع خستگی ………………………………………………………….. 53
نظریهی تکرار فعالیتهای اجدادی …………………………………………………………… 54
نظریهی تکرار فعالیتهای غریزی …………………………………………………………… 55
نظریهی جبران ……………………………………………………………………………………. 55
نظریهی اصل لذت ………………………………………………………………………………. 56
کاتارسیس …………………………………………………………………………………………. 56
دیدگاه دکرولی درمورد بازی ………………………………………………………………. 57
دیدگاه فروبل ……………………………………………………………………………………… 58
دیدگاه ژان شاتو …………………………………………………………………………………. 58
دیدگاه پرز …………………………………………………………………………………………. 59
دیدگاه اشترن …………………………………………………………………………………….. 60
دیدگاه شارلوت بوهلر …………………………………………………………………………. 60
دیدگاه هارلوک …………………………………………………………………………………… 61
دیدگاه اسپادگ ……………………………………………………………………………………. 62
طبقه بندی پارتن براساس میزان درگیری اجتماعی …………………………………. 64
طبقه بندی لوون فلد …………………………………………………………………………….. 66
بازیها از نظر اجرا ………………………………………………………………………………. 66
اسباب بازی ……………………………………………………………………………………….. 68
ویژگی های اسباب بازی ……………………………………………………………………… 69
انواع اسباب بازی ……………………………………………………………………………….. 70
ارزش درمانی بازی ……………………………………………………………………………. 76
بازی درمانی چیست؟…………………………………………………………………………… 77
بازی درمانی از نظر روش شناختی موضوع ………………………………………….. 78
انشعاب بازی درمانی براساس نظریه روانکاوی …………………………………….. 79
بازی درمانی فعال ………………………………………………………………………………. 79
بازی درمانی غیرفعال …………………………………………………………………………. 80
بازی درمانی گروهی …………………………………………………………………………… 81
مفاهیم و نظریه های بازی در قرن بیستم ………………………………………………. 82
اتاق بازی درمانی ……………………………………………………………………………….. 90
شن بازی درمانی و تاریخچه آن …………………………………………………………… 91
اهمیت شن در تکنیک دنیا …………………………………………………………………….. 99
گسترهی نظریه کاف درشن بازی …………………………………………………………. 104
فرآیند بهبودبخشی و درمان شن بازی ………………………………………………….. 106
قدرت درمانی شن بازی از دیدگاه یونگ ………………………………………………… 108
تعبیر وتفسیر با تأخیر …………………………………………………………………………. 110
از رمز درآوردن سینی های شن ………………………………………………………….. 113
کودک از بازی با شن چه چیزهایی یاد می گیرد؟…………………………………….. 115
مراحل رشدی پیاژه در شن بازی کودکان …………………………………………….. 119
مروری بر تحقیقات انجام شده ……………………………………………………………… 125
فصل سوم …………………………………………………………………………………………. 136
مقدمه ………………………………………………………………………………………………… 137
جامعه آماری ……………………………………………………………………………………… 137
نمونه وروش نمونه گیری ……………………………………………………………………. 137
ابزار پژوهش………………………………………………………………………………………. 138
مقیاس درجه بندی معلم کانرز ……………………………………………………………… 139
روش آماری ………………………………………………………………………………………. 140
روش اجرا………………………………………………………………………………………….. 140
مشاهدات بالینی ………………………………………………………………………………….. 141
فصل چهارم ………………………………………………………………………………………. 143
فرضیه ی پژوهش ………………………………………………………………………………. 144
جداول ……………………………………………………………………………………………….. 144
نمودار ……………………………………………………………………………………………….. 147
فصل پنجم …………………………………………………………………………………………. 148
بحث و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………… 149
لزوم آموزش والدین و آموزگاران ……………………………………………………….. 151
درمان اختلال بیش فعالی-کم توجهی (ADHD) با رویکرد شناختی – رفتاری …….. 152
انتقادات ……………………………………………………………………………………………… 161
پیشنهادات ………………………………………………………………………………………….. 162
پیوست……………………………………………………………………………………………….. 164
منابع …………………………………………………………………………………………………. 167
منابع
موضوع پژوهش حاضر بررسی بین میزان افسردگی امدادگران مرد هلال احمر شهرستان کرج با سابقة فعالیت امدادی آنهاست که بدین منظور 25 امدادگری که بیش از 4 سال سابقة فعالیت داشتند و 25 امدادگری که کمتر از4 سال سابقة فعالیت داشتند به شیوة نمونه گیری در دسترس انتخاب و افسردگی آنها با پرسشنامة افسردگی بک سنجیده شد و در این پژوهش یک فرضیه شکل گرفت : میزان افسردگی در امدادگران مردی که بیش از چهار سال سابقه در فعالیت امدادی دارند بیشتر از افسردگی امدادگران مردی است که کمتر از چهار سال سابقه در فعالیت امدادی دارند.
برای بررسی فرضیه فوق از آزمون t استیودنت استفاده شد و چون t بدست آمده (917%) در سطح (05%) و (01%) کوچکتر از t جدول است بنابراین فرضیة فوق رد و فرضیة صفر تایید میشود و این نتیجه بدست آمد که بین میزان افسردگی امدادگرانی که بیش از چهار سال سابقه دارند با امدادگرانی که کمتر از چهار سال سابقه دارند تفاوت معنا دار وجود ندارد.
فهرست مطالب
چکیده
فصل اول……………………………………………………………………………….. 1
مقدمه……………………………………………………………………………………… 2
بیان مسئله……………………………………………………………………………… 4
اهمیت و ضرورت کار……………………………………………………………. 5
فرضیه تحقیق…………………………………………………………………………. 5
تعریف نظری………………………………………………………………………… 6
تعریف عملیاتی………………………………………………………………………. 7
فصل دوم : سابقه پژوهش…………………………………………………… 8
استرس و سندرم فرسودگی…………………………………………………. 9
افسردگی……………………………………………………………………………… 10
افسردگی زیست – شیمیایی………………………………………………… 12
افسردگی واکنشی……………………………………………………………….. 14
مدل سلیه از استرس…………………………………………………………… 16
افسردگی……………………………………………………………………………… 16
سرزنش خود………………………………………………………………………. 17
نومیدی………………………………………………………………………………… 18
ترحم به خود ………………………………………………………………………. 19
معضل افسردگی واقعاً تا چه حد جدی است………………………… 20
نظریه روانکاوی…………………………………………………………………… 21
نظریه های یادگیری……………………………………………………………. 23
رویکرد شناختی………………………………………………………………….. 24
تعریف………………………………………………………………………………….. 24
افسردگی واکنشی ………………………………………………………………. 26
افسردگی درون زاد…………………………………………………………….. 27
افسردگی روان زاد………………………………………………………………. 28
تشخیص و سنجش افسردگی………………………………………………. 29
اختلال افسردگی عمده…………………………………………………………. 30
اختلال افسرده خلقی……………………………………………………………. 31
علایم افسردگی……………………………………………………………………. 33
چگونگی مقابله با افسردگی ………………………………………………… 34
روش های درمان افسردگی………………………………………………… 35
روش بازسازی شناختی برای درمان افراد افسرده……………. 36
روش دو ستونی………………………………………………………………….. 36
درمان کوتاه مدت……………………………………………………………….. 38
مشاوره و روان درمانی گروهی…………………………………………. 39
چه عوامل روانی- اجتماعی در افسردگی دخیل هستند……….. 39
چگونه کسی می تواند بفهمد آیا افسرده است یا خیر…………… 40
خسارت استرس………………………………………………………………….. 42
روند استرس……………………………………………………………………….. 43
نشانه های هیجانی افسردگی………………………………………………. 44
به هنگام افسردگی چه کاری باید انجام دهیم…………………….. 47
دیدگاههای نظری درباره افسردگی ……………………………………. 49
تعریف امدادگر…………………………………………………………………….. 53
خصوصیات یا ویژگیهای امدادگر………………………………………… 53
تعریف کمکهای اولیه و امداد ………………………………………………. 54
هدف ما از کمکهای اولیه……………………………………………………… 54
تعریف عملیات نجات……………………………………………………………. 55
تعریف دیگر امدادگر……………………………………………………………. 55
تعریف کمک های اولیه…………………………………………………………. 55
بقیه ویژگی های یک امدادگر……………………………………………….. 55
حفظ آرامش در ارائه کمکهای اولیه……………………………………… 56
وظایف امدادگر……………………………………………………………………. 58
نحوه مراقبت از خود……………………………………………………………. 59
کنترل استرس……………………………………………………………………… 59
واکنش به استرسها……………………………………………………………… 59
واکنش های دیررس…………………………………………………………….. 60
واکنش های شدید………………………………………………………………… 61
مروری بر سابقه پیشینه تحقیق…………………………………………… 62
فصل سوم: طرح پژوهش…………………………………………………… 70
طرح پژوهش ………………………………………………………………………. 71
جامعه پژوهش…………………………………………………………………….. 72
نمونه پژوهش………………………………………………………………………. 72
روش نمونه گیری………………………………………………………………… 73
ابزار پژوهش و روش جمع آوری اطلاعات………………………….. 74
روش آماری………………………………………………………………………… 75
فصل چهارم: آمار………………………………………………………………… 76
مقدمه…………………………………………………………………………………… 77
آمار توصیفی………………………………………………………………………. 91
آمار استنباطی……………………………………………………………………. 93
فرض صفر………………………………………………………………………….. 93
فرض خلاف…………………………………………………………………………. 93
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری………………………………………… 94
بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………. 95
محدودیت های پژوهش ………………………………………………………. 97
پیشنهادات……………………………………………………………………………. 98
منابع و مآخذ…………………………………………………………………….. 99
پیوست……………………………………………………………………………… 103
منابع و مآخذ
1- اکبری، بهمن (1375)، بررسی رابطة بین افسردگی و شیوه های مقابله با فشار روانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده.
2- اتکینسون، ریتا؛ اتکینسون، ریچارد؛ هیگارد، ارنست (1380) زمینة روانشناسی. ترجمة براهنی، محمد تقی و دیگران. تهران، رشد، چاپ نهم.
3- احسان بخش، سیده زهرا (1378) بررسی شیوع افسردگی بین دانشجویان دختر بومی و غیربومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شرق و گیلان. لاهیجان، پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده.
4- اخوت، ولی الله؛ جلیلی، احمد (1362) افسردگی. رز، چاپ اول.
5- برنز، دیوید (1379) شناخت درمانی، روان شناسی افسردگی. ترجمة قراچهداغی، مهدی. دایره، چاپ یازدهم.
6- توفیقی نمین، فرشید (1380) کمک های اولیه و امداد. قم، فاضل، چاپ اول.
7- خیابانی، ناصر (1380) مهارتهای بهتر زیستن (مهارتهای یادگیری، تمرکز، اعتماد به نفس، مقابله با اضطراب و افسردگی و . . .) تهران، اسپند هنر.
موضوع پژوهش حاضر بررسی بین میزان افسردگی امدادگران مرد هلال احمر شهرستان کرج با سابقة فعالیت امدادی آنهاست که بدین منظور 25 امدادگری که بیش از 4 سال سابقة فعالیت داشتند و 25 امدادگری که کمتر از4 سال سابقة فعالیت داشتند به شیوة نمونه گیری در دسترس انتخاب و افسردگی آنها با پرسشنامة افسردگی بک سنجیده شد و در این پژوهش یک فرضیه شکل گرفت : میزان افسردگی در امدادگران مردی که بیش از چهار سال سابقه در فعالیت امدادی دارند بیشتر از افسردگی امدادگران مردی است که کمتر از چهار سال سابقه در فعالیت امدادی دارند.
برای بررسی فرضیه فوق از آزمون t استیودنت استفاده شد و چون t بدست آمده (917%) در سطح (05%) و (01%) کوچکتر از t جدول است بنابراین فرضیة فوق رد و فرضیة صفر تایید میشود و این نتیجه بدست آمد که بین میزان افسردگی امدادگرانی که بیش از چهار سال سابقه دارند با امدادگرانی که کمتر از چهار سال سابقه دارند تفاوت معنا دار وجود ندارد.
فهرست مطالب
چکیده
فصل اول……………………………………………………………………………….. 1
مقدمه……………………………………………………………………………………… 2
بیان مسئله……………………………………………………………………………… 4
اهمیت و ضرورت کار……………………………………………………………. 5
فرضیه تحقیق…………………………………………………………………………. 5
تعریف نظری………………………………………………………………………… 6
تعریف عملیاتی………………………………………………………………………. 7
فصل دوم : سابقه پژوهش…………………………………………………… 8
استرس و سندرم فرسودگی…………………………………………………. 9
افسردگی……………………………………………………………………………… 10
افسردگی زیست – شیمیایی………………………………………………… 12
افسردگی واکنشی……………………………………………………………….. 14
مدل سلیه از استرس…………………………………………………………… 16
افسردگی……………………………………………………………………………… 16
سرزنش خود………………………………………………………………………. 17
نومیدی………………………………………………………………………………… 18
ترحم به خود ………………………………………………………………………. 19
معضل افسردگی واقعاً تا چه حد جدی است………………………… 20
نظریه روانکاوی…………………………………………………………………… 21
نظریه های یادگیری……………………………………………………………. 23
رویکرد شناختی………………………………………………………………….. 24
تعریف………………………………………………………………………………….. 24
افسردگی واکنشی ………………………………………………………………. 26
افسردگی درون زاد…………………………………………………………….. 27
افسردگی روان زاد………………………………………………………………. 28
تشخیص و سنجش افسردگی………………………………………………. 29
اختلال افسردگی عمده…………………………………………………………. 30
اختلال افسرده خلقی……………………………………………………………. 31
علایم افسردگی……………………………………………………………………. 33
چگونگی مقابله با افسردگی ………………………………………………… 34
روش های درمان افسردگی………………………………………………… 35
روش بازسازی شناختی برای درمان افراد افسرده……………. 36
روش دو ستونی………………………………………………………………….. 36
درمان کوتاه مدت……………………………………………………………….. 38
مشاوره و روان درمانی گروهی…………………………………………. 39
چه عوامل روانی- اجتماعی در افسردگی دخیل هستند……….. 39
چگونه کسی می تواند بفهمد آیا افسرده است یا خیر…………… 40
خسارت استرس………………………………………………………………….. 42
روند استرس……………………………………………………………………….. 43
نشانه های هیجانی افسردگی………………………………………………. 44
به هنگام افسردگی چه کاری باید انجام دهیم…………………….. 47
دیدگاههای نظری درباره افسردگی ……………………………………. 49
تعریف امدادگر…………………………………………………………………….. 53
خصوصیات یا ویژگیهای امدادگر………………………………………… 53
تعریف کمکهای اولیه و امداد ………………………………………………. 54
هدف ما از کمکهای اولیه……………………………………………………… 54
تعریف عملیات نجات……………………………………………………………. 55
تعریف دیگر امدادگر……………………………………………………………. 55
تعریف کمک های اولیه…………………………………………………………. 55
بقیه ویژگی های یک امدادگر……………………………………………….. 55
حفظ آرامش در ارائه کمکهای اولیه……………………………………… 56
وظایف امدادگر……………………………………………………………………. 58
نحوه مراقبت از خود……………………………………………………………. 59
کنترل استرس……………………………………………………………………… 59
واکنش به استرسها……………………………………………………………… 59
واکنش های دیررس…………………………………………………………….. 60
واکنش های شدید………………………………………………………………… 61
مروری بر سابقه پیشینه تحقیق…………………………………………… 62
فصل سوم: طرح پژوهش…………………………………………………… 70
طرح پژوهش ………………………………………………………………………. 71
جامعه پژوهش…………………………………………………………………….. 72
نمونه پژوهش………………………………………………………………………. 72
روش نمونه گیری………………………………………………………………… 73
ابزار پژوهش و روش جمع آوری اطلاعات………………………….. 74
روش آماری………………………………………………………………………… 75
فصل چهارم: آمار………………………………………………………………… 76
مقدمه…………………………………………………………………………………… 77
آمار توصیفی………………………………………………………………………. 91
آمار استنباطی……………………………………………………………………. 93
فرض صفر………………………………………………………………………….. 93
فرض خلاف…………………………………………………………………………. 93
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری………………………………………… 94
بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………. 95
محدودیت های پژوهش ………………………………………………………. 97
پیشنهادات……………………………………………………………………………. 98
منابع و مآخذ…………………………………………………………………….. 99
پیوست……………………………………………………………………………… 103
منابع و مآخذ
1- اکبری، بهمن (1375)، بررسی رابطة بین افسردگی و شیوه های مقابله با فشار روانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده.
2- اتکینسون، ریتا؛ اتکینسون، ریچارد؛ هیگارد، ارنست (1380) زمینة روانشناسی. ترجمة براهنی، محمد تقی و دیگران. تهران، رشد، چاپ نهم.
3- احسان بخش، سیده زهرا (1378) بررسی شیوع افسردگی بین دانشجویان دختر بومی و غیربومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شرق و گیلان. لاهیجان، پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده.
4- اخوت، ولی الله؛ جلیلی، احمد (1362) افسردگی. رز، چاپ اول.
5- برنز، دیوید (1379) شناخت درمانی، روان شناسی افسردگی. ترجمة قراچهداغی، مهدی. دایره، چاپ یازدهم.
6- توفیقی نمین، فرشید (1380) کمک های اولیه و امداد. قم، فاضل، چاپ اول.
7- خیابانی، ناصر (1380) مهارتهای بهتر زیستن (مهارتهای یادگیری، تمرکز، اعتماد به نفس، مقابله با اضطراب و افسردگی و . . .) تهران، اسپند هنر.
مقدمه
روان شناسی علم تحقیق در رفتار موجودات زنده و به ویژه در تفکر ، احساس و رفتار بشر است . به همین دلیل از چندی پیش روان شناسان علاقه شدیدی نسبت به مشکلات عملی که برای افراد بشر پیش می آید و راه حل هایی که می توان برای آنها پیشنهاد داد ، پیدا کردند . منظور روان شناسی ، علاوه بر پیشرفت علمی و صنفی ، بهبود بخشیدن به زندگی انسان نیز هست . این علاقه روز افزون روان شناسان به مسائل روزمره و علمی بشر موجب شده است که دانش ما در افراد ، به ویژه کسانی که دچار مشکلات روانی هستند به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد . عدم سازش و وجود اختلالات رفتار در جوامع انسانی بسیار مشهود و فراوان است .
در هر طبقه و صنفی و در هر گروه و جمعی اشخاص نامتعادلی زندگی می کنند . بنابر این در مورد همه افراد ، اعم از کارگر ، دانش پژوه ، پزشک ، مهندس ، کشاورز ، استاد دانشگاه و … ، خطر ابتلا به ناراحتی های روانی وجود دارد . به عبارت دیگر هیچ فرد انسانی در برابر امراض مصونیت ندارد . البته دانستن اینکه هر شخصی ممکن است گرفتار ناراحتی روانی شود ، خود به خود کافی نیست ؛ زیرا بهداشت روانی تنها منحصر به تشریح علل اختلالات رفتار نیست ، بلکه هدف اصلی آن پیشگیری از وقوع ناراحتی هاست . پیشگیری به معنای وسیع آن ، عبارتست از به وجود آوردن عواملی که مکمل زندگی سالم و طبیعی است ، به علاوه ی درمان اختلالات جزئی رفتار ، به منظور جلوگیری از وقوع بیماری های شدید روانی (شاملو، 1378).
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول ، موضوع پژوهش
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 2
بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 4
موانع اشتغال زنان …………………………………………………………………………………………………………………………. 8
1-موانع اجتماعی …………………………………………………………………………………………………………………………. 8
2-موانع آموزشی …………………………………………………………………………………………………………………………… 8
اهمیت موضوع ………………………………………………………………………………………………………………………………. 10
اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………… 11
اهداف جزئی ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 11
تعریف نظری و عملیاتی متغیرها………………………………………………………………………………………………….. 12
تعریف عملیاتی بهداشت روانی ……………………………………………………………………………………………………. 12
فصل دوم : پیشینه پژوهش
تحقیقات داخل کشور ……………………………………………………………………………………………………………………. 15
فصل سوم : روش تحقیق
پایایی پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………… 19
عنوان صفحه
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………………………………………………………………. 21
1-4-آمار توصیفی ………………………………………………………………………………………………………………………… 21
1-1-4-توصیف وضعیت پاسخگویان براساس جنسیت …………………………………………………………….. 21
2-1-4-توصیف وضعیت تحصیلی پاسخگویان…………………………………………………………………………….. 22
3-1-4-توصیف وضعیت سابقه اشتغال پاسخگویان……………………………………………………………………. 23
4-1-4-توصیف وضعیت سنی پاسخگویان………………………………………………………………………………….. 24
2-4-آمار استنباطی ……………………………………………………………………………………………………………………… 26
1-2-4-بررسی سوال اول پژوهش ………………………………………………………………………………………………. 26
2-2-4-بررسی سوال دوم پژوهش ……………………………………………………………………………………………… 28
3-2-4-بررسی سوال سوم پژوهش …………………………………………………………………………………………….. 30
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………………… 32
منابع و ماخذ …………………………………………………………………………………………………………………………………. 34
منابع و ماخذ :
1-امیریان ، سید جواد (1380) . بررسی وضعیت بهداشت روانی در گروهی از دانش آموزان پسر و دختر پیش دانشگاهی شیراز پایان نامه دکتری دانشگاه علوم پزشکی شیراز .
2-بیان زاده ، سید اکبر و همکاران (1387) . بررسی وضعیت سلامت روانی کارکنان یک مجتمع صنعتی . فصلنامه اندیشه و رفتار سال چهارم شماره 4 .
3-بیابانگرد ، اسماعیل (1387) . روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان . چاپ پنجم . تهران : انتشارات انجمن اولیا و مربیان .
4-پور نقاش تهرانی، سعید (1381) . کار و بهداشت روانی . فصلنامه علمی – پژوهشی اصول بهداشت روانی . سال چهارم شماره 14-13.
5-حسن شاهی ، محمد مهدی (1386) . بررسی ارتباط راهبردهای مقابله با استرس و سخت رویی بر سلامت روان و دانشجویان دانشگاه ارسنجان . چکیده مقالات همایش ملی روانشناسی 16و17 آبان ماه 1386 .
6-خبر ، محمد و شیخ الاسلامی ، راضیه (1381) مقایسه ابعاد سلامت عمومی در بین دانش آموزان مراکز آموزشی تیزهوشان و عادی شیراز .
7-رئیسی ، پوران و جهانبانی ، عفت (1382) . چگونگی عملکرد مدیریت برنامه بهداشت روان در شبکه های بهداشت و درمان استان خوزستان ، فصلنامه اندیشه و رفتار . سال نهم ، شماره 2 .