1-1 بیان مسئله
«بررسی مقایسه ای شاخص (Berg ) در بیماران سکته مغزی وافراد سالم »
سکته مغزی یا حوادث عروقی مغزی ، شایعترین بیماری ناتوان کننده نورولوژیک در بزرگسالان می باشد ( Hildick Smith، 2000 ) . این بیماری حداقل نیمی از بیماران را دربخش نورولوژی بیمارستانها شامل می شود . سکته مغزی باعث آسیب سیستمهای حرکتی ، حسی ، ادراکی ،بینایی ، شناختی ، گویایی و …. شده ومهارتهای حرکتی وتعادلی آنهارا دچار اختلال می کند ، بنابراین ارزیابی حرکتی وتعادلی بیماران وکسب مهارتهای حرکتی وتعادلی آنها دارای اهمیت فراوانی می باشد.
از طرفی مهارتهای حرکتی و تعادلی در سالمندان نیز دچار تغییراتی می شود که درفعالیتهای روزمره زندگی آنها تاُثیر گذار خواهد بود . بررسی وارزیابی تعادل از راههای گوناگون امکانپذیر است . دراین پژوهش یک بررسی مقایسه ای بین یکی از شاخصهای تعادل ( Berg ) در بیماران سکته مغزی وافراد سالم انجام شده است .
2-1 : اهمیــــت موضوع
اگرچه شیوع بیماریهای عروقی مغزی همچون سکته مغزی در 25 سال گذشته کاهش یافته است ، سکته مغزی هنوز هم به عنوان سومین عامل مرگ ومیر درجهان محسوب می شود . در طی سه دهه گذشته ، همرا با پیشرفت در عرصه های مهم پزشکی زمینه های پیشگیری ، تشخیص ودرمان به موقع بیماریها مهیا شده است وبه دنبال این جریان شاهد سیر نزولی در مرگ ومیر بیماریهای مختلف در سالهای گذشته بوده ایم که از آن جمله سکته مغزی را می توان مثال زد که آمار مرگ ومیر این بیماران به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته است ومتعاقباً برمیزان بازماندگان آن به دلیل ناتوانیها ومعلولیتهای به جا مانده افزوده شده است ( Chang ، 1998 ) . میزان بروز سکته مغزی با افزایش سن ، به میزان قابل ملاحظه ای بالا می رود . از نظر آماری ، حدود 4400000 بیمارسکته مغزی در سرتاسردنیا زندگی می کنند ( AHA ، 1998 ) . تعداد موارد سکته مغزی در ایالات متحده آمریکا سالانه حدود 500000 مورد است که میزان مرگ ومیر آنها 23 % می باشد و50 % از بیماران نیز ناتوانیهای نورولوژیک را در سر تاسر زندگی متحــــمل می شوند ( Pedretti ، 2001 ، Chang ، 1998 ) . درایالات متحده شیوع سکته مغزی درمردان بیشتر از زنان بوده ودرمیان سیاه پوستان بیش از سفید پوستان دیده می شود (Neurological Reha. ،2000 ) .
ناتوانیها ومعلولیتهای ناشی از سکته مغزی را از جنبه های مختلفی همچون اجتماعی ، اقتصادی می توان مورد بررسی قرار داد . از نظراجتماعی ، بروزسکته مغزی ومعلولیت- های مورد انتظار ناشی از آن باعث ایجاد اختلال درنقش های اجتماعی که بیمار در جامعه ، خانواده و …. دارد می شود و از نظر اقتصادی از یک طرف به واسطه این که بیماران اغلب قادر به برگشت به شغل قبلی خود نیستند موجب بروز مشکل می شود وازطرفی دیگر نیز باید اشاره کرد که درمان پزشکی وتوانبخشی ونگهداری این بیماران هزینه سنگین را بر خانواده وجامعه وارد می کند به طوریکه 83 درصد ازبیماران زیر 65 سال حتی پس از چهارسال نیز به سطح فعالیت خود نرسیده اند ودرصد بالایی از آنان قادر به شرکت در فعالیتهای تفریحی واوقات فراغت نمی باشند (Jonghloed ، 1991 )
فهرست مطالب
فصل اول
طــــــــرح پژوهــــــــش
1-1 بیان مسئله
2-1 : اهمیــــت موضوع
2-1 : بررسی متون
1-2-1 : تعادل در افراد سالمند سالم
2-2-1 : تعادل در افـــــراد مبتلا به سکته مغزی
3-1 : اهــــــداف پژوهـــــــش
4-1 : متغیرهای مورد مطــــــالعه
5-1 : تعــــــریف مفــــــاهیم
تعــــــریف کاربـــــــردی
کنتــــــرل تنــــــه Trunk Control
همی پلژی / همی پارزی Hemiplegia/ Hemiparesis
6-1 فرضیــــــات
6-1 : روش بررســــــــی
1-6-1 : جمعیــــــت مورد مطــــــالعه
2-6-1: روش نمــــــونه گیــــــری
3-6-1 : معیــــــارهای حذف واضــــــافه
معیارهای حذف واضافه برای افراد سالم :
4-6-1 : روش کار وجمع آوری اطلاعات
مصـــــاحبه
مشاهده ومصاحبه ارزیابی های اختصاصی
روش کار
7-1 : روشهــــــای آماری
8 – 1 : ملاحظات اخلاقـــــــی
فصـــــــل دوم
مباحث نظـــــری وپیشینـــــهُ پـــــژوهش
مقـــــــدمه:
« بخش اول »
1 – 2 : سکته مغزی
2-2 : علل بروز سکته مغزی
3-2 : تاُثیرات سکته مغزی
1-3-2 :اختلالات حرکتی پس از CVA
اختلالات همراه :
2-3-2 : اختلال در تعادل
مکانیزم حسی
مکانیزم حرکتی
3-3-2 : کنترل تنه دربیماران سکته مغزی
4-2 : نقش سیستمها در کنترل پوستچرال
5-2 : کنترل حرکتی در وضعیت ایستاده
1-5-2 : alignment بدن
2-5-2 : فاکتورهای مؤثر درمورد تون عضلانی درحالت ایستاده
3-5-2 : تون عضلانی :
6-2 : عوامل مؤثر ثبات دروضعیت ایستاده
7-2 : استراتژیهای حرکتی درحین اعمال اغتشاش
8-2 : ثبات درصفحه جلویی – عقبی
1-8-2 : استراتژی مچ پا :
2-8-2 : استراتژی مفصل هیپ
3-8-2 : استراتژی stepping
9-2: ثبات داخلی – خارجی
10-2 : مکانیزم حسی در کنترل پوستچرال
1-10-2 : سیستم بینـــــــایی
2-10 – 2 : سیستم حسی پیکری
3-10-2 : سیستم وستیبولار :
11-2 : تغییرات تعادل با افزایش سن
فصـــــــل ســـــــوم
نتــــــــــایــــــــج
1-3 : مقـــــــــدمه
2-3 : توصیف اطلاعات وداده های آماری
3-3 : تحلیــــــل اطـــــلاعات و داده های آمــــــاری
1-3-3 : فرضیـــــه اول
1-3-3 : فــــــــرضیه دوم
2-3-3 : فـــــــــرضیــــه ســـــوم
فصـــــــــل چـــــهارم
بـــــحث ونتیـــــــــــجه گیری
مــــــقدمه
1-4 : مـــــروری بر مفـــــاهیم پایـــــــه
1-1-4 : مشکلات هماهنــــــگی حرکتــــــی
1) اختلال در مرحله بندی sequencing
الف ) برعکس شدن الگوی بکارگیری عضلات
ب) تاُخیر دربکارگیری عضلات پروکزیمال سینرژی
ج) انقباض همزمان عضلات آنتاگونیست
2 ) تاُخیر در فعال شدن جوابهای پوستچرال
3 ) مشکلات درسطح بندی آمپلی تود جواب عضلانی
4) : مشکلات تطابق حرکتی
2-1-4 : مشکلات حسی
الف )ازدست دادن یک حس
ج) وزن گذاری خشک ( inflexible ) برروی اطلاعات حسی
عدم تطابق حسی می تواند ناشی از وزن گذاری خشک برروی اطلاعات حسی باشد .
این بدان معناست که دربیماران با نقص نرولوژیک ، به یک حس وابستگی زیادی
پیدا می کنند مثلاً وابستگی به بینایی یا حسی – حرکتی . هنگامی که حس های
دیگر پیام کمتری ارسال نمایند دقت گزارشهای نهایی کاهش پیدا می کند وبی
ثباتی حاصل می شود
1) اختلال در تفسیر اطلاعات حسی
2-4 : بررسی مقایسه ای نمره کلی آزمون برگ درافراد سالم سالمند با افراد بیمار همی پلژی
• بحــــــــث
3-4 : بررسی مقایسه ای نمره ایستای آزمون برگ درافراد سالم سالمند باافراد بیمار همی پلژی
• بحــــــــث
4-4 : بررسی مقایسه ای نمره پویای آزمون برگ درافرادسالم سالمند با افراد همی پلزی
• بحــــــث
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی سطح سلامت روانی در خانواده های خلبانان نظامی و همچنین بررسی سطح سلامت روانی همسران خلبانان نظامی در مقایسه با همسران افراد عادی، می باشد.
در این پژوهش، عامل حرفة پر تنش خلبانی به عنوان متغیر پیش بین و سلامت روانی به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شده اند. جامعة پژوهش متشکل از 120 نفر از خانواده های خلبانان نظامی است که از این 120 نفر، 32 نفر را همسران و 86 نفر را فرزندان تشکیل می دهند و همچنین 30 نفر از همسران افراد عادی نیز جهت مقایسه با 30 نفر از همسران خلبانان نظامی از نظر سطح سلامت روانی، از جامعة در دسترس به گروه نمونة پژوهش اضافه گردید. اما در نهایت 148 پرسشنامه بازگردانده شده مورد تجزیه و تحلیل آماری انجام گرفت.
پژوهش حاضر، یک پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه SCL-90-R و پرسشنامة مشخصات فردی -خانوادگی می باشد. این پژوهش در نهایت به شش سؤال اصلی پاسخ می دهد که این شش سؤال عبارتند از:
1-سلامت روانی همسران خلبانان نظامی در چه سطحی است؟
2-سلامت روانی همسران افراد عادی در چه سطحی است؟
3-سلامت روانی همسران خلبانان نظامی در مقایسه با سلامت روانی همسران افراد عادی در چه سطحی است؟
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ……………………………………………………………………………………………. 1
فصل اول: بیان مسأله
مقدمه ……………………………………………………………………………………………. 7
بیان مسأله ………………………………………………………………………………………. 7
ضرورت و اهمیت پژوهش ………………………………………………………………… 11
اهداف پژوهش ………………………………………………………………………………. 12
سؤالهای پژوهش …………………………………………………………………………….. 13
مفاهیم و متغیرهای عملیاتی ……………………………………………………………….. 14
خلاصه فصل …………………………………………………………………………………. 17
فصل دوم:گسترة نظری موضوع و پیشینه تحقیقاتی
مقدمه ………………………………………………………………………………………….. 19
مبانی نظری …………………………………………………………………………………… 19
مفهوم سلامت ………………………………………………………………………. 19
نگاهی تاریخی به سلامت و بیماری …………………………………………….. 21
الگوهای سلامت ……………………………………………………………………. 23
مقایسة الگوهای سلامت ………………………………………………………….. 42
عنوان صفحه
ابعاد سلامت ………………………………………………………………………… 43
سلامت روانی ……………………………………………………………………….. 47
مفهوم سلامت روانی در نظریه های مختلف …………………………………… 52
تعریف تنیدگی ……………………………………………………………………… 72
تاریخچة تنیدگی ……………………………………………………………………. 75
انواع تنیدگی ………………………………………………………………………… 76
محرکهای تنیدگی زا ……………………………………………………………….. 77
چه کسی در برابر تنیدگی آسیب پذیر تر است؟ ………………………………. 79
هزینة تنیدگی ……………………………………………………………………….. 80
منابع تنیدگی و زندگی حرفه ای …………………………………………………. 81
عوامل تنیدگی شغلی ………………………………………………………………. 84
مکانیزمهای تأثیر تنیدگی ………………………………………………………….. 91
واکنشهای جسمانی در مقابل تنیدگی ……………………………………………. 93
نشانگان سازگاری عمومی سلیه ………………………………………………….. 94
ارتباط تنیدگی با بهداشت و سلامت روانی ……………………………………. 97
آثار روانشناختی تنیدگی …………………………………………………………… 99
تنیدگی و بیماریها ………………………………………………………………… 100
عنوان صفحه
تنیدگی و رویدادهای زندگی ……………………………………………………. 109
پیشگیری و درمان ………………………………………………………………… 111
کاهش تنیدگی در محیط کار ……………………………………………………. 122
یافته های پژوهشی ………………………………………………………………………… 124
پژوهشهای داخلی ………………………………………………………………… 124
پژوهشهای خارجی ………………………………………………………………. 126
خلاصه فصل ……………………………………………………………………………….. 129
فصل سوم:روش تحقیق
مقدمه ………………………………………………………………………………………… 131
نوع پژوهش ………………………………………………………………………………… 131
جامعة آماری ……………………………………………………………………………….. 132
گروه نمونه …………………………………………………………………………………. 132
روش نمونه گیری …………………………………………………………………………. 132
ابزار اندازه گیری …………………………………………………………………………… 133
روشهای آماری …………………………………………………………………………….. 143
خلاصه فصل ……………………………………………………………………………….. 144
عنوان صفحه
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه ………………………………………………………………………………………… 146
یافته های توصیفی …………………………………………………………………………. 146
یافته های استنباطی ………………………………………………………………………… 161
یافته های جانبی ……………………………………………………………………………. 180
خلاصه فصل ……………………………………………………………………………….. 187
فصل پنجم:تفسیر نتایج
مقدمه ………………………………………………………………………………………… 191
تفسیر خلاصه ای از پژوهش …………………………………………………………….. 191
بحث و بررسی دربارة یافته های پژوهشی …………………………………………….. 194
محدودیتهای پژوهش ……………………………………………………………………… 203
پیشنهادات …………………………………………………………………………………… 203
فهرست منابع فارسی ………………………………………………………………………. 205
فهرست منابع انگلیسی ……………………………………………………………………. 208
ضمائم ……………………………………………………………………………………….. 209
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل (1-2):الگوی زیستی- روانی- اجتماعی …………………………………………. 27
شکل(2-2):الگوی جدیدی از سلامت …………………………………………………… 31
شکل(3-2):ارتباط سلامت با سایر حوزه های مرتبط با سلامت …………………….. 35
شکل(4-2):پایه های الگوی اعتقاد به سلامت ………………………………………….. 38
شکل(5-2):الگوی مراحل تغییر …………………………………………………………… 40
شکل(6-2):راههای که از طریق آنها تنیدگی به بیماری منتهی می گردد …………… 92
شکل(7-2):سندرم سازش عمومی ……………………………………………………….. 97
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول (1-2): مقیاس درجة سازگاری مجدد اجتماعی ……………………………… 110
جدول (1-4): جدول فراوانی بر حسب جنسیت …………………………………….. 146
جدول (2-4): جدول فراوانی بر حسب وضعیت تأهل ……………………………… 147
جدول (3-4): جدول فراوانی بر حسب میزان تحصیلات ………………………….. 148
جدول (4-4): جدول مقایسة فراوانی نمرات در همسران و خلبانان نظامی ……… 149
جدول (5-4): نتایج توصیفی مربوط به گروه همسران خلبانان نظامی و همسران افراد عادی …………………………………………………………………………………………. 152
جدول (6-4): نتایج توصیفی مربوط به فرزندان دختر و پسر خلبانان نظامی ……. 155
جدول (7-4): نتایج توصیفی مربوط به فرزندان و همسران خلبانان نظامی ………. 158
جدول (8-4): نتایج حاصل از آزمون مستقل نمونه ها بین دو گروه همسران
خلبانان نظامی و همسران افراد عادی …………………………………………………………….. 162
جدول
(9-4): نتایج حاصل از آزمون مستقل نمونه ها بین دو گروه فرزندان خلبانان
نظامی و همسران خلبانان نظامی ………………………………………………………… 170
جدول (10-4): نتایج حاصل از آزمون مستقل نمونه ها بین دو گروه فرزندان دختر و پسر خلبانان نظامی ………………………………………………………………………… 178
عنوان صفحه
جدول (11-4): جدول فراوانی همسران خلبانان در حین خدمت و همسران خلبانان بازنشسته …………………………………………………………………………………….. 180
جدول (12-4): نتایج توصیفی مربوط به همسران خلبانان در حین خدمت و همسران خلبانان بازنشسته …………………………………………………………………………… 181
جدول (13-4): نتایج حاصل از آزمون مستقل نمونه ها بین دو گروه همسران
خلبانان در حین خدمت و همسران خلبانان بازنشسته …………………………………………. 184
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار (1-2): طیف عافیت و بیماری ……………………………………………………. 45
نمودار (1-4): نیمرخ روانی همسران و فرزندان خلبانان نظامی (118نفر) ……….. 150
نمودار (2-4): تعداد علائم مثبت مرضی در کل آزمودنیها ………………………….. 151
نمودار (3-4): نیمرخ روانی همسران خلبانان نظامی در مقایسه
با همسران افراد عادی …………………………………………………………………….. 154
نمودار (4-4): نیمرخ روانی فرزندان پسر و دختر خلبانان نظامی در مقایسه با هم 157
نمودار (5-4): نیمرخ روانی همسران خلبانان نظامی در مقایسه
با فرزندان خلبانان نظامی …………………………………………………………………. 159
فهرست منابع:
الف) منابع فارسی
1- آلبوشوکه، سید احمد ، خستگی پرواز و محدودیت های زمان پرواز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری(1374)
2- استورا، جین بنجامین ، تنیدگی یا استرس بیماری جدید تمدن ترجمه پریرخ دادستان، تهران، انتشارات رشد (1377)
3- باقی، عباس؛ بیماریهای شایع شغلی ؛ فصلنامه ایمنی ؛ شمارة 34 (1380)
4- پریور، علی ؛ نابسامانیهای روانی . تهران . انتشارات آسیا (1369).
5- توکلی کلاله ، بررسی عوامل استرس را وضعیت سلامت عمومی در مدیران و
مدیره های پرستاری بیمارستانهای دانشگاهی علوم پزشکی و خدمات بهداشتی
درمانی تهران ؛ شهید بهشتی و ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه
علوم پزشکی ایران (1375)
6- جی. کرتیس، آنتونی ، روانشناسی سلامت ، ترجمه دکتر علی فتحی آشتیانی و هادی عظیمی آشتیانی، انتشارات بعثت (1383)
7- خدا رحیمی، سیامک ؛ مفهوم سلامت روانشناختی، تهران ؛ انتشارات جاودان خرد (1374).
چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی رابطه کمالگرایی والدین با عزتنفس، جرأت ورزی و خودکارآمدی فرزندان آنها در بین دانشآموزان دختر دبیرستانهای منطقه 7 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 86- 85 است. بدین منظور تعداد 130 نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 7 آموزش و پرورش شهر تهران به شیوه نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. نوع پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. ابزار مورد استفاده مقیاس کمالگرایی اهواز، آزمون عزتنفس کوپر اسمیت، آزمون جرأتورزی گمبریل و ریچی و مقیاس خودکارآمدی عمومی بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین کمالگرایی والدین و عزتنفس، جرأتورزی و خودکارآمدی فرزندان همبستگی منفی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین کمالگرایی مادران و عزتنفس، جرأتورزی و خودکارآمدی فرزندان همبستگی قویتری وجود دارد.
فهرست مطالب
عنوان
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه
بیان مسأله
اهمیت و ضرورت مسأله
اهداف پژوهش
فرضیههای پژوهش
متغیرهای پژوهش
تعاریف نظری و عملیاتی
فصل دوم: گستره نظری مسأله مورد بررسی و پژوهشهای مربوط به آن
کمالگرایی
نظریههای کمالگرایی
کمالگرایی از دیدگاه اسلام
انواع کمالگرایی
ابعاد کمالگرایی
ویژگی افراد کمالگرا
کمالگرایی والدین
عزتنفس
اهمیت عزتنفس
علل پیدایش عزتنفس
جرأتورزی
ویژگیهای شخصیتی جرأت ورزانه
خودکارآمدی
مؤلفههای خودکارآمدی
منابع خودکارآمدی
مروری بر پژوهشهای انجام شده
فصل سوم: روش پژوهش
طرح پژوهش
جامعه آماری
نمونه آماری
روش نمونهگیری
ابزارهای اندازهگیری
مقیاس کمالگرایی اهواز
پایایی مقیاس کمالگرایی اهواز
اعتبار مقیاس کمالگرایی اهواز
شیوه نمرهگذاری مقیاس کمالگرایی اهواز
آزمون عزتنفس کوپر اسمیت
اعتبار آزمون عزتنفس کوپر اسمیت
پایایی آزمون عزتنفس کوپر اسمیت
شیوه نمرهگذاری آزمون عزتنفس کوپر اسمیت
پرسشنامه جرأتورزی گمبریل وریچی
پایایی پرسشنامه جرأتورزی گمبریل وریچی
اعتبار پرسشنامه جرأتورزی گمبریل وریچی
شیوه نمرهگذاری پرسشنامه جرأتورزی گمبریل وریچی
مقیاس خودکارآمدی عمومی
پایایی مقیاس خودکارآمدی عمومی
اعتبار مقیاس خودکارآمدی عمومی
شیوه نمرهگذاری مقیاس خودکارآمدی عمومی
روند اجراء و جمعآوری اطلاعات
روشهای آماری در تحلیل دادهها
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای آماری
دادههای توصیفی پژوهش
ارزیابی فرضیههای پژوهش
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
خلاصه و نتیجهگیری
بحث و جمعبندی
محدودیتهای تحقیق
پیشنهادها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
پیوستها
منابع فارسی:
- تشکر، بهرام. (1377). بررسی رابطه نگرشهای فرزندپروری، الگوی شخصیتی A، کمالگرایی و جزمگرایی والدین با اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر سوم راهنمایی شهرستان آباده. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
- دلاور، علی. (1378). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات رشد.
- دلاور، علی. (1383). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش.
- شولتز، دوآن. مترجم: خوشدل، گیتی (1385). روانشناسی کمال. تهران: نشر پیکان.
- عباسینیا، محمد. (1378). تأثیر آموزش جرأتورزی در میزان جرأتورزی و عزتنفس دانشآموازن کم جرأت پسر در ناحیه 1 قم در سال تحصیلی 78- 77. پایان کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
- علینیا کروئی، رستم. (1382). بررسی رابطه بین خودکارآمدی عمومی و سلامت روان دانشآموزان پایه سوم مقطع متوسطه شهر بابل در سال تحصیلی 82- 81. پایان کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
- فیست، جس وفیست، گریگوریجی. مترجم: سید محمدی، یحیی (1384). نظریههای شخصیت. تهران: نشر روان
چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی رابطه کمالگرایی والدین با عزتنفس، جرأت ورزی و خودکارآمدی فرزندان آنها در بین دانشآموزان دختر دبیرستانهای منطقه 7 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 86- 85 است. بدین منظور تعداد 130 نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 7 آموزش و پرورش شهر تهران به شیوه نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. نوع پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. ابزار مورد استفاده مقیاس کمالگرایی اهواز، آزمون عزتنفس کوپر اسمیت، آزمون جرأتورزی گمبریل و ریچی و مقیاس خودکارآمدی عمومی بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین کمالگرایی والدین و عزتنفس، جرأتورزی و خودکارآمدی فرزندان همبستگی منفی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین کمالگرایی مادران و عزتنفس، جرأتورزی و خودکارآمدی فرزندان همبستگی قویتری وجود دارد.
فهرست مطالب
عنوان
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه
بیان مسأله
اهمیت و ضرورت مسأله
اهداف پژوهش
فرضیههای پژوهش
متغیرهای پژوهش
تعاریف نظری و عملیاتی
فصل دوم: گستره نظری مسأله مورد بررسی و پژوهشهای مربوط به آن
کمالگرایی
نظریههای کمالگرایی
کمالگرایی از دیدگاه اسلام
انواع کمالگرایی
ابعاد کمالگرایی
ویژگی افراد کمالگرا
کمالگرایی والدین
عزتنفس
اهمیت عزتنفس
علل پیدایش عزتنفس
جرأتورزی
ویژگیهای شخصیتی جرأت ورزانه
خودکارآمدی
مؤلفههای خودکارآمدی
منابع خودکارآمدی
مروری بر پژوهشهای انجام شده
فصل سوم: روش پژوهش
طرح پژوهش
جامعه آماری
نمونه آماری
روش نمونهگیری
ابزارهای اندازهگیری
مقیاس کمالگرایی اهواز
پایایی مقیاس کمالگرایی اهواز
اعتبار مقیاس کمالگرایی اهواز
شیوه نمرهگذاری مقیاس کمالگرایی اهواز
آزمون عزتنفس کوپر اسمیت
اعتبار آزمون عزتنفس کوپر اسمیت
پایایی آزمون عزتنفس کوپر اسمیت
شیوه نمرهگذاری آزمون عزتنفس کوپر اسمیت
پرسشنامه جرأتورزی گمبریل وریچی
پایایی پرسشنامه جرأتورزی گمبریل وریچی
اعتبار پرسشنامه جرأتورزی گمبریل وریچی
شیوه نمرهگذاری پرسشنامه جرأتورزی گمبریل وریچی
مقیاس خودکارآمدی عمومی
پایایی مقیاس خودکارآمدی عمومی
اعتبار مقیاس خودکارآمدی عمومی
شیوه نمرهگذاری مقیاس خودکارآمدی عمومی
روند اجراء و جمعآوری اطلاعات
روشهای آماری در تحلیل دادهها
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای آماری
دادههای توصیفی پژوهش
ارزیابی فرضیههای پژوهش
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
خلاصه و نتیجهگیری
بحث و جمعبندی
محدودیتهای تحقیق
پیشنهادها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
پیوستها
منابع فارسی:
- تشکر، بهرام. (1377). بررسی رابطه نگرشهای فرزندپروری، الگوی شخصیتی A، کمالگرایی و جزمگرایی والدین با اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر سوم راهنمایی شهرستان آباده. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
- دلاور، علی. (1378). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات رشد.
- دلاور، علی. (1383). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش.
- شولتز، دوآن. مترجم: خوشدل، گیتی (1385). روانشناسی کمال. تهران: نشر پیکان.
- عباسینیا، محمد. (1378). تأثیر آموزش جرأتورزی در میزان جرأتورزی و عزتنفس دانشآموازن کم جرأت پسر در ناحیه 1 قم در سال تحصیلی 78- 77. پایان کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
- علینیا کروئی، رستم. (1382). بررسی رابطه بین خودکارآمدی عمومی و سلامت روان دانشآموزان پایه سوم مقطع متوسطه شهر بابل در سال تحصیلی 82- 81. پایان کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
- فیست، جس وفیست، گریگوریجی. مترجم: سید محمدی، یحیی (1384). نظریههای شخصیت. تهران: نشر روان
دیباچه
«نیروی انسانی بزرگترین سرمایه کشور است».
این قولی است که جملگی برآنند و از دیر زمان تا کنون مهمترین عامل پیشرفت یک کشور را نیروی انسانی آن بشمار میآورند. برای اثبات مطلب به بازکاوی گذشته نیازی نیست. چرا که نگاهی به تاریخ قرن اخیر، به ویژه پس از جنگ جهانی دوّم، نشان میدهد بسیاری از کشورهای پیشرفته کنونی در آن زمان در وضع بسیار نابسامانی به سر میبرند آنان به طور مستقیم و غیرمستقیم درگیر بزرگترین جنگ تاریخ بودند و برخی از آنها هست و نیز خود را در این جنگ باختند. اما طولی نکشید که دوباره قد برافراشتند و اینک در شمار غولها و بزرگان علم و تکنولوژی جهان هستند.
بیشک این شکوفایی و نوزایی دوباره دلایل بسیاری دارد که از این میان نقش نیروی انسانی از مهمترین آنها است. مدیران ارشد و تصمیم گیران رده بالای آنها به خوبی دریافتند که پرورش نیروی انسانی و توسعه منابع انسانی راه میان بری است که میتواند آنها را به سر منزل مقصود برساند و به همین دلیل در برنامه ریزی خود برای مدیریت نیروی انسانی اهمیت ویژهای قایل هستند.
نیروی انسانی ماهر و کارآمد پر بهاترین و ارزنده ترین ثروت و دارائی هر کشور است. بسیاری از جوامع با وجود برخورداری از منابع طبیعی سرشار، به دلیل فقدان نیروی انسانی شایسته و لایق توان استفاده از این مواهب الهی را ندارند و روزگار به سختی و مشقت میگذرانند. دیگر ملتها به رغم کمبود منابع طبیعی، در نتیجه داشتن نیروی انسانی کارآزموده ومناسب به آسایش و رفاه رسیده اند و با گامهای بلند و استوار مسیر پیشرفت و ترّقی را طی میکنند.
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
فصل اول
دیباچه ………………………………………………………………………………………………..
موضوع تحقیق……………………………………………………………………………………..
اهمیت و فایده تحقیق……………………………………………………………………………..
هدف تحقیق………………………………………………………………………………………….
فرضیه تحقیق……………………………………………………………………………………….
تعاریف اصطلاحات……………………………………………………………………………….
فصل دوم
بررسی تاریخی…………………………………………………………………………………….
خشنودی شغلی چیست؟………………………………………………………………………..
ریشه و سرچشمه خشنودی چیست؟………………………………………………………
رضایت شغلی به عنوان یک متغیر وابسته ………………………………………………
رضایت شغلی به عنوان یک متغیر مستقل………………………………………………..
همبستههای خشنودی شغلی…………………………………………………………………..
اهمیت خشنودی شغلی…………………………………………………………………………..
نظریههای در ارتباط با خشنودی شغلی…………………………………………………..
خشنودی شغلی و کارکرد……………………………………………………………………..
بررسی خشنودی شغلی…………………………………………………………………………
ناخشنودی شغلی و پیامدها……………………………………………………………………
نقش ارزشها و انتظارات شغلی کارمند ………………………………………………….
پیشنهادات……………………………………………………………………………………………
منابع ………………………………………………………………………………………………….
منابع:
1- ابطحی، سید حسین، (1373)، مدیریت منابع انسانی، تهران، دانشگاه پیام نور.
2- طوسی، محمد علی، (1370)،رفتار انسانی در کار (رفتار سازمانی)، تهران، مرکز آموزش، مدیریت دولتی.
3- کریمی، یوسف،(1374)، روانشناسی شخصیت، تهران، مؤسسه نشر ویرایش.
4- شهنازیان، مسعود، (1374)، اهمیت رضایت شغلی، مجلۀ صنعت و ایمنی، 45، ص 30.
با تشکر از دوست بسیار خوبم پویا شکری که در تمامی لحظات این تحقیقات یارومددکار من بود .