چکیده تحقیق :
در هر جامعه های باورها و اعتقادات و دانسته ها ریشه در تاریخ و گذشته آن جامعه دارند برای ظهور و پیدایش یک باور نمی توان تاریخ دقیقی تعیین نمود و مهم ترین مسئله شناخت باورها و جمع آوری و گرداوری آنها است که در این تحقیق با توجه به اینکه مطالعات مردم شناسی مطالعاتی ژرفانگر هستند بنابراین سعی شده تحقیق در مکان محدود و مشخص روستای طولاب انتخاب و بررسی شود . روش تحقیق به صورت مشاهده میدانی و مصاحبه با زنان و مردان روستای طولاب انجام گرفته و همزمان از مطالعه اسنادی و کتابخانه ای و استفاده از پایان نامه ها مورد توجه و استفاده قرار گرفته.
آنچه که در این پژوهش به آن تأکید شده بررسی باورها و اعتقادات و آداب و رسوم سنتی مردم روستای طولاب در مورد زایمان تا 7 سالگی کودک یعنی مرحله اول زندگی انسان است که در اثر زمان کم رنگ شده و در حال حاضر گرایش به شیوه های مدرن و صنعتی بیشتر شده بنابراین ضمن جمع آوری و بررسی باورها و اعتقادات مختلف روستای طولاب در مرحله اول زندگی انسان تأثیر آنها بر زندگی و کارکردهای فردی اجتماعی این باورها و اعتقادات نیز بررسی شده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 1
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 3
فصل اول : کلیات تحقیق
بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………………………… 5
ضرورت انتخاب موضوع …………………………………………………………………………………………………………… 7
پیشینه تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………. 8
اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………… 10
روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………. 11
ابزار تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 11
قلمرو تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………. 11
زمان تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………. 11
سوالات تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………… 12
مشکلات تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………. 13
فصل دوم : چهارچوب نظری تحقیق
کارکرد گرایی ……………………………………………………………………………………………………………………………. 14
تعریف فنکسیون یا کارکرد ……………………………………………………………………………………………………… 15
مفهوم کارکرد …………………………………………………………………………………………………………………………… 16
اصول کارکردگرایی …………………………………………………………………………………………………………………. 17
فصل سوم : معرفی کلی روستا
راهنمای مسافرین جهت سفر به روستای طولاب …………………………………………………………………. 20
معرفی شهرستان ایلام …………………………………………………………………………………………………………….. 22
موقعیت جغرافیایی روستای طولاب ……………………………………………………………………………………….. 24
علل پیدایش روستا …………………………………………………………………………………………………………………… 25
موقعیت طبیعی روستا ……………………………………………………………………………………………………………… 26
شرایط اقلیمی روستای طولاب ………………………………………………………………………………………………… 27
حداکثر و حداقل دما ………………………………………………………………………………………………………………….. 27
عوارض مهم طبیعی روستای طولاب ……………………………………………………………………………………… 27
جمعیت روستای طولاب …………………………………………………………………………………………………………… 29
تاسیسات و خدمات روستای طولاب ……………………………………………………………………………………… 30
وجه تسمیه ………………………………………………………………………………………………………………………………… 33
مذهب مردم روستای طولاب …………………………………………………………………………………………………… 33
زبان مردم روستای طولاب …………………………………………………………………………………………………….. 33
وضعیت اشتغال مردم روستای طولاب ………………………………………………………………………………….. 34
ساخت قدرت در روستای طولاب …………………………………………………………………………………………… 37
فصل چهارم : یافته های تحقیق
اعتقادات و باورها هنگام زایمان در روستای طولاب ……………………………………………………………. 38
اعتقادات و باورها در دوران حاملگی قبل از تولد کودک ………………………………………………………. 39
بچه میری – سقط جنین …………………………………………………………………………………………………………… 41
آیین روشن کردن چراغ …………………………………………………………………………………………………………… 44
زایمان و تولد کودک ………………………………………………………………………………………………………………… 45
ناف بریدن کودک …………………………………………………………………………………………………………………….. 47
تغذیه و تابوهای غذای ……………………………………………………………………………………………………………… 50
رسم پخت آش هفتلان ……………………………………………………………………………………………………………… 51
رسم پخت آش سرچلگانه ……………………………………………………………………………………………………….. 52
لباس نوزاد در چهل روزگی ……………………………………………………………………………………………………. 53
اعتقادات و باورها مربوط چهل روز اول زندگی ……………………………………………………………………. 54
دندان در آوردن کودک و پخت آش دامو ………………………………………………………………………………. 57
سوراخ کردن گوش نوزاد دختر ………………………………………………………………………………………………. 59
از شیر گرفتن کودک ………………………………………………………………………………………………………………… 60
مراسم ختنه به صورت سنتی …………………………………………………………………………………………………. 61
مدرسه و تحصیل کودکان در روستای طولاب ……………………………………………………………………… 63
تحلیل کارکردی باورهای روستای طولاب …………………………………………………………………………….. 65
منابع و ماخذ………………………………………………………………………………………………………………………………. 67
منابع پایان نامه ای……………………………………………………………………………………………………………………. 68
فهرست مصاحبه شوندگان………………………………………………………………………………………………………. 69
پیوست ها
تصویر شماره 1 : ورودی روستای طولاب
تصویر شماره 2: مسیر جاده ای روستای طولاب
تصویر شماره 3: منظره ای از طبیعت روستای طولاب
تصویر شماره 4: سیاه چادر و زندگی عشایری در روستای طولاب
تصویر شماره 5: پژوهشگر در حال مصاحبه با خانم رباب منوچهری قابله روستا
تصویر شماره 6: مدرک مامایی محلی قابله روستا مورد تأیید سازمان بهداشت استان ایلام
تصویر شماره 7: چند نمونه از وسایل بهداشتی که سازمان بهداشت استان در اختیار قابله محلی قرار داده جهت بریدن ناف نوزاد
تصویر شماره 8: پژوهشگر در کنار جمعی از اهالی روستای طولاب
تصویر شماره 9 : پژوهشگر در حال مصاحبه با دونفر از بزرگان روستای طولاب
تصویر شماره 10 : پژوهشگر در حال مصاحبه با دو نفر از زنان روستای طولاب
تصویر شماره 11: پژوهشگر در حال مصاحبه با یکی از بزرگان روستای طولاب
تصویر شماره 12: دو نفر از اهالی روستای طولاب سمت چپ بهرام اسدیان سمت راست ابراهیم اسدیان
تصویر شماره 13: مرد روستای در حال آبیاری درختان گردو
تصویر شماره 14: زن روستای طولاب در حال مشک زدن
تصویر شماره 15: زن روستای طولاب در حال پخت نان محلی
تصویر شماره 16: زن روستای طولاب در حال ساخت صنایع دستی
تصویر شماره 17: مرد روستای طولاب در حال جمع آوری علوفه مورد نیاز دام
تصویر شماره 18: زن روستای طولاب در حال چوپانی
منابع و مأخذ :
1- آلن بیرو – فرهنگ علوم اجتماعی – ترجمه دکتر باقر ساروخانی – نشر کیهان – تهران ( 1367)
2- ادیبی – حسین – انصاری – عبدالمعبود – نظریه های جامعه شناسی – تهران : نشر جامعه ( 1358)
3- توسلی – غلام عباس – نظریه های جامعه شناسی – نشر سمت – چاپ نهم (1382)
4- تجربیات بزرگان روستای طولاب و اطلاعات موجود در شورای روستای طولاب.
5- درخشنده – سید محمد – ایلام – عروس زاگرس – ناشر مؤلف – چاپ اول 1373.
6- سرمدی – محمد تقی – پژوهش در تاریخ پزشکی و درمان – در جهان نشر سرمدی تهران 1379
7- طرح هادی – بنیاد مسکن انقلاب اسلامی – استان ایلام در روستای طولاب – گروه مهندسین – 1385 .
8- طبیبی – حشمت الله – مبانی جامعه شناسی و مردم شناسی ایلات و عشایر – انتشارات دانشگاه تهران ( 1374) .
9- عسکری خانقاه – اصغر – مردم شناسی – روش – بینش – تجربه – تهران – نشر شب تاب – چاپ اول (1373)
10- عسکری خانقاه – اصغر – شریف کمالی – محمد – انسان شناسی عمومی – نشر سمت تهران (1378)
11- عمید – حسن – فرهنگ فارسی عمید – تهران – انتشارات امیرکبیر(1374)
12- غلامی – حشمت الله – مقاله ای در باب زبان کردی و گویش های آن – میرای فرهنگی استان ایلام ( 1385 )
13- قرایی مقدم – امان الله – انسان شناسی فرهنگی – تهران نشر ابجد ( 1382)
14- فکوهی – ناصر – تاریخ اندیشه ها و نظریات انسان شناسی – نشر نی – چاپ اول ( 1362)
15- فربد – محمد صادق – مبانی انسان شناسی – تهران : نشر پشوتن ( 1380)
16- میشل – پانوف – میشل پرن – فرهنگ مردم شناسی – ترجمه دکتر اصغر عسکری خانقاه تهران – سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی – دانشگاه ها ( سمت ) ( 1382)
منابع پایان نامه ای
1- تحلیل مردم شناختی طب سنتی در روستای غیاث آباد شهر گرمسار – ذوالفقاری – سهیلا 1385
2- باورها و اعتقادات مذهبی و دینی مردم مازندران – دانشکده الهیات و فلسفه جمشیدی – سکینه – 1379
3- بررسی مردم شناختی طب سنتی در استان چهار محال و بختیاری مطالعه موردی روستای باجگیران – صالحیان – لیلا – 1387
چکیده تحقیق :
در هر جامعه های باورها و اعتقادات و دانسته ها ریشه در تاریخ و گذشته آن جامعه دارند برای ظهور و پیدایش یک باور نمی توان تاریخ دقیقی تعیین نمود و مهم ترین مسئله شناخت باورها و جمع آوری و گرداوری آنها است که در این تحقیق با توجه به اینکه مطالعات مردم شناسی مطالعاتی ژرفانگر هستند بنابراین سعی شده تحقیق در مکان محدود و مشخص روستای طولاب انتخاب و بررسی شود . روش تحقیق به صورت مشاهده میدانی و مصاحبه با زنان و مردان روستای طولاب انجام گرفته و همزمان از مطالعه اسنادی و کتابخانه ای و استفاده از پایان نامه ها مورد توجه و استفاده قرار گرفته.
آنچه که در این پژوهش به آن تأکید شده بررسی باورها و اعتقادات و آداب و رسوم سنتی مردم روستای طولاب در مورد زایمان تا 7 سالگی کودک یعنی مرحله اول زندگی انسان است که در اثر زمان کم رنگ شده و در حال حاضر گرایش به شیوه های مدرن و صنعتی بیشتر شده بنابراین ضمن جمع آوری و بررسی باورها و اعتقادات مختلف روستای طولاب در مرحله اول زندگی انسان تأثیر آنها بر زندگی و کارکردهای فردی اجتماعی این باورها و اعتقادات نیز بررسی شده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 1
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 3
فصل اول : کلیات تحقیق
بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………………………… 5
ضرورت انتخاب موضوع …………………………………………………………………………………………………………… 7
پیشینه تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………. 8
اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………… 10
روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………. 11
ابزار تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 11
قلمرو تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………. 11
زمان تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………. 11
سوالات تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………… 12
مشکلات تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………. 13
فصل دوم : چهارچوب نظری تحقیق
کارکرد گرایی ……………………………………………………………………………………………………………………………. 14
تعریف فنکسیون یا کارکرد ……………………………………………………………………………………………………… 15
مفهوم کارکرد …………………………………………………………………………………………………………………………… 16
اصول کارکردگرایی …………………………………………………………………………………………………………………. 17
فصل سوم : معرفی کلی روستا
راهنمای مسافرین جهت سفر به روستای طولاب …………………………………………………………………. 20
معرفی شهرستان ایلام …………………………………………………………………………………………………………….. 22
موقعیت جغرافیایی روستای طولاب ……………………………………………………………………………………….. 24
علل پیدایش روستا …………………………………………………………………………………………………………………… 25
موقعیت طبیعی روستا ……………………………………………………………………………………………………………… 26
شرایط اقلیمی روستای طولاب ………………………………………………………………………………………………… 27
حداکثر و حداقل دما ………………………………………………………………………………………………………………….. 27
عوارض مهم طبیعی روستای طولاب ……………………………………………………………………………………… 27
جمعیت روستای طولاب …………………………………………………………………………………………………………… 29
تاسیسات و خدمات روستای طولاب ……………………………………………………………………………………… 30
وجه تسمیه ………………………………………………………………………………………………………………………………… 33
مذهب مردم روستای طولاب …………………………………………………………………………………………………… 33
زبان مردم روستای طولاب …………………………………………………………………………………………………….. 33
وضعیت اشتغال مردم روستای طولاب ………………………………………………………………………………….. 34
ساخت قدرت در روستای طولاب …………………………………………………………………………………………… 37
فصل چهارم : یافته های تحقیق
اعتقادات و باورها هنگام زایمان در روستای طولاب ……………………………………………………………. 38
اعتقادات و باورها در دوران حاملگی قبل از تولد کودک ………………………………………………………. 39
بچه میری – سقط جنین …………………………………………………………………………………………………………… 41
آیین روشن کردن چراغ …………………………………………………………………………………………………………… 44
زایمان و تولد کودک ………………………………………………………………………………………………………………… 45
ناف بریدن کودک …………………………………………………………………………………………………………………….. 47
تغذیه و تابوهای غذای ……………………………………………………………………………………………………………… 50
رسم پخت آش هفتلان ……………………………………………………………………………………………………………… 51
رسم پخت آش سرچلگانه ……………………………………………………………………………………………………….. 52
لباس نوزاد در چهل روزگی ……………………………………………………………………………………………………. 53
اعتقادات و باورها مربوط چهل روز اول زندگی ……………………………………………………………………. 54
دندان در آوردن کودک و پخت آش دامو ………………………………………………………………………………. 57
سوراخ کردن گوش نوزاد دختر ………………………………………………………………………………………………. 59
از شیر گرفتن کودک ………………………………………………………………………………………………………………… 60
مراسم ختنه به صورت سنتی …………………………………………………………………………………………………. 61
مدرسه و تحصیل کودکان در روستای طولاب ……………………………………………………………………… 63
تحلیل کارکردی باورهای روستای طولاب …………………………………………………………………………….. 65
منابع و ماخذ………………………………………………………………………………………………………………………………. 67
منابع پایان نامه ای……………………………………………………………………………………………………………………. 68
فهرست مصاحبه شوندگان………………………………………………………………………………………………………. 69
پیوست ها
تصویر شماره 1 : ورودی روستای طولاب
تصویر شماره 2: مسیر جاده ای روستای طولاب
تصویر شماره 3: منظره ای از طبیعت روستای طولاب
تصویر شماره 4: سیاه چادر و زندگی عشایری در روستای طولاب
تصویر شماره 5: پژوهشگر در حال مصاحبه با خانم رباب منوچهری قابله روستا
تصویر شماره 6: مدرک مامایی محلی قابله روستا مورد تأیید سازمان بهداشت استان ایلام
تصویر شماره 7: چند نمونه از وسایل بهداشتی که سازمان بهداشت استان در اختیار قابله محلی قرار داده جهت بریدن ناف نوزاد
تصویر شماره 8: پژوهشگر در کنار جمعی از اهالی روستای طولاب
تصویر شماره 9 : پژوهشگر در حال مصاحبه با دونفر از بزرگان روستای طولاب
تصویر شماره 10 : پژوهشگر در حال مصاحبه با دو نفر از زنان روستای طولاب
تصویر شماره 11: پژوهشگر در حال مصاحبه با یکی از بزرگان روستای طولاب
تصویر شماره 12: دو نفر از اهالی روستای طولاب سمت چپ بهرام اسدیان سمت راست ابراهیم اسدیان
تصویر شماره 13: مرد روستای در حال آبیاری درختان گردو
تصویر شماره 14: زن روستای طولاب در حال مشک زدن
تصویر شماره 15: زن روستای طولاب در حال پخت نان محلی
تصویر شماره 16: زن روستای طولاب در حال ساخت صنایع دستی
تصویر شماره 17: مرد روستای طولاب در حال جمع آوری علوفه مورد نیاز دام
تصویر شماره 18: زن روستای طولاب در حال چوپانی
منابع و مأخذ :
1- آلن بیرو – فرهنگ علوم اجتماعی – ترجمه دکتر باقر ساروخانی – نشر کیهان – تهران ( 1367)
2- ادیبی – حسین – انصاری – عبدالمعبود – نظریه های جامعه شناسی – تهران : نشر جامعه ( 1358)
3- توسلی – غلام عباس – نظریه های جامعه شناسی – نشر سمت – چاپ نهم (1382)
4- تجربیات بزرگان روستای طولاب و اطلاعات موجود در شورای روستای طولاب.
5- درخشنده – سید محمد – ایلام – عروس زاگرس – ناشر مؤلف – چاپ اول 1373.
6- سرمدی – محمد تقی – پژوهش در تاریخ پزشکی و درمان – در جهان نشر سرمدی تهران 1379
7- طرح هادی – بنیاد مسکن انقلاب اسلامی – استان ایلام در روستای طولاب – گروه مهندسین – 1385 .
8- طبیبی – حشمت الله – مبانی جامعه شناسی و مردم شناسی ایلات و عشایر – انتشارات دانشگاه تهران ( 1374) .
9- عسکری خانقاه – اصغر – مردم شناسی – روش – بینش – تجربه – تهران – نشر شب تاب – چاپ اول (1373)
10- عسکری خانقاه – اصغر – شریف کمالی – محمد – انسان شناسی عمومی – نشر سمت تهران (1378)
11- عمید – حسن – فرهنگ فارسی عمید – تهران – انتشارات امیرکبیر(1374)
12- غلامی – حشمت الله – مقاله ای در باب زبان کردی و گویش های آن – میرای فرهنگی استان ایلام ( 1385 )
13- قرایی مقدم – امان الله – انسان شناسی فرهنگی – تهران نشر ابجد ( 1382)
14- فکوهی – ناصر – تاریخ اندیشه ها و نظریات انسان شناسی – نشر نی – چاپ اول ( 1362)
15- فربد – محمد صادق – مبانی انسان شناسی – تهران : نشر پشوتن ( 1380)
16- میشل – پانوف – میشل پرن – فرهنگ مردم شناسی – ترجمه دکتر اصغر عسکری خانقاه تهران – سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی – دانشگاه ها ( سمت ) ( 1382)
منابع پایان نامه ای
1- تحلیل مردم شناختی طب سنتی در روستای غیاث آباد شهر گرمسار – ذوالفقاری – سهیلا 1385
2- باورها و اعتقادات مذهبی و دینی مردم مازندران – دانشکده الهیات و فلسفه جمشیدی – سکینه – 1379
3- بررسی مردم شناختی طب سنتی در استان چهار محال و بختیاری مطالعه موردی روستای باجگیران – صالحیان – لیلا – 1387
هدف از انتخاب موضوع :
اگر بپذیریم که مهمترین بخش شکل گیری شخصیت نوجوانان و جوانان در اوقات آزاد ، فارغ از همه وظایف و برنامه های از پیش تعیین شده بیرونی ودیگر ساخته است و اگر قبول کنیم که ذهن هنگامی به جوشش و خلاقیت می افتد که منشاء تحریک آن تمایلات درونی و خود انگیخته باشد و فرد فعالانه و با انتخاب آزاد و به دور از انتظارات بیرونی ومقبولیت نهادی و نقش بازی کردن های تصنعی ، در شکل دادن افکار و اندیشه ها واعمال خود دخالت نماید ، آنگاه می تواند به فلسفه وجودی اوقات فراغت ، آن هم با جهت گیری مثبت ، رشد دهنده و کمالزا پیبرد .
با توجه به انحرافات و مشکلات پیچیده و عدیده ای
که در جامعه امروزی وجود دارد برای استفاده بهینه از اوقات فراغت و تأثیر
بیشتر آن بر ایجاد انگیزه در
دانش آموزان به نظر رسید که می توان قدم
مثبتی در این راه برداشت و همین امر ما را مصمم کرد که به این عنوان
بپردازیم شاید مثمرثمر واقع گردد .
علل و دلایل انتخاب موضوع :
نکاتی در پی می آید می توانند در علل و دلایل انتخاب موضوع مؤثر باشند :
1) فعالیت ها و برنامه های متنوع و متعددی وجود داشته باشند که در خلال
آن دانش آموزان بتوانند به صورت انتخابی ، آزاد . خودانگیخته و به میل خود
به
آن ها مشغول شوند وبازدهی و کارآئی مناسبی دهند .
2) از تبدیل اوقات فراغت به اوقات سرگرمی و گذراندن وقت ، صرف انرژی بیهوده و اشتغالات بدون هدف پرهیز شود .
3) زمینه ای فراهم نمود که دانش آموز فرصت کاوش ، تفکر و تأمل درباره خود ، قابلیت و خدای خویش داشته باشد .
4) باعث حرمت نفس ، شکوفائی ، زیبا دوستی ، حقیقت یابی . خیرخواهی و خیر دوستی از جمله عناصر سازندة برنامه اوقات فراغت می باشد .
5) دانش آموز باید بین لذت و فرح و نشاط تفاوت قائل شود .
6) زمینه بهتر ومناسبی برای حسن کنجکاوی ، حیرت ، شکوه و پرسش گری دانش آموز را اوقات فراغت تحریک می کند .
قلمرو تحقیق :
الف- قلمرو موضوعی :
همانگونه که از عنوان تحقیق پیداست قصد بر آن است که رابطه اوقات فراغت و انگیزه تحصیلی پرداخته شود . این موضوع گرچه تاحدود زیادی گسترده است و انجام تحقیق را نیز با مشکل مواجه می کرد ولی به حول وقوه الهی این مهم صورت گرفت . امید است که پاره ای از مشکلات را مشخص ساخته و درحل آنها راه حل هائی نیز بتواند ارائه و پیشنهاد نماید .
منابع :
مقدمه :
در حال حاضر جوامع بشری با همه پیشرفت و جهش که در کلیة متون و علوم مختلف بشری است توجه ناچیزی به جنبه های روانی ، تربیتی ، عاطفی ، اخلاقی ، اجتماعی و بهداشت روانی افراد نموده است .
پیچیدگی و گرفتاریهای جوامع انسانی امروز آگاهی لازم در زمینه های یاد شده را اجتناب نا پذیر و ضروری می نماید . به نظر می رسد اوضاع و احوال شرایط زندگی مدرن و پیچیدگی حاصل از آن انزوا و فرد گرایی همراه با آن از عوامل عمده ای است که زمینة ابتلاء به بیماری روانی از جمله افسردگی را فراهم می کنند .
موضوع تحقیق :
الف – مسأله : آیا رابطه بین افسرگی و فعالیت های ورزشی موجود است .
1–هدف این تحقیق بررسی رابطه بین تمرینات ورزشی و افسردگی کمتر است .
2-ارائه کارهای مناسب و پیشنهادات مؤثر در زمینة اثرات مثبت فعالیت های ورزشی در درمان و کاهش افسردگی و میزان خودکشی .
ب – فرضیه :
افرادی که به فعالیت ورزشی می پردازند افسردگی کمتری را نسبت به افرادیکه ورزش نمی کنند نشان می دهند .
فهرست مطالب
مقدمه موضوع تحقیق 2
الف – مسئله 2
ب – فرضیه 2
فایدة تحقیق 3
روش انجام تحقیق 3
پیش فرض 4
نمونة تحقیق و چگونگی نمونه برداری 4
روش آماری تحقیق 5
روش جمع آوری داده ها 5
تعریف واژه ها 5
الف – افسردگی 5
ب – ورزش 6
تعریف افسردگی 8
علائم افسردگی 8
نشانه های افسردگی تب قطبی 9
1-نشانه های بد جانی 9
2-نشانه های شناختی 9
3-نشانه های انگیزشی 9
4-نشانه های بدنی 9
طبقه بندی افسردگی 10
دوره افسردگی 10
جامعه تحقیق 12
نمونه برداری 12
نمودار شماره 1 14
نمودار شماره 2 16
نمودار شماره 2 18
نمودار شماره 4 20
ابزار تحقیق 21
نمودار شمارة 5 22
نمودار شمارة 6 23
دستور اجرا 24
نحوه نمره گذاری 24
جدول تحقیق میزان افسردگی 24
جدول شماره 1 25
طرح آزمایشی 25
الف – متغیر مستقل 26
ب – متغیر وابسته 26
شیوه اندازه گیری 26
کنترل ها 27
نمودار شماره 7 28
نمودار شماره 8 29
تحلیل نتایج 34
شیوه اندازه گیری 34
شیوه گروه بندی 34
جدول شماره 1 35
جدول شماره 2 37
محاسبه لایه های آماری گروه اول 39
محاسبه لایه های آماری گروه دوم 37
جدول شماره 3 40
جدول شماره 4 40
الف تدوین فرضیه 40
مسأله 40
فرضیه 40
آزمون و مقایسه میانگین دو گروه مستقل 41
خطای استاندارد 41
جدول شماره 5 41
فرضیه در این بخش 42
فرضیه صفر 42
فرض خلاف 42
نتیجه 42
بحث و نتیجه گیری 45
خلاصه فصول 46
مشکلات و محدودیتها 47
پیشنهادات 49
منابع 50
منابع :
الف – دلاور علی – 1372 – روش آماری در روان شناسی و علوم تربیتی انتشارات دانشگاه نور تهران
ب – شاملو سعید – 1370 – آسیب شناسی روانی – تهران – انتشارات رشد
ج – گنجی ، حمزه – (مترجم) – فرانسوا برتیوم – اندره لامورد (نویسنده) مقدمه تحقیق در روانشناسی – انتشارات پناه افزای 1373
د – قراچه داغی – مهدی – (مترجم) دیود برنز (نویسنده) روانشناسی افسردگی تهران ، انتشارات روشنگر – 1370
هـ- نعمت زاده ماهانی – کاظم – بازبینی ادبیات و توصیه های نظری اثرات ضد افسردگی و ورزش
و – خلجی – حسن – فعالیت های جسمانی و فواید روان شناختی آن – 1372
ر – پور افکاری – نصرالله – نشان شناسی بیماری روانی – انتشارات تابش
1-1. مقدمه
خانواده، واحدیاجتماعی و نظامی سازمان یافته است که در بقا و رشد نوع بشر نقش بسیار با اهمیتی را داراست و بنیادیترین نهاد جامعه محسوب میشود. خانوادههای با کارکرد سالم، بهسالم سازی فضای جامعه یاری رسانده و زمینه رشد و شکوفایی اعضای خود را فراهم میکنند. خانواده بستر رشد و رفاه جسمی و روانی اجتماعی کودک و عامل تحقق و تعادل فیزیکی، روانی و اجتماعی انسانهاست. یکی از مهمترین عوامل پیش بینی کننده بهداشت روانی افراد متاهل، روابط با همسر است (لاسول و لاسول، 1991). روابط با همسر عنصر اصلی زندگی عاطفی و اجتماعی فرد است و نداشتن رضایت زناشویی به توانایی زوجین برای برقراری روابط توام با خوشنودی بافرزندان وهمچنین سایر افرادخانواده آسیب میرساند. روابطمطلوب توامبا رضایت در درون خانواده به سازگاری موثرتر افراد در موقعیتهای گوناگون یاری میرساند واز طرف دیگر تعارضات زناشویی،زمینه آسیبهای روانی را فراهم میکند. زندگی مشترک در طبیعت ذاتی خود موجب تعارضات و چالشهایی در روابط میان زوجین میشود (وینچ و همکاران، 1974).
رویکردهای گوناگون زوج درمانی با هدف کاهش تعارضات و آشفتگیهای ارتباطی میان زوجین به وجود آمده است (میستی، 2004). مشاوره زوجین براساس این فرضیه است که مشکلات افراد در زمینه روابط زناشویی از طریق مشاوره بهتر بر طرف میگردد. مروری بر ادبیات تحقیقاتی در این زمینه که از اولین سالهای 1996 انجام شده کارایی خانواده و زوج درمانی را در درمان زوجهای ناسازگار مورد تاکید قرار میدهد. (روزن- گاردن و همکاران، 2004).
هدف زوج درمانی کمک به زوجین برای سازگاری مناسبتر با مشکلات جاری و یادگیری روشهای موثرارتباط است (میستی، 2004). اما علی رغم این هدف، بسیاری از درمانهای موجود در این زمینه مورد انتقاد قرار گرفتهاند. به عنوان مثال، یکی از مقولههای مهم در زوج درمانی توجه به روابط بین فردی افراد است. این مقوله در بسیاری از درمانها مورد عنایت قرار گرفته، اما نه به عنوان یک عنصر فعال. برای نمونه، در رویکرد شناختی- رفتاری، مشکلات مربوط به روابط بین فردی افراد، که ممکن است در روابط اولیه آنان با افراد مهم زندگی خود در دوران کودکی ریشه داشته باشد، به عنوان موانعی در نظر گرفته میشود که برای دستیابی به تبعیت فرد از راهبردهای درمانی باید بر آنها غلبه کرد. اما این فرض وجود دارد که بسیاری از افراد روابط بین فردی ناکارآمدی دارند که ریشه این روابط به اوایل زندگی و دوران کودکی آنان برمیگردد و از آنجایی که این مشکلات بین فردی هسته اصلی مسائل آنان را تشکیل میدهد، بنابراین این مقوله یکی از بهترین حوزهها برای سنجش و درماناین گروه از افراد به شمار میآید و با تمام اهمیتی که دارد در درمان شناختی- رفتاری کلاسیک نادیده گرفته شده است (یانگ،ویشار و کلوسکو ؛ ترجمه حمید پور و اندوز، 1386).
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول:
1-1. مقدمه …………………………………………………………………………………………………
1-2. بیان مساله …………………………………………………………………………………………..
1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………
1-4. اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………….
1-5. فرضیههای تحقیق ………………………………………………………………………………..
1-6. متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………………..
1-7. تعاریف مفهومی و عملیاتی واژگان اختصاصی………………………………………….
فصل دوم:
2-1. خانواده ……………………………………………………………………………………………….
2-2. ازدواج ………………………………………………………………………………………………..
2-3. رضایت زناشویی …………………………………………………………………………………
2-4. عوامل موثر بر رضایت زناشویی …………………………………………………………..
2-4-1. سن ازدواج و رضایتمندی زناشویی …………………………………………………
2-4-2. جنس و تفاوتهای جنسیتی در رضایت زناشویی …………………………………..
2-4-3. مهارتهای ارتباطی و رضایت زناشویی ……………………………………………..
2-4-4. تفکر و شناخت در رضایت زناشویی ………………………………………………….
2-4-5. سوابق تربیتی و خانوادگی و رضایت زناشویی ……………………………………
2-4-6. خانواده اصلی و نقش شناختها، اندیشه و باورهای زیر بنایی در رضایت زناشویی
2-5. طرحواره …………………………………………………………………………………………….
2-5-1. طرحوارهها و افکار خودکار ………………………………………………………………
2-5-2. طرحوارهها و اسنادها ………………………………………………………………………
2-5-3. طرحوارهها و انتظارات ……………………………………………………………………..
2-5-4. طرحوارهها و فرضیات ……………………………………………………………………..
2-5-5. طرحوارهها و استانداردها …………………………………………………………………
2-5-6. نقش طرحوارهها در روابط خانوادگی ………………………………………………..
2-5-6- الف). شکل گیری طرحوارههای خانوادگی ………………………………………….
2-5-7. طرحوارههای ناکارآمد ……………………………………………………………………..
2-5-8. منشاء طرحوارههای ناکارآمد اولیه …………………………………………………….
2-5-9. انواع طرحوارههای ناکارآمد اولیه ………………………………………………………
2-5-9- الف). حوزه اول: بریدگی و طرد ………………………………………………………..
2-5-9- ب). حوزه دوم: خود گردانی و عملکرد مختل ……………………………………..
2-5-9- ج). حوزه سوم: محدودیتهای مختل …………………………………………………
2-5-9- د). حوزه چهارم: معطوف به دیگری بودن
2-5-9- ر). حوزه پنجم: گوش به زنگی بیش از حد و باز داری ………………………..
2-5-10. خصوصیات طرحوارههای ناکارآمد اولیه ………………………………………….
2-5-11. سبکهای مقابلهای ناکارآمد …………………………………………………………….
2-5-12. طرحواره درمانی ……………………………………………………………………………
2-5-12- الف). شناسایی و ارزیابی طرحوارههای ناکارآمد اولیه……………………….
2-5-12- ب). تغییر، اصلاح و بازسازی طرحوارههای ناکارآمد اولیه…………………
2-5-13. بازسازی طرحوارههای حاصل از خانواده اصلی در رویکرد طرحواره- محور
2-5-13- الف). راهبردهای تجربی (هیجانی)……………………………………………………
2-5-13- ب). راهبردهای شناختی …………………………………………………………………
2-5-13- ج). تکنیکهای بین فردی ………………………………………………………………..
2-5-13- د). الگو شکنی رفتاری ……………………………………………………………………
2-6. حمایت پژوهشی از اثر بخشی رویکرد طرحواره- محور……………………………
فصل سوم:
3-1. روش پژوهش………………………………………………………………………………………
3-2. جامعه آماری، نمونه پژوهش و روش نمونه گیری……………………………………
3-3. روش جمع آوری دادهها………………………………………………………………………..
3-4. ابزار پژوهش و اعتبار و پایایی آزمونها ………………………………………………….
3-4-1. فرم مشخصات دموگرافیک، نمونه مورد پژوهش………………………………….
3-4-2. پرسشنامه DASS……………………………………………………………………………..
3-4-3. پرسشنامه فرم کوتاه طرحواره یانگ (YSQ)…………………………………………
3-4-4. پرسشنامه رضایت زناشویی امزیچ……………………………………………………..