مقدمه
روان شناسی علم تحقیق در رفتار موجودات زنده و به ویژه در تفکر ، احساس و رفتار بشر است . به همین دلیل از چندی پیش روان شناسان علاقه شدیدی نسبت به مشکلات عملی که برای افراد بشر پیش می آید و راه حل هایی که می توان برای آنها پیشنهاد داد ، پیدا کردند . منظور روان شناسی ، علاوه بر پیشرفت علمی و صنفی ، بهبود بخشیدن به زندگی انسان نیز هست . این علاقه روز افزون روان شناسان به مسائل روزمره و علمی بشر موجب شده است که دانش ما در افراد ، به ویژه کسانی که دچار مشکلات روانی هستند به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد . عدم سازش و وجود اختلالات رفتار در جوامع انسانی بسیار مشهود و فراوان است .
در هر طبقه و صنفی و در هر گروه و جمعی اشخاص نامتعادلی زندگی می کنند . بنابر این در مورد همه افراد ، اعم از کارگر ، دانش پژوه ، پزشک ، مهندس ، کشاورز ، استاد دانشگاه و … ، خطر ابتلا به ناراحتی های روانی وجود دارد . به عبارت دیگر هیچ فرد انسانی در برابر امراض مصونیت ندارد . البته دانستن اینکه هر شخصی ممکن است گرفتار ناراحتی روانی شود ، خود به خود کافی نیست ؛ زیرا بهداشت روانی تنها منحصر به تشریح علل اختلالات رفتار نیست ، بلکه هدف اصلی آن پیشگیری از وقوع ناراحتی هاست . پیشگیری به معنای وسیع آن ، عبارتست از به وجود آوردن عواملی که مکمل زندگی سالم و طبیعی است ، به علاوه ی درمان اختلالات جزئی رفتار ، به منظور جلوگیری از وقوع بیماری های شدید روانی (شاملو، 1378).
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول ، موضوع پژوهش
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 2
بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 4
موانع اشتغال زنان …………………………………………………………………………………………………………………………. 8
1-موانع اجتماعی …………………………………………………………………………………………………………………………. 8
2-موانع آموزشی …………………………………………………………………………………………………………………………… 8
اهمیت موضوع ………………………………………………………………………………………………………………………………. 10
اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………… 11
اهداف جزئی ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 11
تعریف نظری و عملیاتی متغیرها………………………………………………………………………………………………….. 12
تعریف عملیاتی بهداشت روانی ……………………………………………………………………………………………………. 12
فصل دوم : پیشینه پژوهش
تحقیقات داخل کشور ……………………………………………………………………………………………………………………. 15
فصل سوم : روش تحقیق
پایایی پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………… 19
عنوان صفحه
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………………………………………………………………. 21
1-4-آمار توصیفی ………………………………………………………………………………………………………………………… 21
1-1-4-توصیف وضعیت پاسخگویان براساس جنسیت …………………………………………………………….. 21
2-1-4-توصیف وضعیت تحصیلی پاسخگویان…………………………………………………………………………….. 22
3-1-4-توصیف وضعیت سابقه اشتغال پاسخگویان……………………………………………………………………. 23
4-1-4-توصیف وضعیت سنی پاسخگویان………………………………………………………………………………….. 24
2-4-آمار استنباطی ……………………………………………………………………………………………………………………… 26
1-2-4-بررسی سوال اول پژوهش ………………………………………………………………………………………………. 26
2-2-4-بررسی سوال دوم پژوهش ……………………………………………………………………………………………… 28
3-2-4-بررسی سوال سوم پژوهش …………………………………………………………………………………………….. 30
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………………… 32
منابع و ماخذ …………………………………………………………………………………………………………………………………. 34
منابع و ماخذ :
1-امیریان ، سید جواد (1380) . بررسی وضعیت بهداشت روانی در گروهی از دانش آموزان پسر و دختر پیش دانشگاهی شیراز پایان نامه دکتری دانشگاه علوم پزشکی شیراز .
2-بیان زاده ، سید اکبر و همکاران (1387) . بررسی وضعیت سلامت روانی کارکنان یک مجتمع صنعتی . فصلنامه اندیشه و رفتار سال چهارم شماره 4 .
3-بیابانگرد ، اسماعیل (1387) . روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان . چاپ پنجم . تهران : انتشارات انجمن اولیا و مربیان .
4-پور نقاش تهرانی، سعید (1381) . کار و بهداشت روانی . فصلنامه علمی – پژوهشی اصول بهداشت روانی . سال چهارم شماره 14-13.
5-حسن شاهی ، محمد مهدی (1386) . بررسی ارتباط راهبردهای مقابله با استرس و سخت رویی بر سلامت روان و دانشجویان دانشگاه ارسنجان . چکیده مقالات همایش ملی روانشناسی 16و17 آبان ماه 1386 .
6-خبر ، محمد و شیخ الاسلامی ، راضیه (1381) مقایسه ابعاد سلامت عمومی در بین دانش آموزان مراکز آموزشی تیزهوشان و عادی شیراز .
7-رئیسی ، پوران و جهانبانی ، عفت (1382) . چگونگی عملکرد مدیریت برنامه بهداشت روان در شبکه های بهداشت و درمان استان خوزستان ، فصلنامه اندیشه و رفتار . سال نهم ، شماره 2 .