مقدمه
اقتصاد روستایی شامل تمام فعالیتهای اقتصاد کشاورزی و غیر کشاورزی در مناطق روستایی است. از آنجایی که هدف غایی علم اقتصاد تامین مواد غذایی و رفاه عمومی تلقی می شود، لذا بررسی وضعیت و چگونگی انجام فعالیتهای کشاورزی در اقتصاد روستایی کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که در شرایط فعلی، کشاورزی مهمترین فعالیت اقتصادی در اغلب روستاهای ایران بوده و لازم است به عنوان محور برنامه های توسعه قرار گیرد. محوریت کشاورزی و روستا در برنامه های توسعه به این معنی است که از بخشی نگری محض پرهیز شده و مناطق روستایی به عنوان مکانهای تولیدی مورد توجه جدی قرار گیرد و همه بخشهای اقتصادی در راستای تحقق اهداف توسعه ملی، به صورت هماهنگ و مکمل عمل کنند.
محدودیت زمین و عوامل تولید از یک سو و افزایش جمعیت از طرف دیگر، بازدهی تولیدی زمین را کاهش داده و اقتصاد نواحی روستایی را ناپایدار ساخته است. افزایش نیاز کشور به مواد غذایی، لزوم توسعه هماهنگ نواحی روستایی به منظور ایجاد تعادلهای منطقه ای ، محدودیت های منابع تولید در نواحی روستایی، محدودیت سرمایه و نیروی انسانی متخصص، عقب ماندگی تکنولوژیک و الگوهای توسعه تمرکزگرا از عمده چالش های محیطی ، اقتصادی و اجتماعی نواحی روستایی در دهه آینده تلقی می گردد. راهکار لازم برای رهایی از چالش های مذکور شناخت قابلیت ها و محدودیتهای نواحی روستایی؛ تنوع بخشی به اقتصاد روستایی و رواج فعالیتهای جدید است. این راهکار می تواند وابستگی اقتصاد روستایی به اقتصاد کشاورزی را کاهش دهد. چرا که اقتصاد کشاورزی در ایران به شرایط محیطی و اقلیمی وابسته بوده و نوسانات اقلیمی در درآمد کشاورزان بسیار موثر است. افزایش تولید و درآمد ، مدیریت منابع تولید و از بین بردن فقر در نواحی روستایی از مهمترین وظایف برنامه ریزان اقتصاد روستایی است.
فهرست مطالب
فصل اول : مبانی اقتصاد روستا
موضوع علم اقتصاد. 9
رابطه اقتصاد و جغرافیا …. ..12
موضوعات علم اقتصاد. ……17
اقتصاد تولید کشاورزی …….20.
بنیان اقتصادی.. ..22
بنیان های اقتصادی اجتماعی جامعه.. 22
نظام اقتصادی.. 24
انواع نظامهای اقتصادی.. 25
سازمان فعالیتهای اقتصادی.. 31
عوامل توسعه اقتصادی روستا 35
جمعیت… 36
سرمایه و سرمایهگذاری.. 38
ابداعات… 40
مبادلات بینالمللی.. 41
رشد جمعیت و توسعه اقتصادی.. 42
رشد جمعیت و توسعه اقتصادیدر روستا 44
موانع توسعه اقتصادی روستا 46
دورهای باطل فقر. 47
نرخ ناچیز تمرکز سرمایه. 48
موانع اجتماعی فرهنگی.. 49
تنگناههای کشاورزی.. 50
کمبود نیروی انسانی متخصص و ماهر… .51
مفاهیم و اصطلاحات پایه در اقتصاد روستایی…..52
فصل دوم : کشاورزی واقتصاد روستایی
اقتصاد روستایی ……..59
کشاورزی و اقتصاد ملی.. 60
کشاورزی و توسعه روستایی.. 66
چالشهای عمده توسعه روستایی.. 70
کشاورزی و توسعه اقتصادی روستا 78
فرایند تولید در بخش کشاورزی.. 83
مهاجرت و اقتصاد روستایی.. 87
سیاستهای تحول اقتصاد روستایی.. 90
نقش دولت در اقتصاد روستایی و کشاورزی.. 94
ضرورتهای دخالت دولت در بخش کشاورزی….95
علل عقب ماندگی اقتصادی نواحی روستایی.. 96
علل درونی.. 98
ـ بالا بودن نرخ رشد جمعیت… 98
ـ عدم دسترسی به امکانات عمومی: 100
ـ غلبه داشتن کشاورزی سنتی به عنوان مهمترین بخش اشتغال و تولید. 100
ـ محدودیت منابع تولید. 101
ـ عدم وجود قوه خلاقیت و ابتکار. 102
ـ کمبود سرمایه و کالاهای سرمایهای.. 102
ـ کوچکی، تعدد وپراکندگی قطعات زراعی.. 103
عوامل بیرونی.. ….105
ـ دو گانگی چند گانگی اقتصادی کشور. 105
ـ عقب ماندگی تکنولوژی.. 107
ـ نابرابری.. 108
- درآمد – هزینه خانوار شهری و روستایی…. ……..110
ـ الگوهای توسعه. .112
– قوانین و مقررات و اثرات اقتصاد سیاسی….113
نقش مسکن در اقتصاد روستایی.. 116
تاثیر فعالیت اقتصادی بر روی اشکال مساکن.. 117
سازمانهای مدیریتی روستا 125
فصل سوم : بنیانهای اقتصادی روستا
منابع و عوامل تولید بخش کشاورزی.. ..130
زمین.. 130
تقسیم بندی اقتصادی زمین.. 142
آب… 149
پائین بودن راندمان آبیاری.. 153
اقتصاد آب در مناطق روستایی.. 156
عرضه اقتصادی آب… 156
تقاضای آب… 157
نیروی انسانی.. 160
راهبردهای بکارگیری نیروی کار مازاد. 166
اشتغال و بیکاری در مناطق روستایی.. 168
اشتغال در مناطق روستایی.. 169
وضعیت اشتغال و تحولات آن در بخشهای مختلف اقتصادی.. 173
ساخت آموزشی شاغلین بخش کشاورزی.. 178
سرمایه. 182
نقش سرمایه در بخش کشاورزی.. 182
اهمیت تمرکز سرمایه در مناطق روستایی.. 185
منابع تامین سرمایه. 187
- منابع مالی رسمی.. 187
منابع مالی غیر رسمی.. 200
زمینه های سرمایه گذاری در روستا 205
نقش سرمایه به عنوان یک عامل تولید. 206
سرمایهگذاری در جهت توسعه و بهبود استفاده از منابع آب و زمین.. 207
سرمایهگذاری در زمینههای نیروی انسانی و تحقیقات… 211
نقش بازاریابی در اقتصاد روستایی.. 219
بازاریابی محصولات کشاورزی.. 219
عملیات بازاریابی.. …..223
عوامل بازار. 226
شیوه بررسی اقتصاد روستا …….231
فصل چهارم صنایع روستایی
صنایع روستایی، تعاریف و ویژگیها 239
خصوصیات و ویژگیهای صنایع روستایی ……….241
صنایع روستایی در ایران ……242
توسعه صنایع روستایی با هدف توسعه روستایی.. 247
توسعه صنایع روستایی با هدف توسعه بخش کشاورزی….250
تعریف صنایع روستایی در ایران. 260
نواحی صنعتی روستایی.. 264
مزایای ایجاد نواحی روستایی …. 265
موانع توسعه صنعتی روستاها 266
هدف و ضرورت تحقیق
با توجه به اینکه در ایران انوع آب و هوا وجود دارد و شرایط و اقلیم نیز متنوع می باشد در نتیجه تنوع سبزیجات آن بسیار می باشد و همچنین سبزیجات ایران بواسطه ی نحوه ی عملیات کاشت و داشت و برداشت و وجود خاک بسیار غنی و حاصل خیز در جهان مطلوبیت زیادی دارا می باشد.
در همین راستاها بایستی در سدد صدور این محصولات به خارج از کشور به بهترین نحو ممکن کوشید و لذا نگهداری و عرضه ی داخلی آن نیز یکی دیگر از هدفهای این رشته می باشد و برای محقق کردن این ارزشها ابتدا باید روشی یافت که توانایی نگهداری بهینه در زمان طولانی بصورت مطلوب و تازه را داشته باشد. لذا خشک کردن سبزیجات راهی است مناسب برای این امر.
طی برقراری ارتباط با تعدادی از صنایع مرتبط و مذاکرات انجام شده ضرورت بررسی بازار جهت انجام سرمایه گذاری های تولیدی در ایران ضروری می باشد، لذا با توجه به کاربردی بودن طرح نسبت به بررسی بازارهای داخلی و خارجی و ارائه ی راهکارهای ورود به این بازارها لازم می باشد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول(طرح تحقیق) 1
هدف و ضرورت تحقیق.. 2
فرضیه ی تحقیق: 3
روش تحقیق: 3
فصل دوم(ادبیات تحقیق) 4
تجارت بین الملل و کشورهای روبه توسعه 5
جایگاه صادرات غیر نفتی در اقتصاد کشور 7
آثار جانبی افزایش ظرفیت های تولیدی.. 7
نقش صادرات غیر نفتی در ایجاد اشتغال.. 8
تعریف استراتژی.. 10
نقش و جایگاه صادرات غیر نفتی در استراتژی های توسعه اقتصادی.. 10
الف- استراتژی جایگزینی واردات… 10
ب- استراتژی توسعه صادرات: 12
انواع استراتژی های رقابتی عام. 13
رهبری در هزینه. 15
تمایز محصول.. 16
تمرکز (محدودنگری) 18
میانه روی.. 20
تعریف بازاریابی: 22
استراتژی های عمده تقسیم بندی بازار 23
1- استراتژی بازاریابی یکسان.. 24
2- استراتژی بازاریابی تفکیکی.. 24
3- استراتژی بازاریابی تمرکزی.. 25
ارزشیابی و انتخاب استراتژی تقسیم بندی بازار 26
تقسیم بندی بازار های بین المللی.. 29
استراتژی توسعه آمیخته بازاریابی 30
آمیخته محصول.. 31
اهمیت قیمت در آمیخته بازاریابی 34
آمیخته تشویق و ترفیع.. 36
توزیع فیزیکی در آمیخته بازاریابی 37
تصمیمات عمده در بازاریابی بین المللی.. 38
1- ارزیابی اوضاع و احوال و محیط بازاریابی بین الملل.. 39
2- تصمیم به فعالیت در سطح بینالملل) 49
3- تصمیم در مورد انتخاب بازارها در سطح بینالملل.. 51
4- تصمیم در مورد چگونگی وارد شدن به بازار بینالمللی.. 53
5- تصمیم در مورد برنامه های بازاریابی بینالملل.. 61
6- تصمیم در مورد نوع سازمان بازاریابی بینالملل.. 68
فصل سوم (روش تحقیق) 72
تحول فرهنگی (با در نظر گرفتن اقتصاد): 74
بازار خارجی: 75
مصاحبه با خانم مهندس مدیر شهرک فناوری صنایع غذایی و بیو تکنولوژی شمالشرق: 77
فصل چهارم(تجزیه وتحلیل داده ها) 80
1- صادرکنندگان وتولیدگران سبزیجات خشک از دانش و فنون بازاریابی آگاهی لازم را دارند. 81
2- سبزیجات خشک از کیفیت مناسب برای صادرات برخوردار می باشند. 82
3- روشهای نوین تولید سبزیجات خشک از سوی تولیدکنندگان مورد استفاده قرارمی گیرد. 83
فصل پنجم(نتیجه گیری و پیشنهادات) 84
پیشنهادات: 86
منابع و ماخذ. 87
هدف و ضرورت تحقیق
با توجه به اینکه در ایران انوع آب و هوا وجود دارد و شرایط و اقلیم نیز متنوع می باشد در نتیجه تنوع سبزیجات آن بسیار می باشد و همچنین سبزیجات ایران بواسطه ی نحوه ی عملیات کاشت و داشت و برداشت و وجود خاک بسیار غنی و حاصل خیز در جهان مطلوبیت زیادی دارا می باشد.
در همین راستاها بایستی در سدد صدور این محصولات به خارج از کشور به بهترین نحو ممکن کوشید و لذا نگهداری و عرضه ی داخلی آن نیز یکی دیگر از هدفهای این رشته می باشد و برای محقق کردن این ارزشها ابتدا باید روشی یافت که توانایی نگهداری بهینه در زمان طولانی بصورت مطلوب و تازه را داشته باشد. لذا خشک کردن سبزیجات راهی است مناسب برای این امر.
طی برقراری ارتباط با تعدادی از صنایع مرتبط و مذاکرات انجام شده ضرورت بررسی بازار جهت انجام سرمایه گذاری های تولیدی در ایران ضروری می باشد، لذا با توجه به کاربردی بودن طرح نسبت به بررسی بازارهای داخلی و خارجی و ارائه ی راهکارهای ورود به این بازارها لازم می باشد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول(طرح تحقیق) 1
هدف و ضرورت تحقیق.. 2
فرضیه ی تحقیق: 3
روش تحقیق: 3
فصل دوم(ادبیات تحقیق) 4
تجارت بین الملل و کشورهای روبه توسعه 5
جایگاه صادرات غیر نفتی در اقتصاد کشور 7
آثار جانبی افزایش ظرفیت های تولیدی.. 7
نقش صادرات غیر نفتی در ایجاد اشتغال.. 8
تعریف استراتژی.. 10
نقش و جایگاه صادرات غیر نفتی در استراتژی های توسعه اقتصادی.. 10
الف- استراتژی جایگزینی واردات… 10
ب- استراتژی توسعه صادرات: 12
انواع استراتژی های رقابتی عام. 13
رهبری در هزینه. 15
تمایز محصول.. 16
تمرکز (محدودنگری) 18
میانه روی.. 20
تعریف بازاریابی: 22
استراتژی های عمده تقسیم بندی بازار 23
1- استراتژی بازاریابی یکسان.. 24
2- استراتژی بازاریابی تفکیکی.. 24
3- استراتژی بازاریابی تمرکزی.. 25
ارزشیابی و انتخاب استراتژی تقسیم بندی بازار 26
تقسیم بندی بازار های بین المللی.. 29
استراتژی توسعه آمیخته بازاریابی 30
آمیخته محصول.. 31
اهمیت قیمت در آمیخته بازاریابی 34
آمیخته تشویق و ترفیع.. 36
توزیع فیزیکی در آمیخته بازاریابی 37
تصمیمات عمده در بازاریابی بین المللی.. 38
1- ارزیابی اوضاع و احوال و محیط بازاریابی بین الملل.. 39
2- تصمیم به فعالیت در سطح بینالملل) 49
3- تصمیم در مورد انتخاب بازارها در سطح بینالملل.. 51
4- تصمیم در مورد چگونگی وارد شدن به بازار بینالمللی.. 53
5- تصمیم در مورد برنامه های بازاریابی بینالملل.. 61
6- تصمیم در مورد نوع سازمان بازاریابی بینالملل.. 68
فصل سوم (روش تحقیق) 72
تحول فرهنگی (با در نظر گرفتن اقتصاد): 74
بازار خارجی: 75
مصاحبه با خانم مهندس مدیر شهرک فناوری صنایع غذایی و بیو تکنولوژی شمالشرق: 77
فصل چهارم(تجزیه وتحلیل داده ها) 80
1- صادرکنندگان وتولیدگران سبزیجات خشک از دانش و فنون بازاریابی آگاهی لازم را دارند. 81
2- سبزیجات خشک از کیفیت مناسب برای صادرات برخوردار می باشند. 82
3- روشهای نوین تولید سبزیجات خشک از سوی تولیدکنندگان مورد استفاده قرارمی گیرد. 83
فصل پنجم(نتیجه گیری و پیشنهادات) 84
پیشنهادات: 86
منابع و ماخذ. 87
1-1- سطح زیر کشت و میزان تولید برنج در دنیا و ایران:
برنج بعد از گندم بیشترین سطح اراضی کشاورزی در جهان را به خود اختصاص داده است. براساس آمار منتشر شده در سال 1380 از سوی فائو (FAO) سطح زیر کشت برنج در دنیا حدود 151 میلیون هکتار بوده که کشورهای هند و چین با داشتن 74 میلیون هکتار قریب به 50 درصد کشت برنج جهان را به خود اختصاص دادهاند. سطح زیر کشت برنج در ایران 587 هزار هکتار برآورده شده که حدود 4 درصد سطح زیر کشت برنج جهان است. بیش از 75 درصد اراضی زیر کشت برنج در استانهای ساحلی خزر یعنی گیلان و مازندران قرار دارد و بیش از 80 درصد برنج کشور از این اراضی تأمین میشود (11).
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 1
فصل اول – کلیات 3
1-1- سطح زیر کشت و میزان تولید در دنیا و ایران 4
1-2- سابقه کشت برنج در ایران 6
1-3- گیاهشناسی برنج 6
1-3-1- نوع ژاپونیکا 7
1-3-2- نوع ایندیکا 7
1-3-3- نوع جاوائیکا 7
1-4- سیستمهای کشت برنج 7
1-5- فیزیولوژی و مراحل رشد برنج 10
1-6- فنولوژی و مراحل رشد برنج 11
1-6-1- مرحلة رویشی 11
1-6-2- مرحلة زایشی 12
1-6-3- مرحلة رسیدگی 13
1-7- آب در گیاه 14
1-8- آبیاری در برنج 15
عنوان صفحه
1-8-1- روش آبیاری غرقاب دائم 15
1-8-2- روش آبیاری متناوب 16
1-8-3- آبیاری برنج براساس مراحل مختلف رشد 17
1-9- اثر کمبود آب 19
فصل دوم – بررسی منابع 24
2-1- عملکرد 25
2-2- اجزای عملکرد 29
2-3- عملکرد بیولوژیکی 34
2-4- راندمان مصرف آب 34
2-5- شاخص برداشت 37
2-6- فتوسنتز 37
2-7- ماده خشک 40
2-8- سرعت رشد محصول و سرعت رشد نسبی 41
2-9- فواصل آبیاری و مقدار آب مصرفی 43
2-10- مقاومت به خشکی 46
2-11- کیفیت و پروتئین دانه 48
2-12- شاخص سطح برگ 49
- منابع 51
1-1مقدمه
کشاورزی وزراعت در ایران بدون توجه به تأمین آب مورد نیازگیاهان میسرنیست. بنابراین بایستی برنامه ریزی صحیح برای آن بخصوص درشرایط خشکسالی صورت گیرد. برنامه ریزی صحیح مستلزم محاسبه دقیق نیاز آبی گیاهان میباشد. براساس روشهای موجود مبنای محاسبات نیاز آبی گیاهان ، تبخیرـ تعرق مرجع و ضرائب گیاهی است. تبخیر ـ تعرق مرجع توسط لایسیمتر اندازه گیری میشود و برای سادگی کار میتوان آنرا با توجه به نوع منطقه از روشهای تجربی نیز تخمین زد. ضرائب گیاهی نیز از مطا لعات لایسیمتر قابل محاسبه است. این ضرائب تابعی از عوامل مختلفی از جمله اقلیم میباشد. بنابراین بایستی درهر منطقه ای با دقت برای هرمحصولی محاسبه شود. (19) برای محاسبه و برآورد مقدارتبخیر ـ تعرق سازمان خوار باروکشاورزی ملل و متحد«FAO » تقسیم بندی زیر را منظور نموده است:
اندازه گیری مستقیم تبخیر ـ تعرق به وسیله لایسیمتر
اندازه گیری مستقیم تبخیر بوسیله تشتک یا تبخیر سنج
فرمولهای تجر بی
روشهای آئرودینامیک
روش تراز انرژی(5)
بعضی از روشها فقط جنبه تحقیقاتی داشته تا بتوانند فرایندهای انتقالی بخار آب را بهتر و عمیق تر بررسی نمایند.برخی دیگر به جهت نیاز در برنامههای روزانه کشاورزی بکار میروند. ولی دقت و اصالت روشهای تحقیقاتی را ندارد. به هر حال برای عملیات روزانه درمزارع میتوان از روشهایی که نتیجه آنها بیش از ده درصد با مقدار واقعی تبخیر ـ تعرق متفاوت نباشد استفاده نمود.
هدف از انجام این طرح بدست آوردن ضرایب گیاهی و تعیین نیاز آبی سیب زمینی دراستانهای خراسان و سمنان میباشد که بوسیله لایسیمتر زهکش دار در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد انجام شده است. در مورد لایسیمتر و نحوه عملکرد آن و روابط تجربی بکار رفته دراین طرح درفصل بعدی توضیح داده میشود.
فهرست مطالب
فصل اول
1-1مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… 2
1-2اهمیت کشت سیب زمینی………………………………………………………………………………………………. 3
1-3 اهمیت سیب زمینی در ایران…………………………………………………………………………………………… 4
1-4 منطقه مورد مطالعه……………………………………………………………………………………………………… 5
1-4-1 استان خراسان…………………………………………………………………………………………………….. 5
1-4-2 استان سمنان………………………………………………………………………………………………………. 7
فصل دوم
2-1 سابقه تحقیقات در زمینه تبخیر -تعرق………………………………………………………………………………. 10
2-2 عوامل موثر بر تبخیر و تعرق…………………………………………………………………………………………… 18
2-2-1 عوامل هواشناسی……………………………………………………………………………………………….. 18
2-2-2 فاکتورهای گیاهی……………………………………………………………………………………………….. 18
2-2-3 شرایط محیطی و مدیریتی…………………………………………………………………………………….. 19
2-3 روش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( FAO )……………………………………………………………. 19
2-4 روش فائو – پنمن- مانتیس………………………………………………………………………………………….. 20
2-4-1 تعیین گرمای نهان تبخیر ( l )……………………………………………………………………………… 21
2 -4-2 تعیین شیب منحنی فشار بخار (D)…………………………………………………………………………… 21
2-4-3 تعیین ضریب رطوبتی (g )…………………………………………………………………………………….. 22
2-4-4 تعیین فشار بخار اشباع (ea )………………………………………………………………………………….. 22
2-4-5 تعیین فشار واقعی بخار (ed )…………………………………………………………………………………… 22
2-4-6 تعیین مقدار تابش برون زمینی(Ra )…………………………………………………………………………. 23
2-4-7 تعداد ساعات رو شنایی(N)……………………………………………………………………………………. 24
2-4-8 تابش خالص(Rn )………………………………………………………………………………………………. 24
2-4-9 شار گرما به داخل خاک(G)…………………………………………………………………………………… 25
2-4-10 سرعت باد در ارتفاع 2 متری…………………………………………………………………………………. 25
2-5 لایسیمتر………………………………………………………………………………………………………………… 25
2-6 تارخچه ساخت لایسیمتر………………………………………………………………………………………………. 26
2-7 انواع لایسیمتر:…………………………………………………………………………………………………………. 28
2-7-1 لایسیمتر زهکشدار………………………………………………………………………………………………. 28
2-7-2 لایسیمتر وزنی………………………………………………………………………………………………….. 29
2-7-2-1 لایسیمترهای وزنی هیدرولیک……………………………………………………………………………… 30
2-11-2-2 میکرو لایسیمترهای وزنی …………………………………………………………………………………. 32
2-8 طبقه بندی لایسیمترها از نظر ساختمانی……………………………………………………………………………. 35
2-8-1 لایسیمترهای با خاک دست نخورده…………………………………………………………………………… 35
2-8-2 لایسیمترهای با خاک دست خورده……………………………………………………………………………. 36
2-8-3 لایسیمترهای قیفی ابر مایر …………………………………………………………………………………….. 36
فصل سوم
3-1 محل انجام طرح………………………………………………………………………………………………………… 38
3-2 معرفی طرح و نحوه ساخت لایسیمتر…………………………………………………………………………………. 38
3-3 تهیه بستر و نحوه کشت……………………………………………………………………………………………….. 39
3-4 محاسبهَ ضریب گیاهی…………………………………………………………………………………………………. 40
3-5 انتخاب روش مناسب برآورد تبخیر-تعرق…………………………………………………………………………….. 42
3-6 پهنه بندی نیاز آبی سیب زمینی………………………………………………………………………………………. 43
فصل چهارم
4-1 بافت خاک………………………………………………………………………………………………………………. 45
4-2 اندازه گیری پتانسیل آب در گیاه……………………………………………………………………………………… 45
4-3 محاسبه ضریب گیاهی (kc) سیب زمینی…………………………………………………………………………… 45
4-4 محاسبه تبخیر ـ تعرق و تحلیلهای آماری…………………………………………………………………………….. 46
4-5 پهنه بندی نیازآبی گیاه سیب زمینی………………………………………………………………………………….. 46
4-6 بحث در مورد نتایج…………………………………………………………………………………………………….. 47
4-7 نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………….. 48
4-8 پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………… 48
منابع و ماخذ…………………………………………………………………………………………………………………. 84
فهرست جداول
جدول1-1 میزان سطح زیر کشت و عملکرد کل سیب زمینی در سطح جهان…………………………………………….. 4
جدول1-2 وضعیت تولید محصولات زراعی استان خراسان در سال زراعی 81-1380………………………………….. 5
جدول 1-3 محل و میزان کشت گیاه سیب زمینی در استان خراسان……………………………………………………… 6
جدول 1-4 وضعیت تولید محصولات زراعی استان سمنان در سال زراعی 81-1380……………………………………………….. 7
جدول 1-5 محل و میزان کشت گیاه سیب زمینی در استان سمنان……………………………………………………….. 8
جدول 4-1 تبخیر ـ تعرق محاسبه شده گیاه مرجع با استفاده از فرمول فائو-پنمن-مانتیس(میلیمتر بر روز) در شاهرود……. 61
جدول 4-2 تبخیر ـ تعرق محاسبه شده گیاه مرجع با استفاده از فرمول فائو-پنمن-مانتیس(میلیمتر بر روز) در بیرجند…….. 62
جدول 4-3 تبخیر ـ تعرق محاسبه شده گیاه مرجع با استفاده از فرمول فائو-پنمن-مانتیس(میلیمتر بر روز) در بشرویه……… 63
جدول 4-4 تبخیر ـ تعرق محاسبه شده گیاه مرجع با استفاده از فرمول فائو-پنمن-مانتیس(میلیمتر بر روز) در سمنان……… 63
جدول 4-5 سالهای آماری تبخیر و تعرق گیاه مرجع در ایستگاه سینوپتیک بیرجند………………………………………. 64
جدول 4-6 تبخیر ـ تعرق محاسبه شده گیاه مرجع با استفاده از فرمول فائو-پنمن-مانتیس(میلیمتر بر روز) در گرمسار…….. 67
جدول 4-7 تبخیر ـ تعرق محاسبه شده گیاه مرجع با استفاده از فرمول فائو-پنمن-مانتیس(میلیمتر بر روز) در بجنورد…….. 68
جدول 4-10 تبخیر ـ تعرق محاسبه شده گیاه مرجع با استفاده از فرمول فائو-پنمن-مانتیس(میلیمتر بر روز) در سرخس….. 69
جدول 4-11 تبخیر ـ تعرق محاسبه شده گیاه مرجع با استفاده از فرمول فائو-پنمن-مانتیس(میلیمتر بر روز) در سبزوار…… 70
جدول 4-12 تبخیر ـ تعرق محاسبه شده گیاه مرجع با استفاده از فرمول فائو-پنمن-مانتیس(میلیمتر بر روز) در تربت جام…. 72
جدول 4-13 تبخیر ـ تعرق محاسبه شده گیاه مرجع با استفاده از فرمول فائو-پنمن-مانتیس(میلیمتر بر روز) در تربت حیدریه 72
جدول 4-14 تبخیر ـ تعرق محاسبه شده گیاه مرجع با استفاده از فرمول فائو-پنمن-مانتیس(میلیمتر بر روز) در فردوس … 74
جدول 4-15 تبخیر ـ تعرق محاسبه شده گیاه مرجع با استفاده از فرمول فائو-پنمن-مانتیس(میلیمتر بر روز) در گلمکان… 74
جدول 4-16 تبخیر ـ تعرق محاسبه شده گیاه مرجع با استفاده از فرمول فائو-پنمن-مانتیس(میلیمتر بر روز) در کاشمر…… 75
جدول 4-17 تبخیر ـ تعرق محاسبه شده گیاه مرجع با استفاده از فرمول فائو-پنمن-مانتیس(میلیمتر بر روز) در مشهد……. 75
جدول 4-18 تبخیر ـ تعرق محاسبه شده گیاه مرجع با استفاده از فرمول فائو-پنمن-مانتیس(میلیمتر بر روز) در گناباد……. 77
جدول 4-19 تبخیر ـ تعرق محاسبه شده گیاه مرجع با استفاده از فرمول فائو-پنمن-مانتیس(میلیمتر بر روز) در نیشابور….. 78
جدول 4-20 تبخیر ـ تعرق محاسبه شده گیاه مرجع با استفاده از فرمول فائو-پنمن-مانتیس(میلیمتر بر روز) در نهبندان….. 78
جدول 4-22 میانگین تبخیر و تعرق در سالهای تر ( استان سمنان )……………………………………………………….. 79
جدول 4-23 میانگین تبخیر و تعرق در سالهای تر ( استان خراسان )……………………………………………………… 79
جدول 4-24 میانگین تبخیر و تعرق در سالهای متعارف ( استان سمنان )…………………………………………………. 80
جدول 4-25 میانگین تبخیر و تعرق در سالهای متعارف ( استان خراسان )…………………………………………………. 80
جدول 4-26 میانگین تبخیر و تعرق در سالهای تر ( استان سمنان )…………………………………………………………. 81
جدول 4-27 میانگین تبخیر و تعرق در سالهای تر ( استان خراسان)……………………………………………………… 81
جدول 4-28 میانگین نیاز آبی سیب زمینی با احتمالات 25، 50 و 75 درصد خشکسالی…………………………………. 82
جدول 4-29 اندازه گیری پتانسیل گیاه درمرحله ابتدایی رشد……………………………………………………………. 82
جدول 4-30 اندازه گیری پتانسیل گیاه درمرحله میانی رشد…………………………………………………………….. 82
جدول 4-31 اندازه گیری پتانسیل گیاه درمرحله نهایی رشد…………………………………………………………….. 83
فهرست اشکال
شکل 1-1 نمودار توزیع میزان تولید سیب زمینی استانها نسبت به کل کشور – سال زراعی 81-1380……………………… 9
شکل 1-2 نمودار توزیع سطح سیب زمینی استانها نسبت به کل کشور – سال زراعی 81-1380…………………………… 9
شکل 4-1 تغییرات ضریب گیاهی در طول دوره رشدگیاه سیب زمینی…………………………………………………… 49
شکل4-2 نیاز آبی سیب زمینی در ماه خرداد با 25 درصد احتمال (میانگین سالهای تر)…………………………………… 49
شکل 4-3 نیاز آبی سیب زمینی در ماه تیر با احتمال 25 درصد خشکسالی (سالهای تر)………………………………….. 50
شکل 4-5 نیاز آبی سیب زمینی در ماه مرداد با احتمال 25 درصد خشکسالی( سالهای تر)……………………………….. 51
شکل 4-5 نیاز آبی سیب زمینی در ماه شهریور با احتمال 25 درصد خشکسالی(سالهای تر)………………………………. 52
شکل 4-6 نیاز آبی سیب زمینی در ماه خرداد با احتمال 50 درصد خشکسالی (سالهای متعارف)…………………………. 53
شکل 4-7 نیاز آبی سیب زمینی در ماه تیر با احتمال 50 درصد خشکسالی (سالهای متعارف)…………………………….. 54
شکل 4- 8 نیاز آبی سیب زمینی در ماه مرداد با احتمال 50 درصد خشکسالی (سالهای متعارف)…………………………. 55
شکل 4- 9 نیاز آبی سیب زمینی در ماه شهریور با احتمال 50 درصد خشکسالی(سالهای متعارف)………………………… 56
شکل 4-10 نیاز آبی سیب زمینی در ماه خرداد با احتمال 75 درصد خشکسالی (سالهای خشک)…………………………. 57
شکل 4- 11 نیاز آبی سیب زمینی در ماه تیر با احتمال 75 درصد خشکسالی(سالهای خشک)……………………………. 58
شکل 4-12 نیاز آبی سیب زمینی در ماه مرداد با احتمال 75 درصد خشکسالی (سالهای خشک)………………………….. 59
شکل 4- 13 نیاز آبی سیب زمینی در ماه شهریور با احتمال 75 درصد خشکسالی (سالهای خشک)………………………. 60