جنبه های تاریخی:
با نگاهی به تاریخ بشر سبک های گوناگون و مشخصی را در پهنه وسیع زندگی
موسیقایی انسان مشاهده می کنیم که همیشه هم در حال تحول بوده اند. ما شاهد
رشد و پیشرفت گامهای پنتاتونیک در شرق آسیا، صورت های ظریفی از اوزان
چندآوایی در به صدا در آوردن ناقوسها و دیگر آلات موسیقی ضربی در نواحی
اطراف اندونزی و جنوب شرقی آسیا هستیم. در غرب آسیا، محدوده عربی زبان شمال
آفریقا، ایران، پاکستان، هند و بنگلادش چنان نظام ملودیکی به ثمر رسیده
است که در نهایت زیبایی و هماهنگی قرار دارد و در آن از صدای انسان به
عنوان زیباترین و رساترین عنصر موسیقایی استفاده می شود.
آنگاه می رسیم
به سیاهان آفریقا و در آنجا شاهد کهن ترین اوزان بشری هستیم که از آنها به
عنوان ضروری ترین عناصر اجتماعی استفاده می شده، اجتماعی که در آن زندگی
بشر پوشیده در اصوات بوده و این اصوات بودند که در عملی ترین و در عین حال
رویایی ترین وجه ممکن به زندگی بشر آن دوره معنی می دادند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
آغاز سخن……………………………………………………………………………………………… 2
فصل اول
جنبه های تاریخی…………………………………………………………………………………… 3
جنبه های عرفانی و معرفت شناسانه………………………………………………………….. 6
تجربه زیباشناسانه موسیقی درهند……………………………………………………………… 15
فراگیری موسیقی هندی…………………………………………………………………………… 17
بررسی اسطوره شناسانه راگاها در موسیقی هندی………………………………………… 19
ناگاوارالی و پوناگاتودی، راگا……………………………………………………………………. 21
وارالی، راگا……………………………………………………………………………………………. 21
مگارانگینی یا مگ مالر، راگا……………………………………………………………………… 21
دیپاکا، راگا…………………………………………………………………………………………….. 22
گونداک ری آ، راگا…………………………………………………………………………………. 24
آهی ری، راگا………………………………………………………………………………………… 26
سخن آخر……………………………………………………………………………………………… 29
فصل دوم
رقص (Dance)………………………………………………………………………………………
شرح اسلایدها……………………………………………………………………………………… 53
منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………….. 55