چگونگی شکل گیری کاراکتر «ژاکلین» در تئاتر «گاهی اوقات برای زنده ماندن باید مرد!»

مقدمه :

بدیهی است ، بازیگری انسانی ترین هنرهاست . از آن جهت که همدم روح ، کالبد ، پدیده ها و جهان پیرامون آدمی‌است ، به مکاشفه ای می‌ماند که جز با از میان بردن موانع بازدارنده و آزار دهنده موجود در کار انسان نمایشگر ، امکان بروز نخواهد یافت .

بازیگری فن مقابله آدمی‌با خود است و یافتن یا ایجاد بهانه ای برای تسلط نقش بر بازیگر .
چگونه ایفای نقش کنم ؟

این پرسشی است که هر بازیگر از خود در ابتدای کارش بر روی متن نمایشنامه و کاراکتری که قرار است بازی کند ، می‌پرسد و با استفاده از دانش علمی‌و تجربی خود سعی می‌کند که به آن پاسخ دهد . در واقع او برای شخصیت پردازی درست نیاز به دانش و تجربه تئائری دارد و در این میان تئوریهای موجود تئائر نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند . احتمالاً تئوری  از زمانیکه علم رو به پیشرفت گذاشته است اهمیت بیشتری پیدا کرده است و در واقع هر تئوری چکیده تجربیات و آموخته های یک یا چند نسل از پیشینیان است ، پس بایستی با تأمل و احترامی‌خاص با آنها برخورد کنیم . نکته دیگر اینکه ما بواسطه همین تئوریهاست که می‌توانیم به تجربیات جدید دست پیدا کنیم و همین تئوریها هستند که اندوخته علمی‌ما را تشکیل می‌دهند و گاهی اوقات نیز با توجه به شرایط بایستی حذف و تعدیل شوند .

فهرست مطالب
عنوان                                                                                           شماره صفحه

مقدمه ……………………………………………………………………… 1

فصل اول :

1 –1 شناخت نویسنده …………………………………………………………………….. 5

1-2 بسترهای نمایشنامه …………………………………………………………………… 9

1-3 تحلیل کلی نمایشنامه ………………………………………………………………… 12

1-4 فضا و عناصر دراماتیک نمایشنامه ……………………………………………….. 20

1-5 روابط و چگونگی ارتباط اشخاص نمایشنامه…………………………………. 26

فصل دوم :

2-1 تشریح نقش انتخابی بر اساس تیپ یا شخصیت…………………………….. 32

2-2 تشریح کلی و عام شخص…………………………………………………………… 36

2-3 تشریح وضعیت جانبی نقش……………………………………………………….. 39

2-4 تشریح وضعیت روحی / روانی نقش و پیچیدگی های آن ……………… 42

2-5 تشریح شرایط و موقعیتهای محیطی و غیر محیطی شخص بازی …….. 45

فصل سوم :

الف : رفتار بیرونی ………………………………………………………………………….. 51

ب : رفتار درونی……………………………………………………………………………… 52

ج : ریتم نمایش ………………………………………………………………………………. 53

فصل چهارم :

4-1 تشریح نظر و تحلیل کارگردان در بارة نقش …………………………………. 56

4-2 تشریح شیوه و مکتب انتخابی کارگردان در هدایت جمعی گروه و نوع

بازی بازیگران …………………………………………………………………………………. 63

4-3  نکته های مورد توافق و اختلاف بازیگر و کارگردان درباره نقش …….. 69

4-4 تشریح و گزارش جلسات تمرین…………………………………………………. 72

فصل پنجم :

5-1 نتیجه گیری …………………………………………………………………………….. 76

5-2 منابع و ماخذ…………………………………………………………………………….. 78

 

جهت دانلود کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.