مقدمه :
بدیهی است ، بازیگری انسانی ترین هنرهاست . از آن جهت که همدم روح ، کالبد ، پدیده ها و جهان پیرامون آدمیاست ، به مکاشفه ای میماند که جز با از میان بردن موانع بازدارنده و آزار دهنده موجود در کار انسان نمایشگر ، امکان بروز نخواهد یافت .
بازیگری فن مقابله آدمیبا خود است و یافتن یا ایجاد بهانه ای برای تسلط نقش بر بازیگر .
چگونه ایفای نقش کنم ؟
این پرسشی است که هر بازیگر از خود در ابتدای کارش بر روی متن نمایشنامه و کاراکتری که قرار است بازی کند ، میپرسد و با استفاده از دانش علمیو تجربی خود سعی میکند که به آن پاسخ دهد . در واقع او برای شخصیت پردازی درست نیاز به دانش و تجربه تئائری دارد و در این میان تئوریهای موجود تئائر نقش ویژهای را ایفا میکند . احتمالاً تئوری از زمانیکه علم رو به پیشرفت گذاشته است اهمیت بیشتری پیدا کرده است و در واقع هر تئوری چکیده تجربیات و آموخته های یک یا چند نسل از پیشینیان است ، پس بایستی با تأمل و احترامیخاص با آنها برخورد کنیم . نکته دیگر اینکه ما بواسطه همین تئوریهاست که میتوانیم به تجربیات جدید دست پیدا کنیم و همین تئوریها هستند که اندوخته علمیما را تشکیل میدهند و گاهی اوقات نیز با توجه به شرایط بایستی حذف و تعدیل شوند .
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
مقدمه ……………………………………………………………………… 1
فصل اول :
1 –1 شناخت نویسنده …………………………………………………………………….. 5
1-2 بسترهای نمایشنامه …………………………………………………………………… 9
1-3 تحلیل کلی نمایشنامه ………………………………………………………………… 12
1-4 فضا و عناصر دراماتیک نمایشنامه ……………………………………………….. 20
1-5 روابط و چگونگی ارتباط اشخاص نمایشنامه…………………………………. 26
فصل دوم :
2-1 تشریح نقش انتخابی بر اساس تیپ یا شخصیت…………………………….. 32
2-2 تشریح کلی و عام شخص…………………………………………………………… 36
2-3 تشریح وضعیت جانبی نقش……………………………………………………….. 39
2-4 تشریح وضعیت روحی / روانی نقش و پیچیدگی های آن ……………… 42
2-5 تشریح شرایط و موقعیتهای محیطی و غیر محیطی شخص بازی …….. 45
فصل سوم :
الف : رفتار بیرونی ………………………………………………………………………….. 51
ب : رفتار درونی……………………………………………………………………………… 52
ج : ریتم نمایش ………………………………………………………………………………. 53
فصل چهارم :
4-1 تشریح نظر و تحلیل کارگردان در بارة نقش …………………………………. 56
4-2 تشریح شیوه و مکتب انتخابی کارگردان در هدایت جمعی گروه و نوع
بازی بازیگران …………………………………………………………………………………. 63
4-3 نکته های مورد توافق و اختلاف بازیگر و کارگردان درباره نقش …….. 69
4-4 تشریح و گزارش جلسات تمرین…………………………………………………. 72
فصل پنجم :
5-1 نتیجه گیری …………………………………………………………………………….. 76
5-2 منابع و ماخذ…………………………………………………………………………….. 78