مقدمه
انسان از اوان تاریخ تحریری خود به موضوع رهبری علاقمند و کنجکاو بوده است
و تاریخ اهمیت رهبران خوب را در زندگی، رفاه، سعادت و ترقی ملتها مبرهن
میسازد. در سده اخیر نیز به جهت اهمیت و ارزش موضوع بیش از سه هزار مطالعه
و تحقیق تا سال 1980 درباره رهبری انجام گرفته است و تعداد پژوهشها در
دهسال گذشته در بیشتر رشتهها بیش از تعداد آن از تاریخ بشر تا آن زمان
بوده است. از طرفی هر سال روشن و مبرهن میگردد که رهبری اثر بخش، در تمام
سطوح جامعه و در تمامی سازمانها، برای حل و انطباق با مسائل اجتماعی و
اقتصادی رو به رشدی که جهان با آنها مواجه است، حیاتی میباشد. امروزه
مهندسی مجدد ( باز اندیشی بنیادین و طراحی نو و ریشهای فرآیندها) برای
دستیابی به بهبود و پیشرفتی شگفتانگیز در معیارهای حساس، دستیابی به کیفیت
جهانی ( استانداردهای ISO 9000 ) و تشکیل واحدهای فعال پژوهشی نوآوری در
محصول و فرآیند) لازمه تولید و عرضه کالاهای با کیفیت بهتر و قیمت مناسبتر
به بازارهای جهانی و منطقهای است.
از سوی دیگر ساختارهای گروهی
سازمانها تا به آن حد پیشرفتهاند که جزء اصلی سازمانهای نوین را به جای «
تک شغل سنتی » گروههای موضوع روز مقوله «تواناسازی» افراد و گروهها و
فلسفه «خود رهبری» است. و افزودن بهرهوری مؤسسات تنها با توجه به استفاده
از حداکثر تواناییهای کارکنان، ترغیب آفرینندگی آنان، ارتقاء انگیزه و
بکارگیری سبکهای رهبری صحیح و کسب رضایت آنان ممکن میباشد.
بنابراین،
رهبری سازمانی موضوع بسیار پراهمیت و پیچیدهای است و پژوهشگران و
اندیشمندان کشورهای توسعه یافته مساعی بسیاری را صرف شناخت و بهبود آن
مینمایند. به عنوان مثال «پژوهشگران ژاپنی با دقت بسیار روند مدلها و
تئوریهای رهبری سازمانی را زیر نظر دارند، وبه محض انتشار و ارائه مدلی
جدید، آن را در سازمانهای مدلها و تئوریهای رهبری سازمانی را زیر نظر
دارند، و به محض انتشار و ارائه مدلی جدید، آن را در سازمانهای ژاپنی آزمون
میکنند و نتایج حاصل ار با موشکافی به بحث میگذارند، باشد که گامهای
آنها را، در تمدن جهانی سرعت بخشد» ( نقل از خلیلی، صفحه 183).
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول:
مقدمه…………………………………………………………………………………………………. 2
هدف پژوهش………………………………………………………………………………………. 5
فرضیه پژوهش……………………………………………………………………………………… 6
سبک رهبری……………………………………………………………………………………….. 6
رضایت……………………………………………………………………………………………….. 7
مدیریت………………………………………………………………………………………………. 7
رفتار…………………………………………………………………………………………………… 7
فصل دوم:
روش (متدولوژی) ………………………………………………………………………………… 9
توصیف آزمودنی ها (جامعه و گروه نمونه) ………………………………………………. 9
روش گردآوری داده ها…………………………………………………………………………. 9
توصیف ابزارهای پژوهش………………………………………………………………………. 10
اعتبار روایی ابزارهای پژوهش…………………………………………………………………. 11
فصل سوم: یافته های پژوهش (نتایج)
بررسی روشهای آماری………………………………………………………………………….. 16
فصل چهارم:
بحث و تفسیر……………………………………………………………………………………….. 21
پیشنهادها……………………………………………………………………………………………… 28
خلاصه ای از مساله پژوهش، روش و یافته ها……………………………………………… 29
فهرست منابع………………………………………………………………………………………… 42