دانلود پایان نامه نقـد مبـانی فـکری انجمن حجتیه

فصل اول

کلیـات

    شهر مقدس مشهد در برهه ای مغفول از حکمت و فلسفه و در خلأ عالمان متعمق و حکیم ، مواجه بروز افکار حادّ و  خصمانه در مبارزه با حکمت شد ، چهره فلسفه ستیزان عنوان گرفته از عالمانی شد که خود را تنها وارث علم و دانش نبوی و طریقه سلوک علمی و عملی خود را انحصارا برگرفته از متن دین و معارف ناب اهل بیت عصمت و طهارت میدانستند و هر گونه تفسیر و برداشت خود را از آیات و روایات صرفا عین مراد شریعت و دین قلمداد می کردند .

    این بزرگان چنان خصومت زایدالوصفی با روش های فلسفی و عرفانی در قلمرو تفکر دینی ابراز می داشتند که تنها وجه ممیز خود را با سایر عالمان دینی که به تعمق و تفکر درباره متون فلسفی دین می پرداختند احیای فلسفه ستیزی و عرفان زدایی توسط استاد و شاگردانش با وجهه مذکور سرگذشت شنیدنی دارد . این سرگذشت توسط یکی از هواداران این مدرسه به کتابت درآمد و در اوایل دهه هفتاد شمسی به نام “مکتب تفکیک” منتشر شد ، البته این طرح گسترده تر از راه و رسم مرسوم و واقع این جریان بی نام تا آن زمان بود و فکر و ایده هایی بود که آن نگارنده برای تبلیغ و ترویج مشی دل داده خود به آن تعلیق کرده بود اما در مشی و مرام بزرگان و سایر همگنان او از اعمال این دقایق و ظرایف نه تنها خبری نیست که بر خلاف آن بسیار واضح ، مطلب وجود دارد . به هرصورت از آن زمان به بعد نام “تفکیک” عنوانی شد تا به این “مدرسه” و پیروانش تشخص بدهد و جمع این عالمان و مشی فکری آنها را نشانه ای باشد .

فـهرست مطالـب

عنوان                                                                                                                       صفحه

فصل اول

کلیات ………………………………………………………………………………………………………………………..  4

فصل دوم

2-1- توصیف …………………………………………………………………………………………………………  11

2-1-1- عقلائیت و خرد ورزی ……………………………………………………………………………….  11

2-1-2- نفی اخباری گری ……………………………………………………………………………………….  12

2-1-3- نفی عقل فلسفی …………………………………………………………………………………………  13

2-1-4- مفهوم عقل در دیدگاه تفکیک …………………………………………………………………….  16

2-1-5- کیفیّت پیدایش معرفت ……………………………………………………………………………….  22

2-1-6- ارزش معلومات ………………………………………………………………………………………….  34

2-1-7- فلسفه ستیزی ……………………………………………………………………………………………..  38

نفی فلسفه به صراحت ………………………………………………………………………………………………  39

استدلال بر تباین کلّی فلسفه و شریعت ………………………………………………………………………  40

2-1-8- از افراط تا تعدیل ( از فلسفه ستیزی تا فلسفه پذیری ) ………………………………..  47

2-2- تحلیل …………………………………………………………………………………………………………….  61

2-2-1- واژه شناسی ………………………………………………………………………………………………..  61

معرفت شناسی ………………………………………………………………………………………………………….  61

2-2-2- پیشفرضها …………………………………………………………………………………………………..  62

2-2-3- پیشفرضهای رقیب ……………………………………………………………………………………..  63

2-2-4- لوازم پیشفرضها ………………………………………………………………………………………….  64

2-2-5- نظام بحث ………………………………………………………………………………………………….  65

2-3- نقد وبررسی ……………………………………………………………………………………………………  67

2-3-1- نقد زبانی ……………………………………………………………………………………………………  67

2-3-2- سازگاری درونی …………………………………………………………………………………………  68

2-3-3- سازگاری برونی ………………………………………………………………………………………….  70

2-3-4- سازگاری با واقع ………………………………………………………………………………………..  72

منابع و مآخذ ……………………………………………………………………………………………………………  88

 

جهت دانلود فایل کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.