پروژه تبدیل یک نیروگاه تولید انرژی مازوت سوز به یک نیروگاه تولید انرژی گازسوز

1-هدف و دیدگاه کلی

1-1- مقدمه

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی در زمینه نفت و گاز هر روز شاهد هستیم که سیستم های قدیمی که با انواع سوخت فسیلی سنگین مانند مازوت و نفت و گاز کار می کردند دچار تغییر و دگرگونی می شوند. ا مروزه به دلیل مسائل و مشکلات زیست محیطی و آلودگی ناشی از سوخت اینگونه سوخت های فسیلی، پائین بودن راندمان حرارتی، عمر کم تجهیزاتی که در ارتباط با این سوختها هستند و غیر اقتصادی بودن آنها دیده می شود که صاحبان صنایع به فکر جایگزینی این منابع با گروه دیگری از سوخت ها هستند یکی از بهترین جایگزین ها گاز طبیعی است که هم ارزان و در دسترس بوده و علاوه بر آن آلودگی بسیار کمی برای محیط بوجود می آورد.

در ادامه در طی این طراحی هدف تبدیل یک نیروگاه تولید انرژی مازوت سوز به یک نیروگاه تولید انرژی گازسوز می باشد بدیهی است که این نیروگاه در سیکل رانکین کار می کند بنابراین کافی است سیستم تولید انرژی نیروگاه از حالت مازوت سوز به گاز سوز تبدیل شود. این عملیات از خط انتقال سراسری گاز شروع شده و تا مشعل های مربوطه به هر دیگ بخار ادامه دارد.

بدلیل اهمیت طرح و استراتژیک بودن فعالیت یک نیروگاه هیچگاه نباید نیروگاه بر اثر قطع جریان گاز دچار خاموشی شود به همین دلیل طراحی باید به گونه‌ای باشد که هر گونه استرس ناشی از وزن و تنش های حرارتی که ممکن است در هنگام نصب تجهیزات و در زمان عملکرد سیستم بروز کند را تحمل نموده و علاوه بر آن هر گونه دبی ناگهانی و فشار تناوبی را که حداکثر آنها کمتر از شرایط تست است را تحمل کند.

فهرست مطالب

عنوان                                                     صفحه

1- هدف و دیدگاه کلی………………………………………………………… 1

2- اطلاعات فنی…………………………………………………………………. 6

3- توضیحات فنی………………………………………………………………… 9

1-3- ورودی سیستم……………………………………………………………… 9

2-3- فیلتر تصفیه………………………………………………………………… 11

3-3- واحداندازه گیری دبی………………………………………………………. 14

4-3- ایستگاه تقلیل فشار…………………………………………………….. 20

5-3- واحد اندازه گیری برای هر بویلر…………………………………………… 22

6-3- سیستم سوخت گازهای مضر……………………………………………….. 23

7-3- فلسفه کنترل……………………………………………………………… 24

8-3- مسیریابی و نصب خطوط لوله گاز…………………………………………….. 25

4- فیلترهای تصفیه گاز………………………………………………………. 41

 

جهت دانلود کلیک کنید

دانلود پروژه بررسی تاسیسات الکتریکی شرکت جابون

فهرست
فصل اول
مشخصات عمومی کارخانه

قسمت های کلی کارخانه
فصل دوم

نحوه خط تولید و مراحل کار کارخانه
مقدمه

انواع تابلو و کاربرد

قسمتهای عمده یک تابلو
فرآیند تولید
فصل سوم
برآورد بار مصرفی و تأمین انرژی مورد نیاز
تخریب ضریب همزمان

فصل چهارم

محاسبه و طراحی سیستم روشنایی

مقدمه
کمیتهای اصلی روشنایی
لامپهای بخار جیوه
لامپهای فلوئورسانت

تصحیح ضریب قدرت

طراحی روشنایی داخلی

طراحی روشنایی خارجی

محاسبه روشنایی محوطه
فصل پنجم

کلیدهای اتوماتیک و فیوزها

مقدمه

طبقه بندی کلیدها

پریزهای برق

سیستم گرمایشی
فصل ششم

شناسایی و انتخاب سیم

شناسایی و انتخاب کابل

انواع کابل از نظر کاربرد

کابلهای فشار قوی      u>3500

کابل کشی داخل مراکز صنعتی

سینی و نردبان کابل

لوله کشی برق

جعبه تقسیم و قوطی کلید

حفر کانال خاکی

محاسبه سطح مقطع هادی ها

1.تعیین مقادیر سیمها و کابلها بر اساس جریان مجاز

2.تعیین مقادیر سیمها و کابلها بر اساس افت ولتاژ مجاز

نمونه محاسبه فیوز انتخابی موتور و کابل تغذیه آن

نمونه محاسبه تابلوی موتوری موتورخانه   DPA

نمونه محاسبه کابل و فیوز مربوطه به تابلوی نیمه اصلی  MDP-1
فصل هفتم

تصحیح ضریب قدرت

خازنهای صنعتی

انواع تعدیل قدرت راکتیو روش محاسبه خازن مورد نیاز برای حذف توان راکتیو

محاسبه بانک خازنی کارخانه

محاسبه قدرت مصرفی کارخانه جهت درخواست ترانس
فصل هشتم

مقدمه

سیستم اتصال زمین

انواع الکترود های زمین

عمق چاه و ابعاد الکترود صفحه ای

طرح سیستم اتصال زمین پروژه

خصوصیات زمین پروژه

شرایط لازم برای مؤثر واقع شدن زمین کردن حفاظتی
فصل نهم

مقدمه

طراحی سیستم برق اضطراری

دیزل ژنراتور

مشخصات ژنراتور شرکت جابون
فصل دهم

مقدمه

طراحی سیستم تلفن مرکزی و دوربین مدار بسته

تلفن مرکزی

دوربین مدار بسته
فصل یازدهم

مقدمه

طراحی سیستم صوتی

انواع بلندگو از نظر کاربرد

جداول مهم برای انتخاب بلندگو

انتخاب تقویت کننده (آمپلی فایر)

زون بندی سیستم صوتی کارخانه

نمونه محاسبات سیستم صوتی مربوطه به شرکت جابون
فصل دوازده

مقدمه

سیستم های اعلام و اطفای حریق

تشخیص دهنده ها

سیستمهای اعلام حریق و مکانهای نصب آنها

مرکز کنترل یا فرمان

هشدار دهنده های صوتی

زون بندی سیستم اعلام حریق

منبع تغذیه

اطفای حریق

خاموش کننده های دستی
فصل سیزده

متره برآورد

 

جهت دانلود کلیک کنید

دانلود پروژه مقادیر لزجت در سیالات مختلف

1-1  جدایش جریان
محدوده مقادیر لزجت در سیالات مختلف بسیار وسیع است. مثلاً لزجت هوا در فشارها و درجه حرارت¬های معمول، نسبتاً کوچک است. این مقدار کوچک لزجت در بعضی شرایط، نقش مهمی در توصیف رفتار جریان ایفا می¬کند. یکی از اثرات مهم لزجت سیالات در تشکیل لایه¬ مرزی  است.
جریان سیالی که بر روی یک سطح صاف و ثابت حرکت می¬کند را در نظر بگیرید. به تجربه ثابت شده است که سیال در تماس با سطح به آن می¬¬چسبد (شرط عدم لغزش ). این پدیده باعث می¬شود که حرکت سیال در یک لایه نزدیک به سطح کند شود و ناحیه¬ای به ¬نام لایه ¬¬¬مرزی بوجود می¬آید. در داخل لایه مرزی سرعت سیال از مقدار صفر در سطح به مقدار کامل خود افزایش    می¬یابد، که معادل سرعت جریان در خارج از این لایه است. بعبارت دیگر، در لایه ¬مرزی سرعت افقی در امتداد عمود بر سطح تغییر می¬کند، که این تغییرات در نزدیکی سطح بسیار شدید است.

فهرست مطالب

عنوان                                                 صفحه

فصل اول: مقدمه                                                                       1
1-1 جدایش جریان   ……………………………………. 1
1-2 نحوه تشکیل و پخش گردابه ……………………………… 7
1-3 کاربرد جریان¬بندها در مهندسی ……………………. 18

فصل دوم: مروری بر فعالیت¬های تحقیقاتی گذشته                          21
2-1 مقدمه ……………………………………………….. 21
2-2  هندسه یک سیلندری در جریان آرام ………………………. 21
2-3  هندسه یک سیلندری در جریان مغشوش ……………….. 31
2-4  هندسه چند سیلندری در جریان آرام  ……………………… 39
2-5  هندسه چند سیلندری در جریان مغشوش  ……………… 48

فصل سوم: بیان مسأله مورد نظر و معادلات حاکم بر آن                    59
3-1  طرح مسأله فعلی و جایگاه آن  …………………………. 59
3-2  هندسه مسأله  ………………………………………….. 62
3-3  معادلات حاکم در جریان آرام   …………………………………. 63
3-3-1 میدان جریان سیال  ………………………………………….. 63
3-3-2 میدان دما و انتقال حرارت ……………………………….. 67
3-4 معادلات حاکم در جریان مغشوش …………………………… 69
3-4-1 میدان جریان سیال و دما ………………………………… 69
3-5  جمع¬بندی معادلات  ………………………………………. 72
3-6  روش حل مسأله  ………………………………………………… 74
3-7  شرایط مرزی و نحوه اعمال آنها ……………………………………. 87
3-7-1  مقدمه  ………………………………………………………… 87
3-7-2  شرط مرزی ورودی ……………………………………….. 87
3-7-3  شرط مرزی خروجی  …………………………………………….. 89
3-7-4  شرط مرزی دیوار  …………………………………………… 90
3-7-5  شرط مرزی تقارن   ……………………………………… 92

فصل چهارم: نتایج جریان آرام                                                               94
4-1 مقدمه ………………………………………………………… 94
4-2 مقایسه نتایج بدست آمده برای هندسه یک سیلندری با نتایج موجود ……… 95
4-3 مطالعه شبکه …………………………………………………. 99
4-4 مطالعه نسبت انسداد ………………………………………….  105
4-5 تحلیل نتایج رژیم جریان آرام …………………………………..  118
4-5-1 تحلیل نتایج جریان سیال برای فاصله بین سیلندری ثابت G=5 ………..  118
4-5-2 تحلیل نتایج جریان سیال برای فواصل بین سیلندری مختلف ……………..  138
4-5-3 تحلیل نتایج انتقال حرارت و میدان دما …………………….. 147

فصل پنجم: نتایج جریان مغشوش                                  161
5-1 مقدمه ……………………………………………………… 161
5-2 تحلیل نتایج بدست آمده برای جریان سیال ………………………..  162
5-3 تحلیل نتایج میدان دما و انتقال حرارت ………………………… 178

جمع¬بندی نتایج و ارائه پیشنهادات                                      183

پیوستها
پیوست الف: متن کامل مقاله ارائه شده در دهمین کنفرانس دینامیک شاره¬ها 1385 …… 186
پیوست ب: متن کامل مقاله پذیرفته شده جهت ارائه در کنفرانسISME2007 …….. 197
پیوست ج: استخراج معادلات حاکم بر جریان و نحوه بی¬بعد کردن آنها ………. 203
پیوست د: محاسبه مشتق اول با دقت مرتبه دوم در یک نقطه در شبکه غیر یکنواخت …… 212

فهرست منابع                                                            215

فهرست جداول

فصل اول: مقدمه                                                        1

فصل دوم: مروری بر فعالیت¬های تحقیقاتی گذشته                                      21
جدول 2-1  تأثیر فاصله پایین¬دست سیلندر در رینولدز 100 و نسبت انسداد 7% ….. 22
جدول 2-2  مقایسه نتایج حاصل از استفاده از شرط مرزی خروجی مختلف …….24
جدول 2-3  مقایسه نتایج بدست آمده برای سیلندرهایی با نسبت منظرهای متفاوت ……..34

فصل سوم: بیان مسأله مورد نظر و معادلات حاکم بر آن                         59
جدول 3-1  مقادیر بی¬بعد ابعاد هندسی…………………………………………… 62
جدول 3-2 ترم¬های مختلف معادلات بی بعد شده جاکم بر مسأله ………………..73

فصل چهارم: نتایج جریان آرام                                                                 94
جدول 4-1  مقایسه نتایج بدست آمده از شبکه¬بندی¬هایی متفاوت در نسبت انسداد10% … 100
جدول 4-2  مقایسه نتایج بدست آمده از شبکه¬بندی¬هایی متفاوت در نسبت انسداد 5% …… 100
جدول 4-3  مقایسه نتایج بدست آمده پارامترهای جریان در نسبت انسدادهای مختلف ….. 106
جدول 4-4  مقایسه نتایج بدست آمده عدد نوسلت سیلندرها در نسبت انسدادهای مختلف        107
جدول 4-5  مقادیر پارامترهای مختلف جریان در اعداد رینولدز متفاوت برای G=5 …… 134
جدول 4-6  پارامترهای مختلف محاسبه شده جریان در فواصل بین سیلندری مختلف …… 143
جدول 4-7  مقادیر محاسبه شده عدد نوسلت سیلندرها در فواصل بین سیلندری مختلف ….. 153

فصل پنجم: نتایج جریان مغشوش                                                                         161
جدول 5-1  مقادیر عدد نوسلت وجوه مختلف سیلندرها در اعداد رینولدز متفاوت …………… 182

 

جهت دانلود کلیک کنید

پروژه سیستم انتقال قدرت در خودروهای برقی و مقایسه آن با سیستم انتقال قدرت در خودروهای احتراق داخلی

چکیده :

این پروژه بر اساس تحقیق و طراحی یکی از برنامه های اصلی صنعت در چند ساله اخیر در مورد خودروهای برقی تهیه و تدوین شده است  واین پروژه به بررسی سیستم انتقال قدرت در خودروهای برقی و مقایسه آن با سیستم انتقال قدرت در خودروهای احتراق داخلی می پردازد .

سالهای ابتدایی ساخت خودروهای برقی به سال 1900 میلادی بر می گردد که در آن زمان از یک طرف به علت مشکلاتی که موتورهای الکتریکی دارا بودند و از طرف دیگر اکتشاف جدید نفت و تولید فراوان آن در پیشرفت چشمگیر موتورهای احتراق داخلی ساخت این خودروها مورد توجه قرار نمی گرفت . ولی با به وجود آمدن جنگهای جهانی و کشمکش های بر سرنفت باعث شد این ماده ارزش بیشتری پیدا کند و توجه ها بیشتر به خودروهای برقی جذب شود و این بود که از سال 1990 میلادی تولید خودروهای برقی به طور جدی تری مورد توجه قرار گرفت .

در خودروهای برقی سیستم تأمین قدرت شامل یک موتور الکتریکی ، کنترلر ، باتریها و شارژر آن می باشد مجموعه محرک برقی خودروی برقی وظیفه دارد جریان مستقیم تولید شده توسط باتری را به انرژی مکانیکی تبدیل نماید که منظور از مجموعه محرک کلیه قطعاتی است که جریان مستقیم باتری ها را به نیروی کششی و گشتاور لازم برای حرکت چرخها تبدیل می کنند از مهمترین ویژگیهای خودروی برقی برد و قدرت حرکت (‌شتاب ، سرعت ، شیب روی ، و بارگیری و انعطاف پذیری) و مدت شارژ و قیمت بالای باتریها در اغلب خودروهای برقی موجود مجموعه محرک است .

                                                    فهرست مطالب

 

عنوان                                                                        صفحه

بخش اول : نحوه تأمین انرژی و عملکرد خودروی برقی

مقدمه…………………………………………………… 2

فصل اول: خصوصیات خودرو برقی

1-1 تعریف خودرو برقی………………………………………. 3

1-2 تاریخچه تولید خودرو برقی……………………………….. 4

1-3 انواع موتورهای الکتریکی و مقایسه آن………………………… 6

1-3-1 موتورهای الکتریکی جریان مستقیم……………………………. 7

1-3-2 موتورهای الکتریکی جریان متناوب………………………………. 8

1-4 باتری های قابل استفاده در خودروی برقی………………………………. 10

1-5 سیستم های تولید و انتقال نیروبرای خودرو های الکتریکی تولید انبوه…….. 15

1-5-1 خودرو برقی با موتورجریان مستقیم dc ………………………… 17

1-5-2 خودروی برقی با موتورجریان متناوب ac ……………………….. 19

1-5-3 خودروهای دو منظوره……………………………………………… 21

1-6 مشکلات تحقیقاتی و نتیجه گیری…………………………………….. 24

 

فصل دوم: سیستم انتقال قدرت و محاسبه توان مورد نیاز

2-1 تأثیر وزن در خودروی برقی…………………………………… 25

2-1-1 تأثیر وزن بر شتاب……………………………………………….. 26

2-1-2 تأثیر وزن در شیب ها……………………………………………….. 26

2-1-3 تأثیر وزن بر سرعت……………………………………………… 27

2-1-4 تأثیر وزن بر مسافت طی شده…………………………….. 27

2-1-5 توزیع وزن…………………………………………………… 27

2-2 نیروی مقاومت هوا…………………………………………….. 28

2-3رانندگی در جاده………………………………………………… 31

2-3-1 توجه به تایر های خودرو…………………………………….. 32

2-3-2 محاسبه نیروی مقاومت غلتشی یک خودرو………………………….. 34

2-4 تجهیزات انتقال قدرت…………………………………………………… 34

2-4-1 سیستم های انتقال قدرت……………………………….. 35

2-4-2 تفاوت مشخصات موتور الکتریکی وموتور  احتراقی………………. 36

2-4-3 بررسی دنده ها………………………………………… 39

2-4-4 جعبه دنده اتوماتیک و دستی……………………………….. 40

2-4-5 سیستم های انتقال قدرت و سیال های سبک یا سنگین برای روان کاری…. 40

2-5 مشخصات خودروهای برقی…………………………….. 42

2-5-1 توان و گشتاور………………………………….. 43

2-5-2 محاسبه گشتاور لازم خودرو…………………………. 46

2-5-3 محاسبه گشتاور خروجی موتور…………………………. 46

2-5-4 مقایسه منحنی های گشتاور لازم وگشتاورخروجی موتور…….. 47

فصل سوم: طراحی سیستم انتقال قدرت پیکان برقی تبدیلی

3-1مشخصات کلی خودروی درون شهری پیکان برقی………………. 49

3-1-1 شتابگیری مناسب……………………………………… 49

3-1-2 سرعت میانگین پیشینه…………………………… 49

3-1-3 تأثیر شیب………………………………………. 50

3-1-4 برد………………………………………….. 50

3-2 محاسبه توان مورد نیاز خودرو………………………….. 50

3-2-1 محاسبه نیروی شتابگیری…………………………… 51

3-2-2 نیروی حرکت در شیب…………………….. 53

3-2-3 نیروی مقاومت غلتشی……………………… 53

3-2-4 نیروی مقاومت هوا………………………………… 53

3-2-5 نیروی مقاومت وزش باد…………………………….. 54

3-2-6 رسم منحنی گشتاور و توان………………………………. 54

3-3 طراحی قطعات مورد نیاز سیستم انتقال قدرت…………………… 58

3-3-1 فلایول…………………………………………… 58

3-3-2 بوش نگهدارنده فلایول……………………….. 61

3-3-3 محاسبه فلنج پوسته………………………………. 63

3-3-4 طراحی شاسی زیر موتور…………………… 64

بخش دوم: نحوه تأمین انرژی و عملکرد خودروی خورشیدی

مقدمه……………………………………………. 68

فصل اول : سلولهای خورشیدی

1-1 توضیحات کلی……………………………… 72

2-1 بازدهی سلول……………………………………… 73

3-1 انواع سلولهای سیلیکونی……………………………. 73

4-1 فناوریهای تولید……………………………….. 74

1-4-1  Screen  printed………………………… 74

5-1 مکانیزم کارکرد سلولهای خورشیدی…………………. 74

1-5-1 نحوه کارکردن سلولهای خورشیدی(فتوولتاییکpv)……… 74

2-5-1 سیلیکون در سلولهای خورشیدی………………………… 76

3-5-1هنگامی که نور به سلولهای خورشیدی برخورد می کند……… 80

فصل دوم: طراحی بدنه و شاسی

1-2 مقدمه…………………………………….. 81

2-2 بارهای وارده به شاسی……………………. 83

1-2-2 بارهای استاتیکی……………………………. 83

2-2-2 بارهای دینامیکی(مربوط به سیستم تعلیق)…………………. 83

3-2-2 نیاز مندیها……………………………… 83

4-2-2 انواع شاسیها…………………….. 84

5-2-2 فرم فضایی………………………. 84

6-2-2 مواد به کار رفته در شاسیها……………………. 85

7-2-2 مونوکوکهای کامپوزیتی……………………….. 86

8-2-2 جای راننده…………………………….. 86

فصل سوم: ناحیه خورشیدی

1-3 مقدمه…………………………………….. 87

2-3 بررسی عوامل گوناگون……………………… 87

1-2-3 خنک نگهداشتن ناحیه………………… 87

2-2-3 چیدن سلولها……………………………… 87

3-2-3 اتصال داخلی سلولها…………………. 88

4-2-3 پوششها……………………………… 88

3-3 حفاظ سلولها……………………………….. 88

1-3-3 فناوریها…………………………………. 89

4-3 تکسچرد کردن و ضد انعکاس کردن پوشش AR ………………….. 89

5-3 طراحی ناحیه سلولهای خورشیدی و زیر ساخت آن برای یک مدل کوچکتر ….. 90

1-5-3 وضعیت الکتریکی ناحیه پانل خورشیدی…………… 93

2-5-3 نکات استنتاجی…………………….. 96

6-3 نتایج بدست آمده برای یک نمونه ناحیه خورشیدی……………… 96

1-6-3 مشخصات ناحیه……………………………….. 96

فصل چهارم: تحلیل آیرودینامیکی

1-4 مقدمه……………………………………………. 97

2-4 طراحی پیکره اصلی……………………………………. 97

1-2-4 قوانین مسابقه……………………………………………. 97

3-4 نحوه طراحی با توجه به قوانین مسابقه……………………….. 97

4-4 نحوه طراحی برای دراگ پایین………………………………… 99

5-4 نحوه طراحی برای یک پایداری مناسب…………………… 101

6-4 نیازهای اضافی توان خورشیدی………………………….. 102

7-4 نحوه طراحی ناحیه خورشیدی…………………………. 103

8-4 ساختن شکل اصلی به صورت تجربی…………… 106

9-4 تحلیل طراحی…………………………………….. 106

10-4 خواندن نقشه ها برای CFD…………………… 107

11-4 نتایج CFD…………………………………… 108

12-4 طراحی دوباره براساس CFD…………………… 110

13-4 نتایج CFD از تحلیل دوم……………………. 110

14-4 نتایج بدست آمده در مورد شکل و ترکیب بدنه………… 110

فصل پنجم : سیستم های مکانیکی

1-5 مقدمه………………………………………… 112

2-5 سیستم رانش ……………………………………….. 114

1-2-5 بررسی عملکرد سیستم رانش……………………… 115

2-2-5 انواع مکانیزمها…………………………………….. 115

3-2-5 انواع سیستمهای انتقال قدرت……………………… 117

3-5 سیستم تعلیق ……………………………………… 118

1-3-5 معایب……………………………………….. 118

2-3-5 مزایا………………………………………….. 118

3-3-5 رفتارهای دلخواه از تعلیق……………….. 119

4-3-5 اجزا………………………………………… 119

5-3-5 انواع سیستم تعلیق……………………… 119

4-5 ترمزها……………………………………… 121

1-4-5 انواع ترمزها………………………………. 121

2-4-5 مشکلات…………………………… 122

3-4-5 توضیح………………………….. 122

5-5 چرخ ها و تایرها ………………………………. 122

1-5-5 انواع چرخها………………………….. 122

2-5-5 تایرها…………………………………… 124

3-5-5 تأثیر عوامل مختلف بر مقاومت غلتش تایرها………. 124

فصل ششم : موتور

1-6 انواع موتور ……………………….. 126

1-1-6 القاییAC………………………………… 126

2-1-6 مقاومت متغیر…………………………….. 126

3-1-6 DC جارو بک شده…………………………….. 126

4-1-6 DC بدون جاروبک………………………………… 127

5-1-6 موتورهای چرخ……………………… 127

غزال ایرانی ………………………………. 128

چکیده غیر فارسی …………….. 139

منابع …………………………………….. 140

 

جهت دانلود کلیک کنید

پروژه مطالعه و بررسی عیوب و محاسن راه اندازهای موتورهای الکتریکی

مقدمه:

 از آنجایی که امروزه راه اندازی موتورهای الکتریکی یکی از مسائل و دغدغه های بزرگ کارخانه های صنعتی و شرکت های تولیدی و نیز تولید کنندگان نیروی برق و شرکت های وابسته میباشد در این پروژه به بررسی برخی از این راه اندازها می پردازیم و محاسن و معایب آنها را مورد بررسی علمی قرار میدهیم.

از دلایل اهمیت موضوع شوک های الکتریکی و مکانیکی شدیدی می باشد که در زمان راه اندازی به شبکه برق رسانی و موتور وارد  و سبب استهلاک شدید دستگاه های موجود و بالا بردن هزینه های اقتصادی می شود . بنابراین استفاده از راه انداز های مناسب بخصوص در مورد موتورها با توان های بیش از چندین اسب بخار در کاهش هزینه های برق مصرفی و نیز هزینه های نگهداری و تعمیر  تاثیر بسزایی دارد.

 فهرست:

1 ) کلیات موتور آسنکرون سه فاز : ……………………………………..1

      1 – 1 ) ساختمان موتورهای القایی سه فاز :………………………2

   1-1 - 1 ) استاتور : ………………………………………2

  1-1 - 2 ) رتور : ………………………………………………………….3

 1-1 -3 ) حلقه های لغزان : ………………………………………4

 1 - 1 -4 ) جاروبک ها : ……………………………………………….4

  1 - 1- 5 ) یاتاقان و بدنه : …………………………………….4

   1 – 2 )  عملکرد موترهای القایی سه فاز : …………………………….5

 1 – 2 – 1 ) موتور ساکن ……………………………………………….5

 1 – 2 -2 ) مکانیزم تولید گشتاور در موتور القایی ( آسنکرون ) : …………….9

 1 – 2 – 3 ) موتور گردان : …………………………………………………14

 1 – 2 – 4 ) موتور در شرایط ماندگار : …………………………..22

  1 – 3 ) موتور فقس سنجابی : ……………………………………..25

2 ) انواع روشهای راه اندازی موتور القایی سه فاز: ……………………28

2 – 1 ) روش راه اندای مستقیم : ……………………………………30

2 – 2 ) روش راه اندازی توسط افزایش مقاومت رتور : …………………….31

2 – 2 – 1 ) موتورهای رتور سیم پیچی شده : …………………………..31

 2 – 2 – 2 ) Liquide starter : …………………………..37

فهرست:

 2 – 2 – 3 ) درایور راه اندای کرامی : ………………………….38

2 – 2 – 4 ) راه اندازی موتورهای قفس سنجابی با توجه

به جریان و مقاومت رتور : ……………………………40

 الف – کلاس A : ………………………………………………..40

 ب – کلاس D : …………………………………………………….41

ج – کلاسهای C , B : ………………………………………..41

 د – رتورهایی با میله های عمیق : …………………………41

 ه – موتورهای قفس سنجابی دوبل : …………………….42

 2-3) انتخاب ولتاژ موتور :………………………………..43

   2-3-1) راه اندازی موتور قفسه ای با کاهش ولتاژ استاتور :……….43

 2-4 ) راه اندازی با استفاده از کلید ستاره مثلث : …………….46

 2-5) روش کلاج گریز از مرکز :………………………………..49

  2-6) پیک جریان حین راه اندازی :……………………………..50

 2-7) دینامیک راه اندازی :………………………………….51

  موتور با بار خالص :  ………………………………53

  گرم شدن رتور : ………………………………………………….53

 2-8) راه اندازی موتورهای بزرگ به کمک خازن :…………………….54

  2-8-1) مشکل راه اندازی موتورهای القایی بزرگ : ……………..55

فهرست:

 2-8-2) عملکرد یک سیستم راه اندازی خازنی :………………56

3) راه اندازی تریستوری موتورهای القایی :…………………..57

 مقدمه:………………………………………………………………58

 3-2 ( مدهای کنترل:……………………………………………………..62

  3-2-1( کنترل راه اندازی:………………………………………63

   3-2-2( کنترل شتاب راه اندازی:…………………………63

 3-3) مشخصات راه اندازهای تریستوری:……………………….67

  3 -4( شرح مدارهای متداول راه اندازهای تریستوری:………………68

 3- 5) مدار قدرت:…………………………………………….68

 3-5-1( معرفی تریستور:………………………………………….69

 3-5-1-1) مدل دو ترانزیستوری تریستور:…………………….70

3-5-1-2) روش های روشن شدن تریستور:……………………..71

3-6) مدار فرمان:…………………………………………………72

  3-6-1) مدار آتش کننده:……………………………..74

 3-6-2 ) مدار تقویت کننده: ………………………….75

 3-6-3) مزیت عمده راه اندازی موتور به شیوه تریستوری و

 انتقال زاویه آتش:…………………………..76

   3-6-4 ) مدار خطای جریان:………………………77

 

فهرست:

 3-7)  طراحی و بررسی مدارعملی و ساده راه انداز نرم موتور

  آسنکرون (القایی):………………………………77

 3-7-1) کنترل:…………………………………….79

 3-7-2) نوسانساز موج دندانه اره ای:………………84

 3-7-3 ) کنترل زاویه آتش :………………………..86

 3-7-4 ) مقایسه کننده:……………………………………88

 3-7-5)  ایزوله کننده مدار قدرت و مدار فرمان:………….89

 3-7-6) رلة اضافه ولتاژ و افت ولتاژ:………………………..90

 3-7-7) رلة اضافه جریان (Over Current) :………………92

  3-8) نظام هماهنگ و  :……………………………….93

   3-8-1) لزوم استفاده از نظام  ثابت:…………………95

  3-8-2) توضیح دربارة PWM :……………………….97

 3-8-3) مدارات اینورتر:………………………………..100

 3-8-4) رکتیفایرها:…………………………………….102

 3-9 ) مقایسه قیمت تمام شده انواع راه اندازها : …………………….111

 3-10) نتیجه : …………………………………………………….113

 

جهت دانلود کلیک کنید