الف )ضرورت و اهمیت موضوع :
سرنوشت انسان از دوران کودکی با محیط و فضای اطراف ما عجین گشته است .عقیده بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت بر این است که شخصیت هر انسان در 6 سال اول زندگی او شکل می گیرد بنابراین توجه به نیازهای کودکان در این مقطع سنی و ایجاد زمینه ای برای بروز رشد نیازهای انها از یک سو و اشتغال مادران و نیاز به فضاهایی جهت جهت مراقبت و نگهداری کودکان از سوی دیگر و ضرورت ایجاد فضاهایی در جهت فراهم اوردن شرایط مطلوب برای رشد جسمی ذهنی و عاطفی و اجتماعی کودکان و شکوفایی استعداد ها و علایق انها ونیز فضایی برای اماده یازی کودک برای ورود به دبستان را مشخص می نماید.
در پیش از دبستان قصد داریم کودکان را به سمتی سوق دهیم که نسبت به محیط اطراف خود کاملا کنجکاوی نشان دهند و یاد بگیرند که چگونه یاد بگیرند . باید توجه کرد که شرایط فیزیکی تاثیر انکار ناپذیری بر رفتار و افکار دارد . امروزه ساختمانهایی که به بعنوان کودکستان از انها استفاده میشود عموما با کاربری مسکونی و کربری های دیگر بوده اند که از لحاظ کالبد معماری متناسب با نیازهای کودکان نمی باشند .
بر اساس نظریات روانشناسان فضای کودکستان باید قادر باید نیروهای ذهنی و احساسی و خلاقه کودک را تحت تاثیرقرار داده و از این طریق هم در اموزش او شرکت کنند و هم محیطی با طراوت برای وی بوجود اورد.
هر کودکی بر روی کره زمین زمانی آرزوی دنیای پاکتر را در دل پرورانده است دنیایی مبرا از این رازهای زندگی و در عوض داشتن یک باغ جادویی، امن که مکانی برای تفریح و تماشای بی پلیان انسانها ومحیط پیرامونشان در تاثیر پذیری متقابلند. کودکان به سبب محدودیت های جسمی و روانی خود در قیاس با بزرگسالان تاثیر پذیری بیشتر و عمیق تری داشته باشد و در عوض تاثیر گذاری کمتری بر محیط دارند و به این ترتیب بیش از بزرگسالان اجباراً تابع شرایط محیطی اند.
کودکان حساس ترین گروه سنی جامعه را تشکیل می دهند و در حساس ترین و مهمترین سالهای زندگی شان که پایه های رشد شخصیتی و ذهنی و اجتماعی و جسمی آنها شکل می گیرد تا زمانیکه وارد شهر می شوند نیازمند این هستند تا زندگی اجتماعی را در مقیاس خود تجربه کنند و این او مستلزم فراهم بودن فضایی کودکانه و صمیمانه است. فضایی به دو از هیاهوی بزرگترها. دنیایی پر از شادی با رنگهای زیبا که در ان کودک فرصت بیابد افکار تازه و پرورش و رشد استعدادهایش را داشته باشد فضایی که زمینه مناسب برای خلاقیت کودکان فراهم آورد.
فصل اول: مطالعات پایه و زمینه
1-1) بخش اول (پایه ):
برخورد روانشناسانه با موضوع
1-1-1) شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی
1-1-2) مراحل رشد کودک
1-1-2-1)خصوصیات کودک 3 ساله
1-1—2-2) خصوصیات کودک 5-4 ساله
1-1-2-3) خصوصیات کودک 6 ساله
1-1-3) کاردانی کودک
1-1-4) کودک و بازی
1-1-4-1) تاریخچه بازی
1-1-4-2) تعریف بازی
1-1-4-3) اهمیت بازی
1-1-4-4) بازی از نظر فروبل
1-1-4-5) اموزش از طریق بازی
1-1-4-6) انواع بازی
1-1-5) کاربرد بازی در اموزش
1-1-5-1) بازی های اموزشی
1-1-5-2) بازی های جسمانی یا بدنی
1-1-5-3) بازی های نمایشی
1-1-5-4) بازی های سرگرم کننده
1-1-6) فضای بازی
1-2) بخش دوم: مطالعات زمینه
1-2-1) شناخت تکنولوژی اموزشی
1-2-1-1) نظری گذرا براموزش پیش از دبستان درجهان امروزوایران
1-2-1-2) ماهیت و کیفیت یک خانه خوب برای کودکان
1-2-1-2) تاریخ ظهور مراکز پیش دبستانی ( کودکستان و مهد کودک)
1-2-1-3) تاریخچه شکل گیری مراکز پیش دبستانی و دبستان در ایران
1-2-1-4) هدف های اموزشی و تربیتی کودکستان
1-2-1-5) سازمان اجتماعی کلاس
1-2-1-6) سازماندهی محیط فیزیکی
1-2-2) انتخاب سایت و شناخت کلی ان
1-2-2-1) ضوابط مکان یابی سایت
الف) ضوابط اجتماعی بافت ب) ضوابط کالبدی باف
1-2-2-2) شناخت زمینه (سابقه تاریخی شهر مشهد و بررسی روند توسعه فیزیکی شهر در قرون گذشته)
1-2-2-3) شناخت خصوصیات کالبدی شهر مشهد
الف)بافت سنتی ب)بافت میانی ج)بافت شطرنجی
1-2-2-4) طراحی اقلیمی در شهر مشهد
1-2-2-5) خصوصیات بلوار ارشاد
1-2-2-6)انالیز سایت
فصل دوم: مطالعات تکمیلی و تطبیقی
1-1) بخش اول (تکمیلی):
1-1-1) نقش معماری در پرورش فکری کودکان
1-1-2) کودک ، معماری و فضا
1-1-3) برخی احکام کالبدی در مورد طراحی برای کودکان
1-1-4) جلوه های خارجی مهد کودک
1-1-5) شیرخوارگاه
1-1-6) مهد کودک و کودکستان
1-1-7) محوطه سازی برای کودکان
1-1—7-1) محوطه بازی طبیعی
1-1—7-2) فضای باز
1-1—7-3) خیابان
1-1—7-4) فضای مخاطره امیزماجراجویانه
1-1—7-5) پناهگاهها و مکانهای دور از چشم
1-1-8) فضا
1-1-9) میزان درک کودک از فضا
1-1-10) معیارهای کیفیت فضا
1- سازماندهی 2- زمان ومسیر 3-جزءوکل
4- فرم
1-1-11) تاثیر شرایط محیطی و کالبدی بر کودکان
1-1-11-1) شرایط محیطی
1-1-11-2) شرایط کالبدی
1-1-12) اصول طراحی
1-2) بخش دوم (تطبیقی):
1-2-1)ابعاد و فضاهای مورد نیاز کودکستان
1-2-2)بررسی نمونه ها
1-2-3)برنامه فیزیکی
اشنایی با مساله
الف) ضرورت واهمیت موضوع
ب) طرح مسئله
ج) اهداف
د) مبانی نظری عام طرح
ه) منابع
آیا علی رغم اینکه مسواک می زنید اما باز هم دندان هایتان زرد است و توضیحی برای این موضوع ندارید? چرا رنگ دندانهای متفاوت است ؟
شما به احتمال زیاد روزی تنها ۱۰دقیقه به دندان های خود توجه می کنید و معاینه دندان ها هر ۶ماه توسط دندان پزشک نیز یادتان نمی رود.
اما در حال حاضر کمی حوصله کنید و در آینه دقیق به دندان های خود نگاهی بیندازید. دندان های هر فرد می تواند نشانگر سلامت کلی بدن باشد.
به گزارشی از CNN در این خصوص توجه کنید. به علت محبوبیت و استقبال از درمان های سفیدکننده دندان، به نظر می آید بیشتر افراد دندان های سفید دارند. اما اگر دندان های شما سفید نیست، نگران نباشید نیازی به درمان های سفیدکننده ندارید.
قهوه ای:
این رنگ نشانگر مصرف نوشیدنی هایی مانند قهوه، چای و نوشابه گازدار است. استعمال دخانیات نیز لکه های قهوه ای روی دندان ایجاد می کند. سطح دندان به رنگ قهوه ای می تواند نشانگر این باشد که دندان ها هنگام رشد در معرض فلوراید بیش از حد قرار گرفته است یا این که نشانگر نوعی بیماری ارثی و حساسیت غذایی است که التهاب روده ای، اسهال، سوء تغذیه و کاهش وزن ایجاد می کند.
سبز:
افرادی که دچار بیماری کم خونی داسی (کم خونی ناشی از وجود گلبول های قرمز داسی شکل ) شده اند بعضی اوقات دندان هایی به رنگ زرد و سبز دارند. رنگ سبز می تواند نشانگر وجود باکتری نیز باشد.
خاکستری:
دندان های خاکستری نشانگر عفونت و آسیب قبلی دندان است.مصرف برخی آنتی بیوتیک ها مانند تتراسایکلین قبل از رشد کامل دندان و یا قرار گرفتن در معرض فلزاتی مانند آهن و یا منگنز می تواند عامل ایجاد این رنگ باشد.
زرد:
این نوع رنگ دندان نشانه بیماری کم خونی داسی است و گاهی نیز نتیجه مصرف مواد لکه زا مانند چای، قهوه، نوشابه، غذاهای اسیدی و استعمال دخانیات می باشد دندان های آسیب دیده و فقر برخی از مواد مغذی نیز باعث تغییر رنگ دندان می شود. تماس با اسید معده بر اثر بالاآوردن بیش از حد باعث زردشدن دندان و نشانگر Bulimia (نوعی بیماری اختلال غذایی) است.
فرسودگی:
ترک های عمودی و نازک که به سمت پایین سطح دندان کشیده شده اند بی ضرر است.
میناهای غیرعادی:
مینای سالم یعنی سطح دندان ها به حمله های باکتری مقاوم می شود. اما در صورت آسیب رسیدن به مینا دندان بیشتر به پوسیدگی مستعد می شود. آسیب به مینای دندان به چند علت رخ می دهد، فلوراید باعث ناهموار و خال افتادن مینای دندان می شود. اسید مواد غذایی و نوشیدنی ها و اسید معده مینای دندان را از بین می برد.
بیماری کم خونی داسی و یا کمبود مواد غذایی نیز باعث لکه افتادن دندان می شود. درد در یکی و یا تعداد بیشتر دندان های فوقانی می تواند علائم سینوزیت باشد. در حالی که بعضی وقت ها درد در فک پایین می تواند هشدار زودهنگام حمله قلبی قریب الوقوع باشد.
اگر چند روزی است گلویتان درد میکند و هنوز راه چارهای برای آن پیدا نکردهاید میتوانید از روشهای درمان خانگی ما استفاده کنید. این روشها از نظر متخصصین بهداشت و درمان هم تایید شده است.
1-مصرف مایعات را 2 برابر معمول کنید. مایعات باعث رقیقشدن خلط وتسریع خروج آن میشود.
2-آب نمک ولرم غرغره کنید. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل، آن را غرغره کرده وسپس آب دهانتان را تف کنید. این کار هم باعث تسکین گلودرد و هم خروج آسان تر ترشحات میشود.
3-از عسل ولیمو استفاده کنید. یک قاشق عسل و آب یک عدد لیموترش را در یک لیوان آب داغ حل کنید و بگذارید در دمای اتاق سرد شود و سپس آنرا جرعه جرعه بنوشید . عسل درد گلو را تسکین داده و لیمو به کاهش خلط کمک میکند.
4-آبنبات بمکید. این کاربه خودی خود آرام بخش نیست اما با تحریک بزاق موجب شست و شو وتمیزشدن حلق میشود.
5-هوای منزل را مرطوب نگه دارید. این کار از خشکشدن غشای مخاط راه تنفسی جلوگیری کرده و سوزش آن را کم میکند تا بتوانید راحتتر بخوابید. آب دستگاه بخور را هرروز عوض کنید و حداقل هر 3روز یک بار آن را بشویید تا از تجمع قارچها و باکتریهای مضر در آن جلوگیری شود.
6-سیگار نکشید. دود سیگار گلو را تحریک میکند. حداقل وقتی شما یا کودکتان بیمار است، سیگار نکشید و از تمام گازهایی که بر اثر پاک کنندههای خانگی (مثل سفیدکننده یا جرمگیر) یا بوی رنگ متصاعد میشود، دوری کنید.
7-اگر گلودرد موجب تغییر صدای شما شده، به این معنی است که تارهای صوتی شما بر اثر التهاب آسیب دیدهاند؛ بنابراین صحبتکردن برای شما خوب نیست و ممکن است باعث لارنژیت و قطع صدای شما شود.
8-اگر بیمار هستید، مرخصی گرفته و یکی دو روز در منزل استراحت کنید. خستگی در زمان بیماری نه تنها موجب تشدید بیماری خواهد شد بلکه رفتن شما به محل کار ممکن است موجب بیمارشدن همکاران شما هم بشود.
9-آسانترین و بهترین راه پیشگیری از بیماری، شستن مرتب و دقیق دستها با آب وصابون است؛ به طوری که مالیدن دستها به همدیگر حداقل 15 ثانیه ( به اندازه خواندن شعر یه توپ دارم قلقلیه) طول بکشد. اگر آب و صابون در دسترس نبود، میتوانید از ژلهای ضدعفونی کننده و میکربکش استفاده کنید.
10-هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود، دستمال بگیرید و سپس آن را در سطل آشغال بیندازید. درضمن یادتان نرود که از لیوان و حوله دیگران استفاده نکرده و از تماس دهان خود با گوشیهای تلفن و شیر آب سردکنها خودداری کنید
یک اختلال تبدیلی که قدیمها هیستری نامیده میشد، یک اختلال نسبتا شایع روانپزشکی است که بازتابی از تعارضات ناخودآگاه بوده و در عین حال که وجود یک اختلال طبی دیگر را به ذهن میآورد، ناشی از عوامل روانشناختی است.
حدود یکسوم مردم دنیا در طول عمر دچار بعضی از علایم این اختلال میشوند ولی لزوما بیمار هیستریک نیستند. حدود 5 تا 15 درصد مشاورههای روانپزشکی در بیمارستانهای عمومی را شامل میشود. زنان حداقل دو برابر و گاهی تا 10 برابر مردان مبتلا میشوند و علایمی که نشان میدهند سمت چپ بیشتر از سمت راست بدن است. این اختلال در تمام سنین یعنی از کودکی تا کهنسالی دیده میشود ولی شروع آن قبل از 10 سالگی و پس از 35 سالگی نادر است.
همچنین این اختلال در افراد کمسواد و طبقات اقتصادی پایین و روستاییان و همچنین افراد نظامی که موقعیتهای جنگی را تجربه کردهاند بیشتر دیده میشود. این بیماری در افراد خانواده بیماران مبتلا بیشتر دیده میشود که تا حدودی ناشی از یادگیری فرزندان از والدین است.
اختلالات جسمی و خصوصا بیماریهای عصبی شیوع قابلملاحظهای در میان این مبتلایان دارند و از میان اختلالات روانپزشکی، افسردگی و اختلالات اضطرابی، با اختلال تبدیلی در زنان ارتباط دارند. اختلالات شخصیت نیز به کرات همراه با اختلال تبدیلی مشاهده میشوند، خصوصا اختلال شخصیت نمایشگر در زنان و اختلال شخصیت ضداجتماعی در مردان. اختلال تبدیلی در اثر واپس زدن تعارضات ناخودآگاه و تبدیل اضطراب به یک علامت جسمی ایجاد میشود. علایم این اختلال بیمار را قادر میسازد به دیگران چنین القا کند که وی نیاز به توجه ویژه و درمان به خصوص دارد و همچنین یک ابزار غیرکلامی برای کنترل کردن یا بازی دادن دیگران میباشد. با تصویربرداری از مغز، مشخص شده است که در این بیماران، متابولیسم نیمکره غالب کاهش و متابولیسم نمیکره غیر غالب افزایش مییابد.
این
اختلال زمانی تشخیص داده میشود که درمانگر، ارتباطی ضروری و اساسی بین
علت علایم عصبی و عوامل روانشناختی پیدا کند و این نشانهها نباید نتیجه
تمارض و یا اختلال ساختگی (که در آن فرد علایم یک بیماری را آگاهانه تقلید
میکند) باشند. در اختلال تبدیلی، بیحسی و
مورمور شدن در اندامها، کری، کوری، حرف نزدن و فلج عمومی بدن دیده
میشود. علایم حرکتی نیز شامل حرکات غیرطبیعی، اختلال در راه رفتن، ضعف
عمومی، فلج، لرزش تیک و حرکات پرتابی میباشد. تشنجهای کاذب علامت دیگری
در اختلال تبدیلی است و تفکیک آنها از تشنجهای واقعی گاهی سخت است. بیمار
مبتلا به اختلال تبدیلی با کنار زدن تعارضهای درونی و همچنین جلب توجه
دیگران به منافع خود میرسد و همین موضوع موجب تکرار این رفتار میشود.
علایم ایجاد شده مدت کوتاهی طول میکشند و معمولا خود به خود برطرف
میشوند. رواندرمانی حمایتی درمان را تسهیل میکند. مهمترین ویژگی درمان،
برقراری ارتباط درمانگر با بیمار است. نباید به بیمار گفت که تو مشکلی
نداری و یا اینکه علایم خیالی هستند زیرا بیماری وی شدیدتر میشود. میتوان
از داروهای ضداضطراب و همچنین آرامسازی عضلانی (ریلاکسیشن) استفاده کرد.
هیستری جمعی
یکی از جالبترین انواع هیستریه، هیستری جمعی است. این اختلال که نمونهای از رفتارهای جمعی است شامل گسترش سریع و ناگهانی یک علامت یا یک سری علایم در یک گروه از افراد سالم است که هیچ توجیه فیزیکی و طبی برای آن یافت نمیشود. در حقیقت این افراد به طور ناگهانی اعتقاد پیدا میکنند که به وسیله یک عامل خارجی بیمار شدهاند. به تعبیر دیگر هیستری جمعی بروز یک سری علایم فیزیکی در عدهای از افراد به صورت دستهجمعی است بهصورتی که یک بیماری ارگانیک را مطرح میکنند ولی در واقع از یک علت روانی منشأ میگیرند.
اولین مورد گزارش شده از هیستری جمعی در ایران در سال 1365 در یک مدرسه دخترانه در استان کرمان بوده است، به طوری که افراد مبتلا به صورت حاد دچار اضطراب و نگرانی شده بودند. در سال 1371 و بعد از واکسیناسیون کزاز نمونهگیری از هیستری جمعی در 21 دختر دانشآموز در یک روستا از استان کرمان گزارش شد. بعد از تزریق واکسن علایمی به صورت غش و صرع کاذب، لرزش، اختلال دید، سردرد، تعریق و سوزش دست در یکی از دانشآموزان بروز کرد و به دنبال آن 9 دانشآموز دیگر نیز علایم مشابهی را تجربه کردند.
اصول درمان این اختلال عبارت است از: حفظ خونسردی و آرامش، جدا کردن افراد مبتلا از غیرمبتلا، خالی کردن محل بروز برای بررسی دقیق. بهطور مثال تعطیل کردن مدرسه، بررسی دقیق تمام علتهای احتمالی، بهرهگیری از تکنیکهای کاهش اضطراب و...
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی سبکهای حل مساله و شیوه های مقابل افراد وابسته به مواد مخدر و مقایسه آن با افراد غیر معتاد انجام شده است. در این مطالعه 240 نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند.
آ زمودینها شامل دو گروه افراد وابسته به مواد مخدر(120 نفر) و افراد عادی 120 نفر بودند. برای ارزیابی سبکهای حل مساله مقیاس حل مساله کمیدی و لانگ(1996) و برای ارزیابی شیوه های مقابله پرسشنامه شیوه های مقابله لازاروس و فولکن(1998) مواد استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمارهای توصیفی و روش آماری آزمون t و ضریب همبستگی استفاده شده است یافته های پژوهش نشان می دهد که بین افراد معتاد و عادی تفاوتهای معناداری در شیوه حل مساله و شیو ه های مقابله وجود دارد افراد معتاد در شیوه های مقابله ای خود از خویشتن داری، باز برآورد مثبت، جستجوی حمایت اجتماعی، حل مدبوانه مساله و مسئولیت پذیی کمتر استفاده می کنند مقابله آنها بیشتر به صورت شیوه های دوری جویی، اجتناب- گریز و رویارویی می باشد. افراد وابسته به مواد مخدر بیشتر از سبکهای حل مساله و تقریب کمتر سود می برند با توجه به الگوی مقابله ای و سبک مساله معتادن که برای رویارویی با مسایل ریز و درشت زندگی طبیعی و روشهای ناکار آمد ضعیفی می باشد به نظر می رسد که این الگوها زمینه گرایش به اعتیاد، مشکلات اجتماعی و روانشناختی فرد را افزایش داده و در رباطلی را به وجو د می آورند.
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات 2
مقدمه 3
اهمیت و ضرورت تحقیق 5
هدفهای پژوهش 6
سوالات پژوهش 6
تعریف اصطلاحات و مفاهیم کلیدی 9
حل مساله 9
فشار روانی 9
افیون یا مواد مخدر 10
متغیرهای تحقیق 14
وابستگی به مواد مخدر 14
سبکهای حل مساله 15
مقابله 15
فصل دوم: بررسی مطالعات پیشین 16
1- چشم انداز تاریخی سود مصرف مواد 17
2-جنبه های اجتماعی اعتیاد 17
3- میزان شیوع 18
4- دیدگاهای مربوطه به سوء مصرف مواد 19
5- دیدگاه زیست شناختی و پژوهشی 19
6- دیدگاه اجتماعی 20
7- دیدگاه روان تحلیلی 21
8-دیدگاههای یادگیری و شناختی رفتاری 21
9- استرس یا فشار روانی 22
10- تحول تاریخی تعریف فشار روانی 23
11- تعریف استرس 27
12- از استرس تا مقابله 28
13- تاریخچه مقابله 30
14- تعریف مقابله 31
15- حل مساله 33
16- تعریف حل مساله و کاربرد های آن 34
17- پیشینه پژوهشهای انجام یافته 36
18- استنتاج کلی از پژوهشهای انجام یافته. 39
فصل سوم: 41
1- روش پژوهش 42
2- جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه 42
4- مقایسه شیوه حل مساله 45
5- روشهای آماری 46
6- شیوه اجرای پژوهش 47
فصل چهارم: نتایج 48
1-تحلیل تی تست نمرات آزمودنی ها 58
2- همبستگی بین متغیرها 62
فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری وپیشنهادها 66
1- نتیجه گیری و بحث 67
2- نتیجه گیری کلی و پیشنهادهایی برگرفته از یافته های پژوهش 70
3- محدودیت های پژوهش 74
4- پیشنهاداتی برای انجام پژوهشهای دیگر 75
ضمائم 76
مقایسه شیوه حل مساله 77
پرسشنامه راه های مقابله 80
منابع فارسی 88
منابع انگلیسی 91
فهرست جداول
فصل چهارم
جدول1-4 ویژگیهای جمعیت شناختی کرده معتادین و گروههای عادی 49
جدول 2-4 ضریب آلفای زیر مقیاسهای پرسشنامه شیوه های مقابله لازاروس و فولکمن 1985) 50
جدول 3-4 میانگین همبستگی های مقیاسهای مقابله ای 51
جدول 4-4 آماده های مواد پرسشنامه راههای مقابله ای (آقا یوسفی 1378) 52
جدول 5-4 ضریب آلفای کرونباخ و میانگین همبستگی درونی، آیتم ها برای زیر مقیاسهای پرسشنامه راههای مقابله در مصالحه حاضر 56
جدول 6-4 ضرایب آلفای کرونباخ و میانگین همبستگی درونی آیتم ها برای زیر مقیاسهای شیوه حل مساله (محمدی 1377)) 57
جدول 7-4 ضرایب آلفای کرونباخ، میانگین همبستگی درونی، آیتم ها برای زیر مقیاسهای شیوه حل مساله در مطالعه حاضر. 57
فصل پنجم
جدول 1-4 مقایسه میانگین نمرات، انحراف معیار و نمرات T گروه معتاد و گروه غیر معتاد 59
جدول2-4 مقایسه نمرات t میانگین و انحراف معیار دو گروه معتاد و غیر معتاد. 62
جدول 3-45 ضرایب همبستگی پیرسون بین عوامل شیوه حل مساله و مقیاسهای شیوه های مقابله و ضرایب اطمینان آنها. 64